AD-matrassen

Bericht door dspier - 02 juni 2013

AD-matrassen

Hoi Bart,
Het kan nog erger: met een vrijbrief van de revalidatie arts heb ik 6 maanden op een luchtwissel matras geslapen, omdat ik daar nog op kon draaien zonder decubitus te krijgen (op een AD schuimmatras kan ik niet draaien, daar zak ik in!).

Na 6 maanden bestel ik een eigen luchtwissel matras bij de firma Ligtvoet. Bellen ze me op: "heb ik decubitus?"
[list:3rr9v8vc]
[*:3rr9v8vc]"Nee natuurlijk niet, ik slaap al6 maanden op een ANTI decubitus matras!" "Zonder decubitus mogen wij geen AD matras leveren, tot ziens!" [/*:m:3rr9v8vc]
[*:3rr9v8vc]"Maar ik heb een dwingend advies van de arts voor een luchtwissel matras!" "Niks mee te maken, nogmaals: hebt u decubitus?"[/*:m:3rr9v8vc]
[*:3rr9v8vc] [ een heftige discussie volgt ][/*:m:3rr9v8vc]
[*:3rr9v8vc] :bgrr "Dus ter preventie en slaapcomfort ..." "Nee meneer, ter preventie leveren wij niet en dat u zonder niet kunt slapen of een nachtzuster nodig hebt om u te draaien is géén argument volgens de zorgverzekeraar."[/*:m:3rr9v8vc][/list:u:3rr9v8vc]
:o Reageerde mijn revalidatie, en na een paar keer "schandalig" te hebben gemaild valt de discussie dood. En ik heb eerlijk gezegd ook geen tijd voor een slepende discussie!

Tegen de regels jn gaat het leenmatras mee naar Polen (tegen een 'boete' van €32/week), ik moet ergens op slapen! Mijn vrouw (thuis) struint intussen het Internet af naar een matras om te kopen, maar met prijzen van rond de €5000 is dat geen optie. Dan maar met Polen gebeld en mijn schoonmoeder naar de zorgwinkel daar gestuurd:
Een uur later komt ze bij me langs met een luchtwissel dekmatras met compressor voor ...120Z?! (€40-45!) :o

Weer thuis het leenmatras ingeleverd en ik slaap nu op mijn eigen luchtwissel matras. Niet dezelfde kwaliteit als het leenmatras, maar afdoende.

Zorgverzekeraars: waar zijn jullie in godsnaam mee bezig?? :bknocked

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Nautica - 03 juni 2013

Re: Draaien in bed

In dat soort gevallen heb je toch spontaan decubitus?
avatar > Nautica

starstarstarstar
Berichten: 524
Geregistreerd: 03 oktober 2012
Woonplaats: CASTRICUM

Reactie door Eagle-John - 20 maart 2014

Re: Draaien in bed

Dick, ik had een soortgelijke ervaring bij Ligtvoet.. :twisted: Ik heb,nog,geen Decubites, wel Ligpijn. Na veel gezeur en gedoe, kreeg ik dan, bij Gods gratie, een Air Loss matras. Een dik luchtmatras met een continu (flink) draaiende pomp. Ik had t niet gedacht, maar ik ben, grotendeels, van mijn pijn af.
Omdraaien is ellende, want ook hierin lig ik in een kuil! :-? Het matras heeft echter aan de zijkanten, twee dikke,stevige luchttunnels, over de hele lengte. Daar klem ik een voet ackhter, en dan kan ik toch m'n lijf nog een zwiep geven... :grin:
avatar > Eagle-John

starstar
Berichten: 87
Geregistreerd: 02 februari 2012
Woonplaats: Breda

Reactie door dspier - 21 maart 2014

Re: Draaien in bed

Hoi Jan,
Een tijdje later had ik ook een luchtwisselmatras van Lightvoet hoor: dreigen met de zorgverzekeraar hielp! Ik word gedraaid by the way...

Weet je het verschil tussen je air-loss en een luchtwisselmatras?

Groetjes en slaap lekker!
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Bart - 21 maart 2014

Re: Draaien in bed

Jeetje Dick, kunnen we die Poolse matrassen niet zelf gaan importeren?
Wist niet dat die dingen hier zo duur gemaakt worden door onze zakkenv. eeeeuuuh.... zorginstellingen.
avatar > Bart

starstarstarstar
Berichten: 276
Geregistreerd: 22 januari 2012
Woonplaats: Hauwert

Reactie door Eagle-John - 21 maart 2014

Re: Draaien in bed

@Dick: een Air Loss voel je niet bewegen,en 'verliest' de hele tijd lucht aan de zijkante vh matras... (maar het tocht niet!) :grin: Het zakt flink in als je erop gaat zitten en stabiliseert als je gaat liggen.
Luchtwissel?
avatar > Eagle-John

starstar
Berichten: 87
Geregistreerd: 02 februari 2012
Woonplaats: Breda

Reactie door dspier - 22 maart 2014

Re: Draaien in bed

[quote="Bart":28ke56j0]Jeetje Dick, kunnen we die Poolse matrassen niet zelf gaan importeren?
Wist niet dat die dingen hier zo duur gemaakt worden door onze zakkenv. eeeeuuuh.... zorginstellingen.[/quote:28ke56j0]Bart,
De Poolse versie is een dekmatras van 3cm dik. Niet zo comfortabel als 'de onzen' maar effectief. Een Russisch product.

Jan,
Een luchtwissel matras heeft 15-20 banen overdwars en een instelbare compressor. Die brengt eerst de oneven banen op volle druk, wacht 15-20min en wisselt naar de even banen enz.
Zo veranderen je drukpunten constant. Nadeel van matrassen met weinig banen (zoals ik van de AWBZ had) is dat je met je heupen/billen tussen 2 volle banen zakt. :oops:


Een air-loss is een soort springkussen met ventillator begrijp ik? :lol:


Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door walterr - 23 maart 2014

Re: Draaien in bed

[quote="dspier":35iyuxet][quote="Bart":35iyuxet]



Groetjes,
Dick[/quote:35iyuxet][/quote:35iyuxet]

Hey, zo een heb ik!
Maar mijn waterbed vroeger was veel comfortabeler. :-(

Groetjes,


Walter
avatar > walterr

Berichten: 17
Geregistreerd: 18 april 2013
Woonplaats: Belgi�

Reactie door Bart - 24 maart 2014

Re: AD-matrassen

Deze matras heb ik van Joerns het is een Promatt.

avatar > Bart

starstarstarstar
Berichten: 276
Geregistreerd: 22 januari 2012
Woonplaats: Hauwert

Reactie door Eagle-John - 24 maart 2014

Re: AD-matrassen

Oeh Bart! Zo'n matras van Joerns wilde ik!!!
Had er in het ziekenhuis op gelegen, wat een weelde! Maar mijn zorgverzek. (IZZ) wilde daar niet aan, hebben geen contract met Joerns.. :evil:
Uiteindelijk dus tevreden gesteld met een Air Loss matras, leuk, maar niet zo comfi als die Joerns,....
avatar > Eagle-John

starstar
Berichten: 87
Geregistreerd: 02 februari 2012
Woonplaats: Breda

Reactie door Bart - 26 maart 2014

Re: AD-matrassen

Ja deze matras bevalt prima. Ik slaap er goed op, en er kan ook nog een luchtpomp op aangesloten worden mocht dat in de toekomst nodig zijn. Helaas heb ik er geen bed van Joerns bij. Doordat de matras erg flexibel is moet deze goed ondersteund worden. Joerns heeft een bed met een raster met vierkantjes van 5x5cm waarop het matras ligt. Ik heb nu een bed van Medipoint/Emcart dat heeft metalen spijlen zoals bij een lattenbodem. De afstanden tussen de spijlen zijn echter te groot waardoor het matras er tussendoor zakt. Dan krijg je een soort wasbord. Ben nu al 3 maanden in de weer om een bijpassend bed te krijgen. Alleen Medipoint en de Hartingbank werken niet erg mee. Er moet een aanvraag bij Menzis gedaan worden voor het leveren van een Joerns bed, maar op de een of andere wijze lijkt het wel of ze dit niet willen doen. Gelukkig werkt Menzis wel mee en gaat het hopelijk nog goedkomen.
Bart
avatar > Bart

starstarstarstar
Berichten: 276
Geregistreerd: 22 januari 2012
Woonplaats: Hauwert

Reactie door dspier - 26 maart 2014

Re: AD-matrassen

'Hoi Bart,
Laat anders platen hardboard van 3mm tussen matras en de bedbodem leggen. Effectief en goedkoop tegen doorzakken!
Wel doorzagen en 5cm openlaten op de knikpunten. Fixeren door op enkele punten tie raps om de spijlen en door de hardboard plaat te steken (gaten in plaat boren).

Op naar Hornbach yippeee-jajeeh! ;-)


Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Bart - 27 maart 2014

Re: AD-matrassen

Strak plan Dick, zal mn schoonzoon ff aan het werk zetten.
avatar > Bart

starstarstarstar
Berichten: 276
Geregistreerd: 22 januari 2012
Woonplaats: Hauwert