Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Bericht door Peet - 07 augustus 2012

Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Vanmorgen bij de revalidatiearts geweest waar ik met lood in me schoenen heen ging.
zodra ik bij hem binnen stapt voel ik me zo erg klein worden

na mijn teleurstellende longfunctie test wist ik dat de revalidatiearts nu zeker zou gaan hameren op de Peg-Sonde :shock:
maar op de reguliere manier, dus met zo slang door je strot geduwd gaat bij mij niet lukken. teveel ervaring daarmee.
De beslissing ligt uiteraard bij mijzelf en het plaatsen van dat onding is nodig daar ben ik me echt wel van bewust. maar de manier waarop :roll: :(
De vorige keer begon hij al over de optie, radiologisch plaatsen. dit zou dan in Utrecht ALS Centrum moeten gebeuren.
hoe dat precies in ze werking gaat kon hij niet zeggen maar het zou in ieder geval onder plaatselijke verdoving gaan en geen slang in je strot :?:
Dus nu is het wachten op een uitnodiging van het ALS Centrum in Utrecht.

Een leuk begin om je verjaardag te beginnen :(

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 22 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Peet,
Even in het kort een samenvatting uit het patiënt informatie 'boekje' wat ze me hebben meegegeven voor [color=#0000FF:wcksill5]
[b:wcksill5][size=110:wcksill5]De plaatsing van een 'Percutane Radiologische Gastronnomie' (PRG) voedingssonde met ballonfixatie [/size:wcksill5][/b:wcksill5]
(werkwijze zoals toegepast in Jeroen Bosch ziekenhuis, Den Bosch)[/color:wcksill5]

[list=a:wcksill5][u:wcksill5]Voor de behandeling[/u:wcksill5][*:wcksill5]De behandeling vindt plaats op de röntgenafdeling (radiologie) en duurt ongeveer een uur. Van tevoren wordt ziekenhuisopname geregeld (1 nacht observatie) en uitleg gegeven over de te volgen procedure (zie hieronder). U mag 6 uur voor de opname niet meer eten of drinken. Doet u dit toch dan vormen zich teveel maagsappen, met mogelijke complicaties tot gevolg (zie verderop)[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]De risico's van plaatsing zijn klein en bij succesvolle plaatsing kan na 3 uur alweer begonnen worden met toediening van water en sondevoeding.

[u:wcksill5]De behandeling (de voorbereiding)[/u:wcksill5][/*:m:wcksill5]
[*:wcksill5]Vlak voor de behandeling wordt bloed geprikt om het stollingsgehalte te meten. [/*:m:wcksill5][*:wcksill5]U krijgt een infuus met een kortwerkend antibioticum om infecties tijdens de ingreep te bestrijden (oa tgv mogelijk lekken van maagsappen in de buikwand te voorkomen; de kans op complicaties is echter klein). [/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Er wordt kort voor de ingreep ook een neussonde ingebracht -een dun slangetje dat via de neus de maag ingaat. U kunt gewoon blijven praten met die sonde. [/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Dan wordt bepaald of de anatomie van de buik 'normaal' is: bij sommige mensen ligt de maag op een onbereikbare plek en dan kan de ingreep niet plaats vinden. Dit bepalen of de ingreep zonder complicaties plaats kan vinden gebeurt puur uitwendig dmv van echo's, röntgenfoto's en 'voelen'.[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Tijdens deze procedure staan er twee assistenten en een radioloog om u heen, hier kunt u mee praten.

[u:wcksill5]De behandeling (de ingreep)[/u:wcksill5] [/*:m:wcksill5]
[*:wcksill5]Er wordt via de neussonde lucht in de maag geblazen. De ingeblazen lucht kan een opgeblazen gevoel geven en wat maagkrampen (reken daar dus maar op :mrgreen: -even doorbijten dus :( )[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Dan wordt de insteekopening bepaald, deze wordt vervolgens plaatselijk verdoofd (injecties kunnen een beetje prikken, maar als u daar bang voor bent kan er tevoren ook een roesje worden toegediend) [/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Er wordt een klein sneetje gemaakt dat vervolgens wordt opgerekt zodat de voedingssonde naar binnen kan. De sonde wordt ingebracht[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]De voedingssonde wordt in de maag gefixeerd met een ballonnetje (op het einde van de sonde) en aan de buitenkant met een schuifplaatje.[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Naast de voedingssonde worden twee hechtingen aangebracht die de opening in de huid, het buikvlies en de maagwand fixeren. Hierdoor kunnen die met elkaar vergroeien en vormt zich een zogenaamd fistel. [/*:m:wcksill5][*:wcksill5]De sonde wordt gecontroleerd met wat röntgenfoto's en u bent klaar! De totale ingreep duurt ongeveer een uur, waarvan 40 min. voorbereidend zijn en slechts 20 minuten voor de ingreep zelf zijn.[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Hebt u geen klachten en het gebruik van de sonde gaat goed dan kunt u de volgende dag in principe weer naar huis.

[u:wcksill5]Risico's en complicaties[/u:wcksill5][/*:m:wcksill5]
[*:wcksill5]Kort na het uitwerken van de verdoving kunt u wat pijn hebben op de plaats van insteek. indien nodig krijgt u hiervoor paracetemol. [/*:m:wcksill5][*:wcksill5][i:wcksill5]Iedere[/i:wcksill5] ingreep kent risico's en complicaties, zo ook deze. De meest serieuze complicatie bij het inbrengen van een PRG is lekkage van maagsappen of voeding, dit kan voor komen als de sonde niet goed zit of de hechtingen voortijdig loslaten met buikvliesontsteking en ziekenhuisopname als gevolg.[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Infectie van de insteekopening kan ook voorkomen: dit is te voorkomen door goede wondverzorging en smeren met antibioticazalf [/*:m:wcksill5][*:wcksill5][u:wcksill5]Het is belangrijk dat u eventuele pijn en koorts tijdig aangeeft bij uw behandelend arts![/u:wcksill5]

[u:wcksill5]Nazorg[/u:wcksill5][/*:m:wcksill5]
[*:wcksill5]Als de voedingssonde nog maar net is aangelegd kan de huid rond de sonde gevoelig zijn. Het is belangrijk de sonde zo min mogelijk te bewegen en de wond goed te verzorgen.[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Zorg dat iemand dit voor u kan doen en eventuele verzorgers (Buurtzorg, Thuiszorg) gekwalificeerd zijn of anders verplegend personeel dit komt doen.[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Bij lekkages of wondvocht kunt u een gaasje tussen het schuifplaatje van de sonde en de huid laten plaatsen. Doe dit wel voorzichtig en maak de sonde hierbij niet los![/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Na ongeveer een week heeft zich een fistel gevormd rond de insteekopening en mogen de hechtingen die huid, buikvlies en maagwand bij elkaar hielden eruit.

[u:wcksill5]NIET DOEN![/u:wcksill5][/*:m:wcksill5]
[*:wcksill5]De eerste 7 dagen mag het schuifplaatje tegen de huid niet losser worden gemaakt Plak de sonde ook niet af met pleisters oid[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]De eerste week niet zwemmen, baden of douchen (zooo, blijf dan maar bij mij uit de buurt! :lol: )[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Geen föhn gebruiken om de sonde of wond droog te maken[/*:m:wcksill5][*:wcksill5]Geen jodium of betadinezalf gebruiken om de wond te ontsmetten (dit tast het materiaal van de sonde aan)[/*:m:wcksill5][/list:o:wcksill5]

Nou, dat waren zo'n beetje de hoofdpunten - er staat nog meer in over verzorging e.d., maar dat komt wel een andere keer. Voorlopig heb je wel genoeg om je zorgen over te maken denk ik! :lol: :lol:

:oops: :oops: Nee, geintje - eigenlijk als je dit leest is het een simpele ingreep met weinig of geen gevolgen. We moeten alleen even door de zure appel heenbijten, en dat ga ik morgen dus doen! :roll:

Groetjes en voor straks smakelijk eten! ;-)
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen
Laatste bewerking: dspier † aug 22 2012, 13:39
Reactie door Peet - 22 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Nou Dick dat is niet echt geruststellende info :shock: :o
Maar ik zal me er inderdaad doorheen moeten bijten.

Zoals ik al eerder zei moest ik om de 1/5 2 jaar een slokdarmonderzoek ondergaan met zo slang door me strot. dit ging altijd onder narcose omdat ik echt de hele boel afbrak als hij maar met die slang bij mij in de buurt kwam. Ik ben nu dus nog steeds op zoek naar iemand die me gewoon onder een korte narcose brengt en dan even die handeling bij mij doet. bij de voorgaande keren is er nog nooit gekeken naar mijn longinhoud. dus ik zou niet weten waarom het nu niet zou kunnen.
mijn longinhoud is wel achteruit gegaan maar ik zou er niet mee zitten, als je begrijpt wat ik bedoel :?: ;)

Jij heel veel sterkte morgen met je Peg-Sonde en laat snel van je horen hoe het is gegaan :?:

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 22 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

[quote="Peet":2k09zma8][...]
Jij heel veel sterkte morgen met je Peg-Sonde en laat snel van je horen hoe het is gegaan :?: [/quote:2k09zma8]Hoi Peet,
Dank je; maar als ik morgenavond nog niks heb laten horen dan weet je ook wel genoeg hé? :( :o

Nee gekkie: dan hebben ze geen Internet in het nieuwe ziekenhuis! :mrgreen: :lol: :lol:

Niet zo schrikken hoor! Ik heb wel een vraagje voor je: dat slokdarmonderzoek, ging dat via je mond of ook via je neus. Ik heb een keer eerder bij de K(N)O gezeten en zo'n slangetje door mijn neus gehad en daar eigenlijk niks van gemerkt -behalve een heel irritante kriebel bij het weer terugtrekken.

Groetjes en jij ook sterkte ermee, wanneer mocht jij ook al weer?
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 22 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Bij mij ging het slokdarmonderzoek via mijn mond, (me strot) :( mijn mening, dit vind ik 1 van de verschrikkelijkste onderzoeken die ik heb gehad :!: een regelrechte ramp, wat zeg ik, een completen catastrofe :!: Maar ik wil natuurlijk niemand bang maken die het nog moet ondergaan :lol: :lol:
Nee hoor Dick, ik ben een aansteller schijnt het want bij heel veel mensen glijd hij zo naar binnen en staan raar te kijken dat het voor mij zo lijdensweg was.

Ik ben toevallig vanmiddag gebeld door Utrecht met nog wat vragen te beantwoorden over mijn operatieverleden en dergelijke.
Nu is het nog wachten op de afspraak zei die mevrouw en die kon ik volgende week verwachten. daar kijk ik echt naar uit :(

O nieuw ziekenhuisje, dan zal er zeker wel wijfie, o sorry wifi verbinding zijn :lol:

Groetjes, Peet :mrgreen:
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 22 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Peet,
Kun je niet aan ze vragen of het bij jou ook met een neussonde kan?

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 22 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Jij bedoeld de voeding via je neus :?:

Dat is al besproken maar zo slangetje moet om de paar worden vervangen en dat is geen pretje zeggen de dokters zelf.
Dus dat wuifde ik al direct weg :shock:

groetjes, Peet.

[quote="dspier":3jyscjzs]Hoi Peet,
Kun je niet aan ze vragen of het bij jou ook met een neussonde kan?

Groetjes,
Dick[/quote:3jyscjzs]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 22 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Nee, ik bedoel een PEG operatie via een neussonde!

Dan hoeven ze niet met een tuinslang je slokdarm in en krijg jij het niet zo benauwd! Het enige wat ze met die sonde door je neus doen is je maag opblazen (en dan prikken ze hem van buitenaf lek om in dat gat de sonde van buitenaf in te brengen (dus [u:3o8yid54][i:3o8yid54]niet[/i:3o8yid54][/u:3o8yid54] via de slokdarm.)

Eigenlijk stelt de hele operatie niks anders voor dan...


Nu alleen maar hopen dat je maag niet explodeert als ze de eerste incisie maken :lol: :lol: :lol:

;-) Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 22 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

O oke. ik ga dat eens bespreken.
Volgens mijn vrouw praat je op de radiologische manier ook over een maagsonde en op de normale manier :mrgreen: over een pech-sonde. ik zie het verschil niet :? alleen een andere plaatsing.
Ik ga dat zeker overleggen. maar het liefs gewoon een klap met een rubber hamer in me nek, Pech-Sonde plaatsen, en bijbrengen met een nat washandje en een paracetamol :lol:
Of natuurlijk gewoon lekker narcose :)

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 24 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Peet,
Het verschil in operatie tussen een normale PEG sonde plaatsing en een PRG (R van radiologisch) is dit:
[list:13la5b3i][*:13la5b3i]Bij een PEG gaan ze via een relatief dikke sonde met camera en lamp door je mond je maag in. Dan doen ze het lampje aan en zien ze die door de buikwand heen schijnen. Daar moeten ze dus prikken!
NADEEL PEG methode: De sonde past niet door je neus en moet dus via je mond (heb ik begrepen?); doordat die sonde dikker is krijg je het snel benauwd[/*:m:13la5b3i][*:13la5b3i]Bij een PRG gaan ze met een extreem dun slangetje via de neus naar de maag. Met dat slangetje blazen ze een beetje lucht in de maag zodat ze de maag met echo en röntgen kunnen vinden.
VOORDEEL PRG methode: Het inbrengen kriebelt enorm, maar is daarna meteen weer over :mrgreen: ), je hebt er gedurende de hele ingreep verder totaal geen last van en absoluut geen benauwend gevoel (hier spreekt een ervaringsdeskundige!).
NADEEL PRG methode: Als ze je maag gaan 'oppompen' kunt je een beetje een opgeblazen gevoel krijgen, maar als je lekker Chinees hebt gegeten heb je hetzelfde.
Eén keer pompen komt overeen met één portie foe yong hai met rijst + 2 bier :lol: (ik had daar overigens totaal geen last van!) [/*:m:13la5b3i][/list:u:13la5b3i]
Het verdere verschil tussen een 'normale' PEG en een PRG is het aanbrengen van de sonde: zoals je wel weet moet de sonde in de maag én op de huid worden 'vastgeklemd'. [list:13la5b3i][*:13la5b3i]Bij een normale PEG doen ze dat met twee klemschijfjes; een brengen ze via de mond en slokdarm aan :? en de ander 'buitenom.[/*:m:13la5b3i][*:13la5b3i]bij mijn PRG werd ipv een schijfje in de maag een ballonnetje opgeblazen aan het uiteinde van de sonde. Daar voel je niks van, maar de sonde zit dan wel klem en kan niet meer naar buiten. Het voordeel is dat er geen extra 'attributen' via de mond naar binnen hoeven. [/*:m:13la5b3i][/list:u:13la5b3i]

Ik meld later nog wel hoe mijn PRG operatie is bevallen (op zich goed, maar wel met een nasleep - vertel ik zo)

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Bij zo Peg-Sonde gaat er wel erg veel via je mond he. ik snap echt niet dat er mensen zijn die dit zomaar even wegslikken :shock: of het moeten alleen vrouwen zijn die dat zeggen om de kerels voor paal te zetten :lol: :lol:

Dus jij bent ook voor de PRG gegaan. ik dacht even dat jij heel stoer voor die andere ging :) maar hij zit gelukkig bij jou dus dat heb je gehad.
Altans dat hoop ik want je laatste zin beloofd niet veel goeds. vertel :?:

Groetjes, Peet.

[quote="dspier":60jtqu0g]Hoi Peet,
Bij een normale PEG doen ze dat met twee klemschijfjes; een brengen ze via de mond en slokdarm aan :? en de ander 'buitenom.[*]bij mijn PRG werd ipv een schijfje in de maag een ballonnetje opgeblazen aan het uiteinde van de sonde. Daar voel je niks van, maar de sonde zit dan wel klem en kan niet meer naar buiten. Het voordeel is dat er geen extra 'attributen' via de mond naar binnen hoeven. [/list]

Ik meld later nog wel hoe mijn PRG operatie is bevallen (op zich goed, maar wel met een nasleep - vertel ik zo)

Groetjes,
Dick[/quote:60jtqu0g]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Catja - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

hoi peet

ik heb je al verteld dat ik onder zeil was, toen de slang mijn mond inging.
ik heb er niets van gemerkt.

catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door dspier - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

[quote="Peet":ow2ta60u]Dus jij bent ook voor de PRG gegaan. ik dacht even dat jij heel stoer voor die andere ging :) maar hij zit gelukkig bij jou dus dat heb je gehad.

vertel :?: [/quote:ow2ta60u]
Jij bent nieuwsgierig hé! :lol: Zit je op het puntje van je stoel :?: , want hier komt het.

Even vooropgesteld: ik heb niet de keuze gemaakt voor een PRG, dat was het aanbod vanuit het ziekenhuis en waarom zou ik het mezelf moeilijker maken dan het is? :roll: Maar als jou een ander voorstel is gedaan, dan kun je zelf nog vragen om een PRG plaatsing, toch?

Tijdens de 'intake werd ik naar mijn kamer op de 7e etage gebracht van waaruit ik een prachtig uitzicht over de 'Bossche Broek' en een deel van de stad had. Boven mijn bed hing een futuristisch touchscreen (deed me denken aan jouw toughbook laptop :lol: ) met radio, TV en Internet (laatste twee betaald uiteraard.) Internet was vanwege een technisch defect even niet beschikbaar - maak ik dus weer mee :twisted:

Na een infuus aanbrengen en omkleden werd ik met bed en al naar de radiologie gereden. Daar werd een echo van mijn buik gemaakt en alles in orde bevonden voor de ingreep. Er waren twee artsen in opleiding (AIO's) bij, twee assistentes en een 'hoofdarts' - een gediplomeerd chirurg. Een AIO zou de ingreep doen, de ander assisteren en de hoofdchirurg keek voornamelijk toe en gaf nu en dan aanwijzingen. Hij stond er wel met zijn neus bovenop en af en toe ging het van 'nee, dat moet je anders doen, kijk zo...'. Omdat het allemaal heel relaxed ging en de AIO eerst vroeg voor ze handelde kreeg ik ook niet het gevoel dat er 'geklungeld' werd: zij was nog nerveuzer dan ik! :mrgreen:

Eerst werd de neussonde ingebracht: dat is eerder een onprettige ervaring dan een benauwende: je zit op de rand van de tafel als ze de sonde via een neusgat inbrengen. Van tevoren moet je een verdovingsspray inhaleren en dat kriebelt enorm en smaakt ongeveer naar gefrituurde fruitvliegjes, afgeblust met wolvenurine en uien of zoiets... Je begrijpt wat ik bedoel. :? Maar dat is maar een moment en dan voel je er niks meer van: na 10 seconden zat de sonde erin, pijnloos en zonder gevoel van benauwdheid!

Dan weer liggen. Van het nu volgende merk je niks, je volgt alles op de monitor (of niet als je je gezicht afwendt :oops: ). Af en toe pompen ze wat lucht in je maag waar ik totaal geen last van had, maar hem wel duidelijk zag opbollen op de monitor. Als de AIO haar hand op mijn buik legde zag je haar vingers ook op de monitor en zo wees ze -via de monitor- aan waar de incisie moest komen. 'Timmermanspotlood' erbij en de plek was gemarkeerd :mrgreen:

Dan volgde de verdoving: een prikje van niks, maar dat prikje verdooft alleen de huid. In de maag zelf kunnen ze niet prikken (ballon) dus met de volgende spuit prikken ze door je huid (dat voel je niet meer) en 'sprayen' ze wat over de maag (of het buikvlies?) en -eerlijk is eerlijk- dat brandt! Ook nu weer even een moment waar je doorheen moet bijten en ook nu weer echt een moment: de verdoving werkt binnen 3 seconden en het gevoel is even snel weg als het kwam opzetten.

Van de incisie zelf voelde ik niks (ja je voelt wat bewegen en duwen, maar geen pijn). Dan volgt het oprekken van de opening, en [i:ow2ta60u][u:ow2ta60u]dat viel tegen[/u:ow2ta60u][/i:ow2ta60u]: ik heb vrij stevige buikspieren en die moesten ze oprekken om de opening wat groter te maken zodat ze meer ruime hadden om de maagwand tegen de huid te trekken en vast te hechten. Daar kreeg ik aardig wat steken en krampen van, net als je krijgt als je te lang hebt hardgelopen.

Daarna ging de sonde erin, toen nog even 'opruimen en dichtnaaien' en ik was klaar!

Terug op de kamer zeiden ze dat ze flink hebben moeten rekken omdat ik blijkbaar (te :?: ) stevige buikspieren heb (mijn 6-pack zit dus onder een laag buikvet verborgen, maar dames: ik heb hem wel! :D ). Gevolg was wel dat ik, ondanks de pijnstillers, de hele nacht heb wakker gelegen van de buikkrampen. Dat is nu een stuk minder maar ik kon in het begin niet staan, zitten, hoesten of lachen zonder ineen te krimpen van de spierpijn. :x

Gisterenmorgen werd ik ontslagen uit het ziekenhuis en strompelde ik naar de auto. Ik kon het gisterenavond ook niet opbrengen lang achter de PC te zitten want ook om te typen gebruik je buikspieren, vandaar dat ik maar kort online was.

Nu gaat het echter alweer beter en kan ik weer 'normaal' lopen, maar zoals gezegd: de nasleep valt me wel tegen. Aan de andere kant, als je niet zo'n sterke buikspieren hebt als ik dan heb je ook minder last van een nasleep. Ze zeiden dat elke patiënt anders reageert....

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Lia - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

PROFICIAT met de goede afloop en ook met je onverwachte 6-pack :P

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

:lol: :lol: betere uitleg had de dokter niet kunnen geven.
zo goed zelfs dat ik het maar door me vrouw laat doen, even met een appelboor een gaatje maken, een dopje van een AA flesje er in plakken en klaar is kees :lol: :lol:
En dat alles uiteraard zonder verdoving.

goeie uitleg. maakt me zeker minder nerveus :(
gelukkig gaat het al beter met je want het had een ramp geweest als je nog stiller was geworden, dan had ik zeker niet meer gedurfd :lol:

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Dick - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

"dspier": mijn 6-pack zit dus onder een laag buikvet verborgen, maar dames


. [size=110:3dx7ilrl][b:3dx7ilrl]of[/b:3dx7ilrl][/size:3dx7ilrl] .
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door dspier - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

:lol: Hoi Dick,
Ziet die van jou er echt zo uit? Dan doe jij je naam meer eer aan dan ik! :lol:

Hoe kijk jij trouwens terug op jouw operatie, jij hebt toch ook al een pechzonde? :roll:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Dick - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

[quote="Dick":9ests8ws]Een lichte roes gehad en een middel om het maagzuur te binden in een soort schuim. Alles zo gepiept, middagopname. 'S avonds al weer aan het warm eten. :roll:
Het is van belang er op tijd bij te zijn, [b:9ests8ws]voldoende longcapaciteit[/b:9ests8ws], zodat roes nog mogelijk is.
Na (preventief) plaatsen van de PEG heeft het bij mij gelukkig nog 4-5 maanden geduurd voor ik de PEG daadwerkelijk ben gaan gebruiken.

Groeten,
Dick S.[/quote:9ests8ws]
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door dspier - 25 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

En verder?

Geen jeuk, irritaties of krampen? Geen 'nasleep' - helemaal niets?

:shock: Dick
[size=50:1sodalli](wow)[/size:1sodalli]
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 26 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Dit wil ik ook :cry:
Is het niet zo dat de risicokeuze bij de patiënt zelf ligt :?:
Dit komt mij gewoon erg bekend voor met me slokdarmonderzoeken en toen is er echt nog nooit naar me longinhoud gekeken. en ik rookte als een ketter :roll:

Groetjes, Peet.

[quote="Dick":1zus2vvb][quote="Dick":1zus2vvb]Een lichte roes gehad en een middel om het maagzuur te binden in een soort schuim. Alles zo gepiept, middagopname. 'S avonds al weer aan het warm eten. :roll:
Het is van belang er op tijd bij te zijn, [b:1zus2vvb]voldoende longcapaciteit[/b:1zus2vvb], zodat roes nog mogelijk is.
Na (preventief) plaatsen van de PEG heeft het bij mij gelukkig nog 4-5 maanden geduurd voor ik de PEG daadwerkelijk ben gaan gebruiken.

Groeten,
Dick S.[/quote:1zus2vvb][/quote:1zus2vvb]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 26 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Catja.

Ja dat heb ik net nog even terug zitten lezen.
Maar hoe lang is het nu bij jou geleden, en hoeveel procent was je longinhoud?

Groetjes, Peet.

[quote="catja":248bryic]hoi peet

ik heb je al verteld dat ik onder zeil was, toen de slang mijn mond inging.
ik heb er niets van gemerkt.

catja[/quote:248bryic]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Catja - 26 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

hoi peet

mijn long caperciteit, was liggend 58%, het hoofdeinde bleef een stukje omhoog, en ik kreeg via de neus extra zuurstof,
dat was dus allemaal prima geregeld, dacht ik zo.

groetjes catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door Peet - 26 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoe heet jou dokter :) :mrgreen:
Het lijkt wel of mijn dokters nog nooit van een roesje of narcose hebben gehoord.
Waarom als het duidelijk is dat iemand zo bang voor de ingreep is en die toch al een lijdensweg tegemoet gaat, waarom dan nog zo ingreep bij volle bewustzijn :?: er zullen wel redenen voor zijn maar mij zijn ze nog niet echt duidelijk. het enigste waar ik op kan komen is tijdgebrek.

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 26 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Daar heb je een goed punt Peet!
Waarom kaart je dat niet aan bij je arts?

Groetjes,
Dick

P.S.
Heeft iemand trouwens nog iets van Willy gehoord? Zij heeft ook behoorlijk last (gehad?) van haar ingreep.


StopALS forum aan Willy, over :?: ...
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 26 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen


[b:2x7qwahd][color=#FF0000:2x7qwahd]Attentie Willy :!: Wil Willy zich direct melden :?:
Hoe gaat het met jou en je Pech :?: ;) [/color:2x7qwahd][/b:2x7qwahd]

[b:2x7qwahd][color=#FF0000:2x7qwahd]Iemand Willy gezien :?: [/color:2x7qwahd][/b:2x7qwahd]

Groetjes, Peet en alle andere :)
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 28 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hier even vanaf mijn telefoon omdat ik me pc even een grote beurt geef.
Dus het word een kort bericht om 2 redenen, 1 omdat ik me niet lekker voel door die rotsituatie, en 2 omdat ik vanmorgen ben gebelt door utrecht dat ik 4 september word opgenomen voor die prg, en ik Moet 4 dagen blijven :evil: :twisted: :evil:

Later meer meer want me duim begint te trillen van nijt, onmacht, en natuurlijk door die kl..e ALS.

Gr, peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 29 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

VIER dagen??

Waarom dat nou weer? Ik weet dat een graag geziene gast bent :lol: , maar dit slaat alles.
Hebben ze wel Internet daar of mag je je smartphone meenemen?

Ik hoor graag van je als je klaar bent met de grote beurt

Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 29 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Ja absurd he :!: 4 dagen :o
Ik zit er al behoorlijk tegenaan te hikken en toen ik dit ook nog eens kreeg te horen was ik dan ook met stomheid geslagen :shock: :?
Echt een hele vriendelijke vrouw maar ze boezemde mij wel van de ene op de andere seconden verschrikkelijk veel angst in :shock: weg goede dag, en ik was zo lekker bezig :)
En toen ik aan haar vroeg of het echt niet onder narcose of roes kan omdat ik best wel erg bang ben, toen verstond ze mij niet.
Nou moet ik wel bekennen dat mijn spreken ook behoorlijk achteruit is gegaan, net of ik 3 kratten bier op heb :lol: maar al met al valt het nog wel mee alleen door de telefoon is het gewoon lastig.
Dus mijn vrouw heeft vandaag nog even gebeld en de situatie uitgelegen en ook direct haar vraag gesteld, waarom 4 dagen :?: juist omdat je van praktische iedereen hoort, de volgende dag weer naar huis.
Dat was heel normaal en een roes of narcose doen ze nooit en is niet gebruikelijk. Onzin :!: :!: maar als je niet aan de bel trekt ben je mooi de ... :lol:
Maar ze zou het met de dokter bespreken en morgen terug bellen.

Het zelfde geld voor de MRI of het slokdarmonderzoek.
Tegen mij is letterlijk gezegd door de dokter, 8 van de 10 personen die een MRI in moeten, lopen weg. dus meneer Veenstra u hoeft zich echt niet te schamen :oops:
Ik heb in de loop den jaren al behoorlijk wat slokdarmonderzoeken moeten ondergaan en op de eerste na allemaal onder een korte narcose (Roes)
er is toen nog nooit naar me longinhoud gekeken.
En ook toen voor deze onderzoeken werd er gezegd, dat doen we nooit.

Ja ik heb echt altijd overal maling aan gehad. maar ziekenhuizen heb ik niks mee :( :shock: :oops:

nou zijn die 4 dagen wel te overzien maar dan moet er inderdaad wel internet zijn zodat ik live verslag uit kan brengen :lol:
Peet zonder ze Smartphone is als een kop zonder schotel :lol: dus mijn smartphone gaat echt wel mee, en als dat niet mag dan vind ik daar wel een smokkelgaatje voor :lol: en als het even kan een ipad. maar daar is dat gaatje te klein voor :lol:

Computer werkt weer als vanouds. als jullie iets tegenkomen van mij wat niet in de haak is dan hoor ik het wel :mrgreen:

Dick, schiet eens op met je berichten want ik loop nog steeds voor ;)

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Dick - 29 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

"Peet": Peet zonder ze Smartphone is als een kop zonder schotel dus mijn smartphone gaat echt wel mee, en als dat niet mag dan vind ik daar wel [b


[b:3khazus6][size=110:3khazus6]Bedoel je soms zo?[/size:3khazus6][/b:3khazus6] :lol: :roll: :oops:

avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door Peet - 29 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

:lol: :lol: :lol:
Ja zoiets maar ik wacht wel tot ik flink aan de diaree ben :lol: niemand komt aan mijn smokkelwaar :lol: :lol:

Gr, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 29 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

"Dick": [quote="Peet"[b:8rd4g83v][size=110:8rd4g83v]Bedoel je soms zo?[/size:8rd4g83v][/b:8rd4g83v] :lol: :roll: :oops:

[/quote:8rd4g83v]
Tjonge jonge Dick,
Herken ik hierin de andere kant van die knappe meneer met zijn six-pack? :lol: :lol:

Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door dspier - 29 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

"Peet": Dick, schiet eens op met je berichten want ik loop nog steeds voor
Als jij je smartphone op deze manier mee smokkelt dan denk ik dat dat wel goedkomt ergens in die 4 dagen. :lol: Jij zou de eerste ALS patiënt zijn die hem er weer zelfstandig uitkrijgt! :lol: :lol:

En als ze je betrappen dan worden het 4 lange dagen - kijk maar uit!

Probeer jij nou maar liever te achterhalen waarom jij 4 dagen moet - of heeft dat ermee te maken dat je in het ALS centrum wordt behandeld (met extra procedures en protocollen)

Succes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 30 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Tegen mijn vrouw zeiden ze vanmiddag dat het is, om zeker te weten dat ik nuchter ben. ik zie er waarschijnlijk nogal bezopen uit

En om daarna goed me maag en darmen in de gaten te houden omdat het nogal eens voorkomt dat die Pech-sonde word afgestoten.
:o kan ik daarna nog een keertje :shock:

Dat ik 4 dagen moet blijven vind ik nog niet zo erg. zodra er wat mis gaat staan ze wel lekker snel naast je bed

Maar het is gewoon dat je weet dat de meeste gewoon de volgende dag thuis zijn en jij niet. en dat wil je natuurlijk niet.
Nu is de vraag, gaat Peet onder zijl of houden ze hem wakker :?:

Er kan nu worden ingezet :lol:

Dick, hoe is het met jou en je pech :?:

Gr, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 30 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

"Peet": Dick, hoe is het met jou en je pech Hoi Peet,
Het is nu op de kop af een week en 5 uur geleden dat ik de operatietafel verliet en ik ben bijna weer de oude. :P

Kan weer lachen en hoesten zonder pijn en eet weer als vanouds. Wel komen ze nu 4x daags mijn sonde doorspoelen en zit ie een beetje los (zwellingen in mijn buikstreek zijn ook afgenomen en mijn buikspieren zijn weer 'soepel').

Al met al bijna weer de oude dus, maar ik heb wel meer last van kortademigheid en beduidend minder lucht om te hoesten, wat ik daarvoor niet had! :(

Groetjes
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door willy - 31 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hallo Peet,

heb je't over Utrecht?
Ben ik ook geweest,4 dagen ja, niks bijzonders daar,ze houden van protocollen en wijken daar niet van af.......flauwe kul!
Je kan er gewoon met je computer communiceren, telefoon niet,omdat dat de app.op de IC kan hinderen en dat wil je toch niet.

Je ligt er riant,maar alles gaat vlgs. het boekje en of je nu verteld dat ze' t daar en daar anders doen en net zo goed,hebben ze geen reet mee te maken(dit in verband met de afbeeldingen die jullie laten zien) :o

Wanneer ga je ?
Sterkte en alles valt mee,ook voor schijters als jij en ik! :oops:
groetjes Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Peet - 31 augustus 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Willy.

Ja Utrecht. Dinsdag lig ik er :(
Dus er is Wi-fi verbinding :?: dat is mooi, dan kom ik me tijd wel door :)

Ja dat ze van protocollen houden had ik al een beetje door, ze doen hun mond niet open, alleen het hoognodige komt er uit.
Wat vind jij meevallen, misschien ben ik wel een grotere schijterd dan jou :o hoe hebben ze het bij jou gedaan :?:
het zal best wel ergens staan in een topic maar ik kan het even niet vinden.

Maar genoeg over mij, hoe gaat het met jou :?:

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door willy - 01 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Peet,

Grotere als IK bestaat niet!
Meevallen,echt waar, maar makkelijk gezegd: ik bedoel als ik nu weer zou moeten,zou ik er helemaal niet huiverig tegenover staan,ik weet nu wat ze doen en totaal geen pijn ook.

Ookeen PRG,net als jij dus;
Jonge dokter,heel bekwaam en snel,alleen bij mij kwam er een ^professor bijstaan en nog een collega,die het interessant vonden om te zien en hun daarover ouwehoeren ondertussen,daar zat ik niet op te wachten;

Doe ze de groeten van me :lol: !
Het allerbeste gewenst en vrijdag ben je weer thuis!

Liefs,
Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door dspier - 01 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Succes dinsdag Peet,
Laat je even weten waar je ligt? Dan komen we misschien wel met Bossche bollen langs :mrgreen:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 01 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Dank je Dick maar Dinsdag is nog ver, gelukkig :mrgreen:
Ik laat het zeker even weten, dat zou wel leuk zijn. maar of ik zo vrolijk ben als nu kan ik niet beloven.
het is dat gaatje in me pens wat mijn humeur wel eens zou kunnen beïnvloeden :)

Ben jij nu al echt Rolstoel gebonden of kan je nog wel een beetje uit de voeten zoals bij onze ontmoeting bij Lia?

Gr, Peet.

[quote="dspier":1le554bd]Succes dinsdag Peet,
Laat je even weten waar je ligt? Dan komen we misschien wel met Bossche bollen langs :mrgreen:

Groetjes,
Dick[/quote:1le554bd]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 03 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

"Peet": Ben jij nu al echt Rolstoel gebonden of kan je nog wel een beetje uit de voeten zoals bij onze ontmoeting bij Lia?Geen van beide:
Ik ben afhankelijk van een rollator binnen en mijn ligfiets buiten, maar kan nog wel enkele meter overbruggen zonder een van beide.

De Permobil staat vast klaar zodat ik er aan kan wennen en vast mee kan 'spelen', maar veel goesting heb ik nog niet gehad :( .
Ik heb mijn ergo wel beloofd met dat ding naar Tolbrug te komen zodat zij hem ook eens kan zien: de mijne is uitgevoerd in exclusieve kevlar beplating en is op verzoek opgevoerd (12,4km/uur ipv 12,0 :mrgreen: ).


Airco en automaat zit standaard op alle modellen :lol:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door dspier - 04 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi,
Even een update mbt mijn 'buik revalidatie':

Vanmorgen zijn de hechtingen uit mijn buik gehaald en zijn we overgeschakeld van 4x sondespoeling op 2x daags, dat schept wat ruimte.
De wond is mooi genezen, nog wel een beetje rood, maar verder niks.

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 08 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi allemaal.

:!: :!: [b:3m1dqxlt]VOOR IEDEREEN DIE DIT NOG MOET DOEN, DIT VERHAAL IS HEEL PERSOONLIJK EN HOEFT NIET OP JOU TE SLAAN. IK KAN WAT DIT SOORT DINGEN BETREFT GEWOON NIKS AAN ME LICHAAM HEBBEN[/b:3m1dqxlt] :!: :!:

Even tussen mijn verhaal door, ondanks mijn persoonlijke slechte ervaring met de plaatsing van de PRG niks dan lof voor het UMC Utrecht! Het personeel van C3 oost, ik zal er enkele van noemen, Susanne, Mieke, Janneke, Joke, Michelle, er werkte ook een paar mannen maar door een storing in mijn hersenstam kan ik daar geen namen van onthouden :lol: :lol: maar even zonde dollen, ze waren echt allemaal stuk voor stuk heel erg aardig, ze namen de tijd voor je, ze deden hun werk meer dan goed vond ik. Ook de dokters tot de chirurgen toe zijn bij mij geweest om me gerust te stellen en tot op het kleinste detail uit te leggen wat er ging gebeuren. Sterke nog, zelfs zij zaten een traantje weg te pinken bij het aanzien van mijn verdriet. Dat is medeleven vind ik. Maar ook dat kon mij niet echt geruststellen :oops:
Dag 1 dinsdag. Met trillende benen arriveerde ik samen met mijn vrouw en oudste zoon op de afdeling. Mieke de opnamen verpleegster ontving ons en leiden mij naar kamer 6. Daar lag ik met nog een man en een vrouw.
Die man had wat problemen die niks met ALS van doen hebben, maar die vrouw wel, ze wist pas sinds vorige week woensdag dat ze ALS heeft. ze sprak met mij via haar ipad want ze kon totaal niet meer spreken, ik kreeg echt een brok in me keel als ik haar aankeek :( gewoon niet normaal meer. Gelukkig kon ze nog wel goed lopen en haar handen bewegen en is ze heel erg optimistisch. Volgende week Dinsdag krijgt zij een Pech-Sonde.

Maar weer even over mij :)
Bijna ieder uur kwam er wel iemand naar mij toe om te vragen hoe het met mij ging en om mijn angst weg te nemen, tevergeefs :oops:
En hoe dichter ik bij de woensdag kwam hoe nerveuze ik werd. Heel raar maar door de spanning heb ik wel goed geslapen die nacht. Maar om 7:45 uur werden wij gewekt en werd mij verteld dat ik vanaf 8 uur nuchter moest blijven dus dat ik beter nog even snel wat kan eten :? Ik en eten als ik net wakker ben gaat niet lukken dus heb ik t maar op koffie en vla gehouden.
En toen was het wachten tot 14:00 uur want dan zou ik worden geopereerd.

Word morgen vervolgd want de batterij is leeg en me prg begint op te spelen.
We moeten de spanning een beetje opbouwen :lol: :lol:

[b:3m1dqxlt]En we gaan weer verder :mrgreen: [/b:3m1dqxlt]
ik weet het, het is niet goed dat roken maar hoe dichter ik bij het uur uur kwam hoe meer ik naar buiten liep om te roken. ik heb vaak met een scheel oog naar de parkeergarage staan te kijken om de benen te nemen :roll: maar ik ben gebleven.

Uiteindelijk werd het 13:15 uur, 3 kwartier voor ik geopereerd zou worden. de zaalarts kwam mij nog even halen voor een kort gesprekje. dus ik samen met mijn vrouw achter hem aan de spreekkamer in en daar stak hij van wal met de vraag, [i:3m1dqxlt]ik vind het niet leuk maar ik moet dit vragen omdat blijkt dat de koolstofmonoxide te hoog is in u bloed, wat als er spraken is van een hartstilstand, moet er dan gereanimeerd worden?[/i:3m1dqxlt] nee zei ik direct voluit! want dan ben ik van al die pokken ellende af.
Maar de dokter zei wel dat het verstandig is omdat dat alleen te besluiten als het duidelijk zou zijn dat ik als een kasplantje wakker zou worden. natuurlijk is dat zo want ik heb nog zat doelen die ik wil bereiken, zoals het vinden van een medicijn, dus ik heb snel mijn besluit versoepeld :mrgreen:
ook zei hij dat de hoge concentratie koolstofmonoxide de reden is dat ze mij geen zwaar roesje kunnen geven, dat zou ik waarschijnlijk niet overleven. Kijk ben je er nou veel slechter aan toe dan gooi je het op een akkoordje met zo dokter want mooier kan je niet aan je einde komen denk ik. maar ik begrijp hem wel :(
Dus na wat tranen en erg veel verdriet weer terug naar de zaal waar ik vrijwel direct werd opgehaald door de transport verplegers die mij naar de operatiekamer brachten. een hele delegatie zoals, natuurlijk mijn zoons en schoondochters, mijn broer, en wat verpleegsters en de mede patiënten deden mij uitgeleidden :) mijn vrouw ging mee naar de operatieafdeling.
ik zal echt volledig eerlijk zijn, ik was weer volledig in paniek en dacht echt dat ik niet meer uit die deur zou komen:cry: maar zei de chirurg, u bent zo weer op u kamer. na wat uitleg rondom mij en tegen mij kwam hij met dat verrekte slangetje aan wat me neus in moest :shock: na eerst wat spul door me neus te hebben gejaagd kwam direct dat slangetje, en net toen hij zei, hij zit bijna trok ik het niet meer en rukte het slangetje er weer uit :o
toen werd er versterking bij geroepen om mijn armen en handen en schouders, oftewel Peet goed vast te houden :)
Nou toen begon het feest pas echt :!: Slangetje ging toen wel sneller naar binnen dan de eerste keer, maar volgens mij kreeg ik ook meteen een extra shotje, Peet doe je ogen maar dicht :D maar dat was van korte duur want daar kwam een zeer belangrijke vraag aan mij, Meneer Veenstra als u wat voelt moet u het maar even aangeven :?: maar op de plek des onheils had ik al wat spuitjes gekregen dus verwachten ik niet wat te voelen, ik voelde letterlijk hem die snee maken, nou toen was mijn paniek natuurlijk compleet :o :shock: maar na wat gil partijen van, STOP ik voel het echt, ik heb pijn :!: was ik direct weer onder zeil en werd weer wakker toen hij zei, Zo die zit. Deze ervaring is erg persoonlijk en komt waarschijnlijk door mijzelf.het heeft dan ook iets langer geduurd dan de normale 20 minuten volgens hun, 1/5 uur.
daarop werd ik terug gebracht naar de zaal en ging de volgende fase van ellende in.
De nacht van Woensdag op Donderdag heb ik de hele nacht zitten spoken, wat had ik een pijn en wat voelde ik me zielig :mrgreen:
ik heb de hele nacht op het randje van het bed gezeten en ik denk dat de verpleegsters wel zo 10x bij mij zijn geweest, ik heb dan ook iedere aflossing van hun diensten meegemaakt. ik heb verschillende keren een pijnstillende zetpil gekregen waarop de zuster zei, en nu proberen te slapen. ondanks alle pijn kon ik het toen toch niet laten om te zeggen, iemand die mij zo snel heeft genomen spreek ik niet tegen, respect :lol:
maar ook die paracetamol zetpillen hielpen niks. er is toen ook nog een nachtdokter opgeroepen die bij mij kwam en zei, ik zou u graag wat morfine geven maar iemand met ALS mag dat niet hebben :shock: dus kreeg ik nog maar een extra zetpil Diclovinack. dat hielp een beetje had ik het idee.
na het trouw innemen, of beter gezegd, het toelaten van zetpillen voelde ik me in de loop van Donderdag steeds een beetje beter. maar zei die zuster toen, waarom zit die sonde nog in u neus want normaal verwijderen ze die direct na de operatie? weet ik niet zuster Joker. toen mocht ik hem er van haar zelf uitrekken. en dan merk je pas goed hoe diep hij zit, ik bleef trekken :lol: en ik voelde in tegenstelling met het plaatsen praktische niks.
en wat had ik trek in wat drinken :!: maar dat was 2x 24 uur verboden.
maar uiteindelijk kreeg ik gisterochtend dan mijn eerste bakkie thee. ik ben totaal geen theedrinker maar voor dit bakkie had ik een moord kunnen plegen, wat had ik een dorst :lol: maar dat hoort er nou eenmaal bij.
de nacht van Donderdag op Vrijdag heb ik best wel redelijk geslapen. vrijdag mijn eerste sneetjes brood zonder korst want het moest licht verteerbaar zijn, en 4 kuipjes boter om het weg te werken :lol: maar wat was dat lekker :!:
daarna nog even bezoek van de zaalarts en toen het verlossende woord, [i:3m1dqxlt]u mag van mij naar huis[/i:3m1dqxlt] :) :D
alles zag er goed uit rondom de PRG en ook ikzelf had weer aardig wat praatjes.
Zuster Joker die mijn PRG al een paar keer had gespoeld zou even aan mijn vrouw uitleggen hoe dit ging zodat ze het thuis over kan nemen. dat is voor mijn vrouw niet zo probleem want die heeft in de zorg gewerkt in het verleden. Zuster Joker deed dat spoelen best wel rustig en met belijd, maar tussendoor kwam er voor mij een onbekende verpleegster ook nog even spoelen en die jaagde zonder pardon die hele spuit binnen een fractie van een seconden me maag in. daar schok ik wel even van maar ik heb me mond maar gehouden :?

Eindelijk weer thuis.
ik heb redelijk geslapen en praktische geen pijn. mits ik niet de neiging krijg om op me buik te gaan liggen. dat is een paar keer gebeurd en dan word je wel wakker :shock: :o
vanmorgen mijn vrouw spoelen en toen zag ze dat het een beetje had gebloed. waarop zij de afdeling even heeft gebeld maar dat gebeurd wel vaker en meestal door verkeerd liggen. verder vandaag ook geen last gehad.

Conclusie tot nu toe. MIJN EIGEN MENING :!:
Een vervelende operatie. maar welke is dat niet.
Dat slangetje waar veel mensen zich zorgen om maken valt eigenlijk wel mee. maar niet iets om, om de paar weken te moeten doen wat wel moet als je geen PRG laat plaatsen.
het is mijn angst wat het moeilijk maakte.
Nu 2/5 dag na de operatie voel ik me goed en steeds beter :) maar ikzelf heb de PRG nog niet gezien, ik durf er nog niet naar te kijken :(
ze zeggen dat het went, daar ben ik nog niet van overtuigt :|

[quote:3m1dqxlt]Peet

Vraagje: straalt jouw buik nu ook een groene gloed uit als je 's nachts naar de WC gaat? :lol: :lol:

Dick[/quote:3m1dqxlt]
Nou Dick ik ben net geweest en dat wel bij daglicht, dan word dat probleem opgelost met geurstoffen omdat je dan die groene gloed niet waar kan nemen, dat werkt :lol: :lol:

Ik hoop dat ik niet al te ontmoedigend klink want ik ben er zeker wel van overtuigt dat dit een goeie oplossing is als je geen Pech-Sonde wil via je keel.
En wat ik in het begin al zei, Mijn ervaring met de verpleging en de dokters van de afgelopen week in het AZU zijn echt geweldig :!: en dat zeg ik normaal niet zo snel :mrgreen:

Groetjes, Peet.
Ik ben er weer ;)
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 09 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Peet,
Sorry... :lol: :lol: ...kan even niet praten... :lol: :lol: ...wat een verhaal! :lol: :lol:

Je had het niet persoonlijker kunnen omschrijven, maar ik heb nu wel echt buikpijn :lol: :lol: ...van het leedvermaak :lol: :lol: :oops:
Ik vind het wel ontzettend knap van je kerel dat je, wetende hoe angstig je bent in ziekenhuizen, toch de kracht hebt gehad om daar in het UMC naar binnen te stappen!

Petje af :!:

We gaan nog veel van je horen! :lol:

Groetjes,
Dick :lol: :lol: :lol:
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 09 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Ja erg he Dick :!: een ziekenhuis heeft op mij een erg vreemde invloed.
Ik heb in de afgelopen jaren al aardig wat ziekenhuis bezoeken gebracht door mijn vader, en iedere keer kwam er zo grote dikke brok in me keel. en dat was nog niet eens voor mezelf :oops:

Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 09 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Willy

[quote:1hau7bg8]telefoon niet,omdat dat de app.op de IC kan hinderen en dat wil je toch niet.[/quote:1hau7bg8]
Ik heb het natuurlijk gevraagd en het mocht gewoon, ik belde met mijn mobiele telefoon.
Die bordjes die daar hangen, GSM Verboden zijn nog uit de vorige eeuw denk ik :lol:

[quote:1hau7bg8]Je ligt er riant,[/quote:1hau7bg8]
Aan luxe mankeert er niks aan, de bedden kunnen letterlijk alle kanten op maar liggen voor geen meter vind ik :!: vooral het kussen vond ik slecht.
ik hou er van om mijn kussen om te vormen tot iets tastbaars waarvan je zegt, kijk dat is het lekkerste hoopje wat er bestaat :lol:
Die kussens daar kreeg ik niet eens van hun plaats :o

[quote:1hau7bg8]Grotere als IK bestaat niet![/quote:1hau7bg8]
Echt wel, Ik :o

[quote:1hau7bg8]Meevallen,echt waar, maar makkelijk gezegd: ik bedoel als ik nu weer zou moeten,zou ik er helemaal niet huiverig tegenover staan,ik weet nu wat ze doen en totaal geen pijn ook.
[/quote:1hau7bg8]
Nou ik ben bang dat ik exact het zelfde zou reageren, het is dat idee dat ze in je gaan wroeten :oops:
Dus ik ben duidelijk een grotere schijtert :lol:

[quote:1hau7bg8]Ookeen PRG,net als jij dus;
Jonge dokter,heel bekwaam en snel,alleen bij mij kwam er een ^professor bijstaan en nog een collega,die het interessant vonden om te zien en hun daarover ouwehoeren ondertussen,daar zat ik niet op te wachten;[/quote:1hau7bg8]
Ja klopt een PRG.
Ja er stonden bij mij ook verschillende mensen mee te kijken en tegelijk met elkaar te kletsen. maar waarover en hoe en wat heb ik niet meegekregen, ik had even andere dingen aan me hoofd :lol:

[quote:1hau7bg8]Doe ze de groeten van me[/quote:1hau7bg8]
Heb ik gedaan maar of het door kwam :?: het was net op het moment dat er een zetpil bij mij naar binnen vloog :lol:

Gr, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Arendje - 09 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

fijn dat het achter de rug is :) dat ie als echte peg (prg) gaat werken en niet als pech :lol:

gr. Arendje (is mijn echte naam overigens)
avatar > Arendje

starstarstar
Berichten: 174
Geregistreerd: 25 juli 2012
Woonplaats: Wolvega

Reactie door Peet - 09 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Kon haast niet anders, Friesland toch :?:

Gr, Peet

[quote:2g8zuryx]gr. Arendje (is mijn echte naam overigens)[/quote:2g8zuryx]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door (unsigned) - 09 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hallo Peet,

Ik vernam dat je een Pegcatheter zou krijgen, inmiddels is het gebeurd en ben je, na veel angst pijn en ellende, gelukkig weer terug.

Maar je ingrijpend verhaal, zoals Dick hier boven ook schrijft, ik werd er (meer dan) stil van. Weet er nog weinig op te zeggen, maar zal het nog vaak gaan opzoeken. Eigenlijk heel belangrijke informatie over wat je als patient, bij zoiets, moet doormaken. Ik vind het heel fijn dat je dat met ons wil delen, dank daarvoor.

Ik wil je heel graag spoedig herstel toewensen, liefst ook van ALS als dat zou kunnen. Wil jou en de anderen, van harte toewensen dat het zo begeerde medicijn, waar je ook iets over schrijft, er spoedig mag komen.

Marica
avatar > (unsigned)

Geregistreerd:

Reactie door Elly - 10 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Dappere Peet, wat fijn dat dat ding er in zit! Nu ga je alleen maar meer opknappen van de ingreep en zul je er een hoop profijt van krijgen (al zit je daar helemaal niet op te wachten, hoop dat je hem nog lang niet nodig hebt!). Bij Rob is het plaatsen ook een gruwelijke ervaring geweest. Vooral omdat er over een "roesje" gesproken was en pas vlak voor de ingreep werd verteld dat hij die niet kreeg! Dan lig je daar klaar voor het hele gebeuren en kunt geen kant meer op. Zelf was ik er helaas niet bij om er stennis over te schoppen (word ik steeds beter in :lol: ) omdat ik zelf met een infuus met chemo lag (was wel gezellig, samen in het ziekenhuis ;) , alleen ging ik 's avonds weer naar huis). Hij heeft ook flink last ervan gehad de eerste weken. Van de PEG zelf, maar ook van het trauma dat hij ervan opliep. Maar al dat leed is geleden en inmiddels wordt hij gebruikt voor medicijnen (waaronder Normast), nog niet voor voedsel. Laat het voor iedereen die er mee te maken krijgt duidelijk zijn: je kunt uiteindelijk niet zonder dat ding, dus zorg dat je er op tijd bij bent en ook dat je je zéér goed laat voorlichten in het ziekenhuis, zodat je niet voor verrassingen komt te staan vlak voor of tijdens de ingreep.
Succes ermee!!!
Groetjes,
Elly
avatar > Elly

starstarstar
Berichten: 180
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Enkhuizen

Reactie door Peet - 11 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

[quote:3hm78s2h]Re: nacht rust?

Gelukkig is het uitstekende deel van mijn PRG naar verhouding kort (15 cm als hij hangt :mrgreen: ) en zit ie hoog, net onder mijn middenrif, dus raken ze elkaar net niet. Volgens mij hebben ze daar ook wel rekening mee gehouden met het plaatsen hoor. Hebben ze uit voorzorg jouw eigen 'projectiel' niet opgemeten om het gevaar van in de knoop raken te voorkomen?

Ik hoop het wel, anders loop je inderdaad risico dat de een de ander gaat afknellen :!: :mrgreen: . Ik zou er dan maar snel mee naar je arts gaan. :lol: :lol:
;-)
Dick[/quote:3hm78s2h]
Hoi Dick.
ik ben op dit onderwerp toch maar even verder gegaan in deze topic omdat het hier duidelijk om gaat.
Dat is het hem nu juist, het uiteinden van mijn slangentje :lol: blijft vreemd klinken, komt voorbij me navel. hij raakt zowat me broeksriem.
dat is volgens mij erg lang :?: en voor je het weet ligt hij in een dubbele knoop met je andere slangentje :lol:

Gisteren bij de huisarts geweest omdat het een paar dagen geleden iets had gebloed, niks aan de hand. maar hij heeft geen opmerkingen gemaakt over het slangentje, en door het klessebessen over andere leuke dingen zoals euthanasie :mrgreen: ben ik het vergeten te vragen.
wel was hij de 2de al die totaal niet te spreken was over het feit dat ze mij niet hebben geschoren. er zit een grote vierkante pleister overheen geplakt zo over mijn borst/buikharen. dat gaat veel pijn opleveren zei hij en is niet hygiënisch :( :shock:

Wat een feest :o
Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 11 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

[color=#FF0000:3luxk1m2]Hoi Elly.[/color:3luxk1m2]

Dappere Peet, [color=#FF0000:3luxk1m2]Nou dapper :o :oops: [/color:3luxk1m2] wat fijn dat dat ding er in zit! Nu ga je alleen maar meer opknappen van de ingreep en zul je er een hoop profijt van krijgen (al zit je daar helemaal niet op te wachten, hoop dat je hem nog lang niet nodig hebt!). Bij Rob is het plaatsen ook een gruwelijke ervaring geweest. Vooral omdat er over een "roesje" gesproken was en pas vlak voor de ingreep werd verteld dat hij die niet kreeg! Dan lig je daar klaar voor het hele gebeuren en kunt geen kant meer op.
[color=#FF0000:3luxk1m2]Zo is het bij mij exact ook gegaan. een goeie 20 minuten voor ik gehaald zou worden voor de operatie, wilde de zaalarts ons nog even spreken. toen kreeg ik dus te horen dat ik volstrekt geen roesje of iets dergelijks zou krijgen door de te hoge concentratie koolmonoxide in mijn bloed :shock: en nog een verhaal over reanimeren, gezellig hoor zo vlak voor je operatie. ik was in staat om direct het ziekenhuis uit te lopen. maar na mijn paniek aanval op de operatietafel omdat ik hem voelde snijden heb ik waarschijnlijk toch wat gekregen want ik ben weg geweest en werd wakker toen de chirurg 1/5 uur later zei, zo die zit.[/color:3luxk1m2]
Zelf was ik er helaas niet bij om er stennis over te schoppen (word ik steeds beter in :lol: ) omdat ik zelf met een infuus met chemo lag (was wel gezellig, samen in het ziekenhuis ;) ,[color=#FF0000:3luxk1m2]Zo hee dat is ook niet mis, hoe gaat het met je :?: [/color:3luxk1m2]
Hij heeft ook flink last ervan gehad de eerste weken. Van de PEG zelf, maar ook van het trauma dat hij ervan opliep. [color=#FF0000:3luxk1m2]Of ik er op de korte duur een trauma aan over houd :?: denk het niet hoe vervelend het ook was, en op de lange duur hoef ik me als ALS patiënt volgens mij geen zorgen te maken want die hebben we niet :mrgreen: [/color:3luxk1m2]
Maar al dat leed is geleden en inmiddels wordt hij gebruikt voor medicijnen (waaronder Normast), nog niet voor voedsel. Laat het voor iedereen die er mee te maken krijgt duidelijk zijn: je kunt uiteindelijk niet zonder dat ding, dus zorg dat je er op tijd bij bent en ook dat je je zéér goed laat voorlichten in het ziekenhuis, zodat je niet voor verrassingen komt te staan vlak voor of tijdens de ingreep.
[color=#FF0000:3luxk1m2]Helemaal mee eens :!: [/color:3luxk1m2]
Succes ermee!!!
Groetjes,
Elly

[color=#FF0000:3luxk1m2]In tegenstelling met het ALS centrum in Utrecht die erg matig en kort was, ben ik in het ziekenhuis verder als een vorst behandeld door de verpleging en de artsen. maar de bewuste plaatsing en de afwerking is niet al te best gegaan.[/color:3luxk1m2]

[color=#FF0000:3luxk1m2]Groetjes, Peet[/color:3luxk1m2]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 19 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Vorige week ben ik even bij de huisarts geweest omdat de wond van mijn prg iets had nagebloed, niet echt noemenswaardig maar toch maar even laten kijken. Niks aan de hand.
maar ook de huisarts was niet te spreken over de afwerking met het pleisteren. dat zag er ook lelijk uit :roll:
Gelijk een afspraak gemaakt voor afgelopen maandag om de prg te draaien en de dompelen. ik vroeg of hij dat wilden doen omdat in mijn idee je dat een eerste keer beter door een dokter kan laten doen omdat die meer ervaring heeft. dus niet :o
De huisarts, echt een hele geschikte kerel, kwam afgelopen maandag en heeft eerst 2 hechtingen door moeten knippen om vervolgens terwijl mijn vrouw voorlas hoe het moest mijn prg gedraaid en gedompeld.
ja daar krijg je dan vertrouwen in :shock: maar je moet alles hebben meegemaakt he :D

Gisterenochtend, 1 dag na de ingreep zal ik maar zeggen, werd ik wakker en keek eigenlijk voor het eerst naar de prg :? daar zag ik tot mijn verbazing dat het plaatje, (Ik noem het maar het klavertje 4) zeker 2 cm naar voren was gekomen. dus je zag het slangetje achter het plaatje.
Die heb ik snel terug geduwd en met een pleister gezekerd :) en nog sneller mijn vrouw gebeld :oops:
mijn vrouw, een veel coolere kikker dan ik met dit soort dingen zei direct, niks aan de hand maar ik bel nu toch maar even Utrecht.
Waarom Utrecht bellen zou je vragen :?:
omdat de info in de boekjes die we hebben gekregen heel beknopt is en er in het ziekenhuis niet veel meer info is gegeven dan het voordoen van het spoelen. even achterom kijken naar me vrouw of ik niks vergeet, nee dat was het :lol:

Die dokter die mijn vrouw toen aan de telefoon kreeg was totaal niet verbaast dat we belden, zij zijn er zelf al heel lang mee bezig om nacontrole uit te voeren na het plaatsen van een prg. het blijkt dus dat bij het plaatsen van een prg de controle stopt bij het verlaten van het ziekenhuis en daar zijn de dokters het niet mee eens.
Dit zou bij de plaatsing van een Pech-Sonde anders liggen :?:
De dokter wilden dan ook meteen een afspraak met ons maken om deze controle wel uit te voeren. dus dinsdag even naar Utrecht.

Zo weet ik dat Dick een hele serie uitleg heb gekregen en zelfs verschillende sondes onder ze neus heb gekregen.
Maar hoe is de controle bij jullie gegaan :?:
En hoeveel info kregen jullie :?:


Gr, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 19 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Peet,
Mijn haremdames hebben heel veel ervaring met PEG slangetjes en die hebben zelf overleg gehad met het ziekenhuis en toen mijn knoopjes (hechtingen) losgeknipt.

Een dag later namen de zwellingen in mijn buik af en daardoor krijgt je PEG meer ruimte - heel normaal dus, maar zo'n controle kan nooit kwaad: misschien schrikt die controlerend arts van het UMC net zo hard als jouw huisarts!

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door willy - 19 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Ho Peet,

Zelfde ziekenhuis,ingreep,maar anders behandeld....
Bij mij wilde een arts abs.kijken onder de pleister,wat ze eigenlijk nooit doen,daarna heeft ze er zo'n kleefpleister opgedaan en dat harde plastic eraan laten zitten....!Dat het ongemakkelijk zat,was logich natuurlijk.;;;maar wisten wij veel!

En wat is dompelen :?:
Ik heb ook de hechtingen door laten knippen door de huisarts.

Het was ontstoken,deed pijn en ik kreeg koorts,Utrecht gebeld en na 5 verschillende personen aand de lijn gehad te hebben,zei de laatste dat diegene die we hebben moeten ons terug zou bellen...dat deed ze:een week later :!:

Ondertussen zelf huisarts gebeld natuurlijk.

Ik vind dat hij erg strak zit,maar heb geen vergelijkmateriaal.en kan moeilijk vragen of ik iemands slangetje mag zien...als jullie je al nijging hebben je er in te vergissen.....
Hij blijft een beetje'etteren'maar dat schijnt normaal te zijn.

Ieder geval:blij dat alles achter de rug is en ik neem een halve liter voeding per dag,waardoor ik meer energi heb :P denk ik!

groetjes Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Peet - 20 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

[color=#0000BF:1wmjjp51]Dick.[/color:1wmjjp51]

Een dag later namen de zwellingen in mijn buik af en daardoor krijgt je PEG meer ruimte - heel normaal dus, maar zo'n controle kan nooit kwaad:
[color=#0000BF:1wmjjp51]Nou dat is dus wat ze zei tegen Marian, dat ze de nacontrole slecht vinden. en omdat wij het geen probleem vonden om naar Utrecht te komen heeft ze maar gelijk een afspraak met ons gemaakt. ik neem liever het zekere voor het onzekere :mrgreen:
[/color:1wmjjp51]

[color=#0000BF:1wmjjp51]Willy.[/color:1wmjjp51]

Zelfde ziekenhuis,ingreep,maar anders behandeld....
Bij mij wilde een arts abs.kijken onder de pleister,wat ze eigenlijk nooit doen,daarna heeft ze er zo'n kleefpleister opgedaan en dat harde plastic eraan laten zitten....!Dat het ongemakkelijk zat,was logich natuurlijk.;;;maar wisten wij veel!
[color=#0000BF:1wmjjp51]Er zat bij mij een gaasje overheen en doorzichtig plakplastic / pleister :?:
Iedere verpleegster en dokter die het zag zei het zelfde, dat is niet normaal meer, dat gaat ook veel pijn doen op deze manier :o
zij doelde daarmee op, omdat ik nogal veel borst / buikhaar heb en het daar zo overheen was geplakt. er is totaal geen scheermesje gebruikt. nou maakte ik me daar totaal geen zorgen om want dat kan ik wel hebben, ik maakte me meer zorgen om die wond. maar dat viel gelukkig mee.[/color:1wmjjp51]

En wat is dompelen
[color=#0000BF:1wmjjp51]Nadat de hechtingen van het plaatje door zijn geknipt gaan ze de prg 1 slag draaien en een paar cm induwen en terugtrekken (dompelen) Moet bij jou ook zijn gebeurd.[/color:1wmjjp51]

Ik heb ook de hechtingen door laten knippen door de huisarts.
[color=#0000BF:1wmjjp51]Ja dat was mijn eigen keus maar als ik had geweten dat hij het ook nog nooit had gedaan bij een prg dan had ik het gewoon door de thuiszorgers laten doen.[/color:1wmjjp51]

Het was ontstoken,deed pijn en ik kreeg koorts,
[color=#0000BF:1wmjjp51]Buiten de pijn in mijn hart :( is de enigste pijn die ik heb gehad dat van de operatie de eerste nacht en de volgende dag werd het dat al minder. ik genees altijd goed.
Maar jij kreeg natuurlijk gelijk sondevoeding, toch :?: misschien dat dit de reden is van ontstoken :?: [/color:1wmjjp51]
Utrecht gebeld en na 5 verschillende personen aand de lijn gehad te hebben,zei de laatste dat diegene die we hebben moeten ons terug zou bellen...dat deed ze:een week later
[color=#0000BF:1wmjjp51]Tot nu toe 2x het ziekenhuis gebeld van het moment dat ik daar weg ben, en iedere keer snel geholpen. wij belde gewoon de afdeling zelf.
Hoe verschillend kan het zijn he. [/color:1wmjjp51]

Ik vind dat hij erg strak zit,maar heb geen vergelijkmateriaal.en kan moeilijk vragen of ik iemands slangetje mag zien...als jullie je al nijging hebben je er in te vergissen.....
[color=#0000BF:1wmjjp51]Ik laat aan iedereen me snangetje zien die het wil zien :lol: [/color:1wmjjp51]

Hij blijft een beetje'etteren'maar dat schijnt normaal te zijn.
[color=#0000BF:1wmjjp51]Ik kan me niet voorstellen dat zoiets normaal is, het moet toch gewoon genezen.[/color:1wmjjp51]

Ieder geval:blij dat alles achter de rug is en ik neem een halve liter voeding per dag,waardoor ik meer energi heb denk ik!
[color=#0000BF:1wmjjp51]Daar gaat het toch om, ga zo door Willy zodat we nog lang kunnen klessebessen :mrgreen: [/color:1wmjjp51]

[color=#0000BF:1wmjjp51]Groetjes, Peet[/color:1wmjjp51]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door willy - 20 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi,


Dompelen,nooit geaan,wist nergens van en het kan niet eens,want het ding zit supertrak....
ik draai hem makkelijk,dat wel.

Maar wat nazorg betreft zijn ze echt slordig,zacht uitgedrukt!

groetjes Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Dick - 20 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Weliswaar in het Engels,maar duidelijk zichtbaar het draaien en dompelen van de PEG.
Overigens doen wij het altijd zonder handschoenen :!:

http://www.youtube.com/watch?v=kWezGw1SvYw

Het is zo dat de wond altijd wel een beetje kan "snotteren", zo ziet er uit. Dit kan geen kwaad.


Groetjes,
Dick S.
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door dspier - 21 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hallo,
Dompelen doen ze bij mij ook niet echt, is dat omdat de PRG een ballon in de maag heeft ipv een schijfje? :roll:

Gisteren ben ik overigens weer in het UMC geweest voor een longonderzoek. Heb daar verteld dat ik sinds de PRG plaatsing plots minder lucht had. Meting wees op 10% verlies, ik zit nu op 62%.

De arts vroeg nog hoe ze de PEG hadden geplaatst: radiologisch of met een endoscoop. Volgens hem was het UMC Utrecht het enige ziekenhuis in Nederland dat het radiologisch kon. Toen zei ik dat we in Den Bosch inderdaad achterlopen op het superieure UMC, dat ze daar nog een wichelroede gebruiken maar dat dat ook best goed gaat! Je had zijn gezicht moeten zien :lol:

Hij was wel blij met deze kennis want nu kon hij een andere patiënt uit Breda ook naar Den Bosch sturen. Toen mompelde hij nog iets van 'had ik dat maar geweten voor die kale Rotterdammer kwam', maar dat kon ik niet helemaal verstaan en wilde hij ook niet herhalen. :mrgreen:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 21 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Wat nou kale Rotterdammer, ze konden geen plekje op me borst vinden waar geen haar zat met die pleister :lol:

Ja dat is ook wat mijn revalidatiearts zei, UMC is de enigste, dus niet.
Na-apers :lol:

Bij mij is dat dompele dus wel gebeurd en de huisarts deed precies wat het boekje voorschrijft, slag in de rondte, 2 cm in, 2 cm uit en klaar is kees.
en dat word nu iedere dag herhaald door Marian :shock:
Gelukkig begreep de dokter het dompelen goed anders heb je een groot probleem,
:lol:
Maar even op je vraag terug te komen, dat dompelen schijnt te zijn zodat de boel niet vastkoekt. het draaien is voor het zelfde.
Maar Dinsdag ben ik in het UMC en vraag dan direct even waar dit goed voor is en hoe lang dit door moet gaan :?: Antwoord volgt :!:

Nou had ik al geen beste resultaten met mijn longen, onder andere door het roken. maar na de operatie is het aanzienlijk minder geworden.
ook dat snij ik even aan. want ik vind het wel frappant dat jij toevallig het zelfde ervaart, en jij rookt niet

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 23 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hier staat alles vermeld over het plaatsen van een Peg-sonde of PRG.
http://www.erasmusmc.nl/cs-patientenzorg/2419534/2419540/208713/208818/5811476-01_09iPercutaneRad

Nazorg is dus zeker nodig.
Gr. Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 24 september 2012

Re: Radiologisch Peg-Sonde plaatsen

Hoi Peet,
Dus PRG-en kunnen ze dus ook al in het Erasmus?

Waarom hebben ze jou daar dan niet heen gestuurd? :shock:
volgens mij kunnen ze op het UMC weer een 'concurrent' toevoegen aan hun lijstje. :mrgreen:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen