Spraakcomputer met eigen stem

Bericht door dspier - 13 november 2011

Spraakcomputer met eigen stem

Ik heb de bulbaire vorm. Spreken gaat nu nog, maar wel erg langzaam, en geleidelijk gaat het achteruit. Ik heb al problemen als ik buiten in de mist fiets - dan krijg ik teveel "een bal in mijn keel" en moet ik na elk tweede woord wat ik eruit pers slikken. :(

Er komt een moment dat ik niet meer kan spreken, dat wist ik in het begin al en wilde ik voor zijn. Met mijn logopediste hebben we de mogelijkheden doorgenomen:
Er zijn spraakcomputers te koop (oa via rdgKompagne ), sommigen hebben een voorgeprogrammeerde mechanische stem, sommigen zijn laptops/tablets en kunnen worden uitgerust met je eigen stem. Beide hebben voor en nadelen.

Je moet voor een laptop of tablet met gedigitaliseerde stem wel toestemming krijgen van je zorgverzekeraar (een motivatiebrief schrijven) en je stem moet nog redelijk tot goed zijn als de opnamen starten. Je bent c.a. een week lang een uur per dag (thuis) bezig met het inspreken van in totaal 350 woorden en 350 zinnen, waar je fonetische klanken worden uitgefilterd en gedigitaliseerd. Die klanken stoppen ze in de database van een spraakcomputer (of een spraakapp) zodat die daarmee elke (Nederlandse) zin die je intypt kan uitspreken.

Het is van belang dat je stem gedurende die periode van constante kwaliteit blijft (stop dus als je verkouden wordt) en dat je de voorbeeldzinnen zo levendig mogelijk opleest (dus niet monotoon, want dan wordt het resultaat ook monotoon).

De firma die je stem daarna voor je digitaliseert is Fluency , zij hebben ook enkele voorbeeldstemmen van ALS patiënten on-line staan (DS is mijn stem). Achteraf gezien vind ik mijn stem niet super, maar wel aardig; ik moet er nog erg aan wennen denk ik. Ik heb nog steeds de keuze tussen een "standaard" spraakcomputer en een tablet/laptop vorm (met touch screen). :?

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Lia - 14 november 2011

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo Dick
Kon je niet slapen vannacht? Voor mij is een Tellus aangevraagd van de firma rtd Het Dorp. Hier zit naast de spraakcomputer die je ook zelf kunt inspreken een omgevingsbesturing op/in. Mijn spraak gaat achteruit maar ik ben nog wel verstaanbaar. Omdat mijn spierkracht in vooral de rechterhand praktisch nihil is heb ik de omgevingsbesturing het hardst nodig. Om te vele aanvragen bij zorgverzekeraars te voorkomen heb ik meteen voor de Tellus gekozen omdat de spraakcomputer zeker nodig gaat zijn in de nabije toekomst.

Groeten, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door dspier - 15 november 2011

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo Lia,
Ik ben een nachtmens en ga kan vaak pas na twaalven naar bed, klopt (ben 's morgens wel lastig uit bed te krijgen, maar elke munt heeft zijn keerzijde ;) ). Het is niet dat ik een slaapprobleem heb, maar ik word gewoon 's avonds pas "echt" actief... :|

Maar dat terzijde...
Ik geloof dat ik zo'n Tellus wel eens gezien heb, is dat niet zo'n kastje met een keyboard, een speakertje en een blauw schermpje van één regel? Jij typt iets in en het is te lezen én wordt uitgesproken door die Tellus.
(De apparaten die ik bedoel verkoopt rgdKompagne onder de naam "SL40".)

Er kan volgens mij ook een SIM kaart in zodat je met je mobiele nummer ook kunt communiceren. Een mooi apparaat, maar werkt alleen met voorgeprogrammeerde stemmen. Vind ik dat erg? Weet ik eerlijk gezegd niet (ben over mijn eigen stemopname ook niet zo tevreden).

Heb je die Tellus al, en wat voor bediening doe je ermee (behalve de TV wat ook schijn te kunnen)? Kun je er bijvoorbeeld de voordeur mee openen?

Ik heb mijn stem wel laten digitaliseren, maar kan nog steeds kiezen tussen een tablet/laptop met touchscreen en zo'n Tellus. Kan me echter ook goed voorstellen dat de mogelijkheden die jij hebt met die Tellus (later) ook als app op een tablet te krijgen zijn... :geek:

Groetjes,
Dick

[color=#FF0000:2h3umqz1]P.S. op verzoek van Lia hierbij alsnog het juiste plaatje van de Tellus.[/color:2h3umqz1]
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen
Laatste bewerking: dspier † nov 18 2011, 00:33
Reactie door Lia - 16 november 2011

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo Dick

Voor mijn werk moest ik altijd vroeg uit bed, mijn bioritme is wel wat veranderd maar toch ga ik nog steeds vroeg naar bed. Maar ik slaap welsteeds langer!

De Tellus heb ik nog niet. De toestemming is er maar er moet een en ander voorgeprogrammeerd worden ook door andere firma's. Bijvoorbeeld kan ik mijn hoog-laag bed er ook mee bedienen dus moet daar ook een infraroodzendertje op komen. Verder kan ik er dan lichten mee aan doen, telefoon opnemen, diverse apparaten bedienen (T.V etc) en deuren openen. Je kunt alles aangeven wat je wilt bedienen en de firma zorgt voor de rest.Je kunt voorgeprogrammeerde woorden /zinnen ingeven al dan niet met je eigen stem. Verder kun je ook zinnen intypen. Wanneer ik hem heb laat ik het je weten. Zou graag een foto hierbij zetten maar weet niet hoe dat gaat.

Ik heb dit alles nog niet nodig maar omdat mijn handfunctie ook al sterk vermindert is gaat dat zeker komen. ASL is helaas ook soms ver vooruit denken.
Valt niet altijd mee om aan hulpmiddelen te beginnen. Maar wanneer ik terug kijk was ik er toch (achteraf) elke keer weer blij mee omdat je gewoon nog veel zelfstandiger of gemakkelijker door het leven kunt. In deze korte tijd heb ik geleerd dat het ALS team wat mij behandelt gewoon goed is en ik er het volste vertrouwen in kan hebben. Fijn gevoel!

Groeten, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door dspier - 16 november 2011

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi Lia,
Dat is fijn te horen.

Wat betreft het plaatsen van een plaatje, dat is simpel, mits je plaatje al ergens op Internet staat (persoonlijke foto's moet je dus eerst op Picassa, Flickr of iets dergelijks zetten)
In je tekst, klik je ip de knop Img. Er verschijnen twee codes Img in je tekst, gescheiden door vierkante haken [ ] [ ]. Je cursor staat tussen de haken. Op die plek moet je de URL (link) naar het plaatje invoegen. Hoe doe je dat? Open een tweede internet pagina, ga naar het plaatje dat je wilt opnemen, rechtsklik en selecteer plaatje bekijken. Je browser opent nu een webpagina met alleen het plaatje. Kopieer de URL uit de adresregel ( http://www.website_X.com/plaatje_Y.jpg , oid). Ga terug naar je bericht en plak die URL waar je cursor staat (tussen de ] en [ haken).

Bekijk het resultaat in de voorbeeldfunctie.
[color=#FF0000:3ojeikqg]P.S. op verzoek van Lia hierbij alsnog het juiste plaatje van de Tellus.[/color:3ojeikqg]


Succes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 18 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Al is het nu nu nog vroeg maar ook ik lig echt nooit vroeg op bed, ik zou wat dat betreft een goeie nachtwaker kunnen zijn :)
maar dat heb ik al me hele leven, ik ben gewoon een nachtmens.

Toen ik Dinsdag voor het eerst bij de Logopediste kwam kreeg ik wat brochures mee van bedrijven die de hulpmiddelen leveren om te communiceren.
Dat ging om 2 bedrijven en dat zijn, rdgKompagne en Fluency. precies de bedrijven die jij noemt Dick.
Ik had het direct over het laten digitaliseren van mijn eigen stem omdat dit toch het vertrouwst is. De logopediste raden mij de eerste aan omdat Fluency nogal slecht met zijn service zou zijn.[b:1wq1kush] Iemand ervaring hiermee?[/b:1wq1kush]

Mijn telefoon, de HTC Desire HD heeft een programma dat ieder gesprek opneemt wat ik wil. het was mijzelf al opgevallen dat het spreken door de telefoon mij slechter afging dan zo op de bank tegenover iemand.
en toen ik gisteren even een gesprek na ging zitten luisteren wat ik met me vader had gehad leek het wel of ik een vat bier op had en steeds maar schapen tussendoor. Maar let ik goed op dan kan ik nog redelijk articuleren. Dus ik wil toch zo snel mogelijk mijn stem vastleggen.


Dick, nou sta jij op die website met je stem, had je Happy hour op dat moment :lol:
Nee hoor ik klink volgens mij het zelfde :oops:
Maar heb jij al een keuze gemaakt? en zo ja, Welke is het geworden en hoe bevalt het?

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis
Laatste bewerking: Peet † jun 17 2012, 02:46
Reactie door Lia - 18 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo Peet
Ik heb alles van Rtd het dorp. Zeer vriendelijke mensen met veel geduld. Ik ben over dit bedrijf zeer tevreden.


Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 18 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi Lia.

Ik heb even op de website gekeken van Rtd het dorp maar ik kom er niet echt achter of dat dit ook met je eigen stem gaat. heb jij je stem ook laten digitaliseren?
Ik begrijp uit je eerdere bericht dat je hem hebt ingesproken, maar dat is dan toch een hele beperkte inhoud?

Die plaatjes heb je ook al aardig door he ;)

Gr, peet.

[quote="Lia":voqwh5fv]Hallo Peet
Ik heb alles van Rtd het dorp. Zeer vriendelijke mensen met veel geduld. Ik ben over dit bedrijf zeer tevreden.

Groetjes, Lia[/quote:voqwh5fv]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis
Laatste bewerking: Peet † mei 19 2012, 13:15
Reactie door Lia - 19 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Inspreken kan. Maar ik kon het helaas niet meer. En beperkt is het ook niet.
[quote:3nxy8xlw] Mijn verhaal zie: Hulpmiddelen- Tellus Mobi van 14 febr.
Toen hij kwam kon ik zelf niet meer goed inspreken.
Ben nu vaak moeilijk te verstaan dus ik zal hem moeten gaan gebruiken. Weet intussen ongeveer waar alles staat omdat ik tijd had er mee te spelen. Heb er zelf nog veel in kunnen zetten. [/quote:3nxy8xlw]

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door dspier - 20 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

[quote="Peet":1cbp2n6w]Dat ging om 2 bedrijven en dat zijn, rdgKompagne en Fluency. precies de bedrijven die jij noemt Dick.
Ik had het direct over het laten digitaliseren van mijn eigen stem omdat dit toch het vertrouwst is. De logopediste raden mij de eerste aan omdat Fluency nogal slecht met zijn service zou zijn.[b:1cbp2n6w] Iemand ervaring hiermee?[/b:1cbp2n6w][/quote:1cbp2n6w]Hoi Peet,
Mijn ervaring met Fluency is goed: dit is een eenmansbedrijfje (voor zover ik weet) met een gemotiveerde audio- en programmeerfreak.

Het is RdgKompagne waar ik twijfels bij heb: zij hebben me beloofd dat ik met mijn gedigitaliseerde stem ook Engels en Pools kan praten, wat achteraf niet blijkt te kunnen en het vrouwtje wat de laptop kwam installeren had er totaal geen verstand van en zette de boel verkeerd op waardoor ik een week 'spraak' in de prullenbak kon gooien :evil:

Na twee nieuwe pogingen gooide ik de handdoek in de ring en toen kwam 'eindelijk' Fluency bovendrijven. Deze man zette een parameter in de laptop goed (kostte 20 seconden en een bak koffie) en toen was de geluidskwaliteit in een keer perfect, maar mijn stem al aardig moe! Ik heb de smoesjes van RdgK#$% met een rood hoofd van woede aangehoord, de man van Fluency was ook een beetje boos dat hij hier speciaal voor uit Amsterdam was gekomen en toen heb ik ze de deur uitgewerkt: stomme tr*t!


Misschien moet je ook eens met 'Het Dorp' van Lia gaan praten...

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 20 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

[b:10o2jgvn]ik moet even wat herstellen.[/b:10o2jgvn]

Doordat ik van de bomen het bos niet meer zag omdat er de afgelopen week erg veel over mij heen is gekomen heb ik wat bedrijven door elkaar gegooid.
Dit mag niet gebeuren want ik heb zeker niet de intentie om onterecht een bedrijf in een kwaad daglicht te zetten.
Het is dan ook RdgKompagne die er om bekend staat de slechte service te geven en niet Fluency!
Sorry voor de verkeerde info.

Dus Dick, je hebt helemaal gelijk.
Ik kreeg de info op papier geschreven van de Logopediste en er werd bij gezegt de 2de geeft slechte service. Zodoende de verwarring want het stond verkeerd geschreven.
Ik ga ook zeker nog naar Het Dorp kijken ;)

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 22 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Ik heb contact opgenomen met Fluency om te vragen hoe het allemaal werkt. ik heb vrij snel daarna een email terug gekregen van Arthur Dirksen / Fluency dat alle info op de website staat beschreven :mrgreen: en dat dit via rdgKompagne. gaat omdat zij het opnamen traject begeleiden en maken ook de offerte.
Er gaat zo snel mogelijk een dame (Maria Noyons) van Rdgkompange contact met mij opnemen om alles te bespreken.

Rijst bij mij weer de vraag op, met wie ga ik nou straks in zee, Rdgkompange of Fluency?

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 22 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi Peet,
Je gaat met Rdg in zee: zij leveren de laptop/software (van Fluency) en zij moeten betaald worden :cry:
Fluency krijgt weer opdracht van hun om jouw stem te digitaliseren (nadat je hebt ingesproken). Fluency is dus eigenlijk een 'onderaannemer' :lol:
[b:2q6efl0r]
Let je er wel op dat je zorgverzekeraar hier achter staat voor je 'ja' zegt?[/b:2q6efl0r] Niet elke zorgverzekeraar vergoedt dit, ik heb ook een motivatiebrief moeten schrijven voor ik het 'zomaar' kreeg!

Succes!
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Lia - 22 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo Peet

Mijn ergo nam contact op met Rtd het dorp en het dorp heeft overeenkomsten met zorgverzekeraars. Ik heb daar niets aan hoeven doen.

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 22 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

ik kom net bij de fisio en de logo vandaan en het blijkt dus dat de logopediste ook al contact met rdgkompange op had genomen. ik was weer te snel :mrgreen: dus ik heb snel toen ik net thuis kwam mijn aanvraag even geannuleerd :)
Zoals het er nu uitziet word het wel vergoed of in ieder geval een gedeelte? deze gaat dan om Rdgkompange.
er word nu een afspraak gemaakt voor bij mij thuis, ik ben benieuwd!
Alleen rijs nu de vraag, of dat die software op een gewone laptop kan worden geïnstalleerd want volgens mij kun je dan veel meer bereiken dan met die apparaten van rdgkompange? dat wist de logopediste ook niet.
En ik vind ze er nogal erg kinderlijk uitzien dieTobii.

Dick je word wel beroemd he. de logopediste ging mij en me vrouw uitleggen hoe dat werkt op de website van rdgkompange, wist ik natuurlijk allang want ik zit er al dagen op te turen :mrgreen: en wat denk je? laat ze nou net op DS klikken om het verschil te laten horen :lol: ik zou er geld voor vragen ;)

Lia, ik ga ook zeker nog andere opties bekijken zoals het dorp want ik wil zo min mogenlijk zelf bij hoeven te betalen want het word inderdaad nog duur genoeg. maar ik kijk ook erg naar de functionaliteit in verband met telefoneren. het gaat er maar om 1, me vader maar hij woond ver bij mij vandaan en we hebben iedere dag contact via de telefoon. dat zou wel een gemis zijn :( andere gesprekken kunnen wel wachten.
het is niet het belangrijkste maar het is voor hem ook erg zwaar op die leeftijd (89)

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Lia - 22 mei 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo Peet

Ik telefoneer via de Tellus

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Catja - 06 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo allemaal

Vanmorgen bij de logopedie geweest, er was ook een adviseuse van de rtd bij.
er is besloten een mobi 2 spraakcomputer voor mij de goede is.
Ik hoef er verder niets meer aan tedoen, ze regelen alles met de zorgverzekeraar.
En mijn eigenstem hoef ik niet in, die is toch al niet goed meer.
Maar heeft iemand ervaring met de mobi 2, en hoe bevalt die???

groetjes catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door Lia - 06 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo Catja

Ik heb de voorganger. Bevalt goed. Begin nu de spraak te gebruiken, tot nu toe vnl omgevingsbesturing.
Eenvoudige en duidelijke bediening.
Succes ermee.

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 13 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi Dick.

Bij mij komt morgen Mevr, Tuinstra van Rdgkompange (Regio west) en mijn Logopediste van het ALS Team uit het Maasstad ziekenhuis.
Ik hoop dat het goed gaat want ik ben best wel verkouden. als het goed is moet ik morgen zo 50 woorden en zinnen inspreken om te kijken of mijn stem nog voldoet :(
Jij hebt dit al eens meegemaakt he, hoe lang is dat nu precies geleden?
Wat komen ze Donderdag bij jouw doen?

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 17 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi Peet,
We zijn wat daagjes verder - ik hoop dat het met je verkoudheid ook wat beter gaat.

Als je verkouden bent kun je beter niet inspreken om de volgende redenen: [list:1ktxehdf][*:1ktxehdf]je stem is te nasaal en niet je 'eigen'[/*:m:1ktxehdf][*:1ktxehdf]je stem verandert continue van klankkleur tijdens je verkoudheid, tenzij je verkoudheid constant blijft; beter voor de stemanalyse is dat je stem de hele opnameperiode constant blijft -en als ik verkouden ben klink ik elk moment van de dag anders (afhankelijk van hoeveel vocht aan mijn zaagsel weet te ontsnappen :lol: ) [/*:m:1ktxehdf][/list:u:1ktxehdf]

Ik heb afgelopen donderdag Cathy van RdgKompagne op bezoek gehad voor een spraakcomputer. Mijn eisen waren simpel maar wel rigide. Ik wil Nederlands, Engels en Pools kunnen spreken en ook nog eens kunnen telefoneren, want dat laatste is nu mijn grootste handicap!

Ze kwam met twee opties: [list:1ktxehdf][*:1ktxehdf]een portable Windows computer met touchpad en Tobi spraaksoftware erop (waar ik mijn eigen digitaliseerde stem kan gebruiken -maar ...alleen in het Nederlands!).
Verder was deze 'bak' ruim anderhalve kilo zwaar en 5cm dik! [/*:m:1ktxehdf][*:1ktxehdf]een Lightwriter met een simpel LCD schermpje en 'slechts'. 800 gram (ook toch bijna een kilo!) [/*:m:1ktxehdf][/list:u:1ktxehdf]
Ik schoof de Lightwriter meteen aan de kant: oubollig en veel te beperkt, maar toen we de portable computer gingen opstarten, moesten wachten op Windows, vervolgens op de Tobi software die moest opstarten was die mooie dame die ik op straat had willen aanspreken allang met de noorderzon vertrokken! En dat was nog niet alles, als je de computer een paar minuten niet gebruikte viel hij in slaap om batterijen te sparen (Windows is nou niet bepaald energievriendelijk). Om daarna dus weer iets te zeggen moest je weer even wachten voor je je virtuele mond open kon doen. Een groot nadeel vond ik, plus dat de portable groter, zwaarder en ook kwetsbaarder was dan de Lightwriter!

Toch maar even beter kijken: Op de Lightwriter SL40 zit een Aan/C knop. ls je die indrukt spring het apparaat meteen aan vanuit standby en kun je typen en spreken. Verder heeft ie woordherkenning en woordvoorspelling en zit het apparaatje verdomd vernuftig in elkaar. Schijn bedriegt!

Waar ik bij de Tobi software even moest zoeken hoe een en ander werkte en mijn spraak even werd onderbroken door de virusscanner op de computer, kon ik bij de Lightwriter meteen aan de slag!

Ik was meteen om, heb er een besteld -maar dan wel met telefoon functie (de SL40 'Connect' )- en die wordt over enkele weken geleverd.

Later kan ik nog altijd 'upgraden' - als mijn handfunctie zou afnemen of ik om een andere reden behoefte zou hebben om over te stappen op de Tobi software via computer.

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 17 juni 2012

Toughbook CF-19 Spraakcomputer

Hello iedereen.

Ik had voor mijn idee dit bericht in een verkeerde topic geplaatst dus heb hem maar even hierheen gehaald :roll:

Ze zijn Woensdag van Rdgkompange met 2 man sterk en 2 flinke koffers en nog een volle steekwagen bij mij thuis geweest onder het gezelschap van mijn logopediste. dus een gezellige volle bak en toen was voetballen nog niet eens begonnen :o
zij gingen de diverse mogelijkheden van de spraakcomputers demonstreren.
Dat meisje / vrouw was een gezellige vlotte prater die goed en duidelijk uitlegde hoe het spul werkt. ze nam alle tijd en wist zelfs mijn kritiek te beantwoorden of te bevestigen :) nee dat was een leuke demostratie ;)

Als eerste kwamen daar de tobii`s uit de koffer (Groot en Klein) leuk dingen en kan ook bijna alles.

Wel goed overzichtelijk en makkelijk te bedienen met het touchscreen systeem (Aanraakscherm)
dit geld ook voor zijn kleinere broertje.
Geschikt voor je eigen gedigitaliseerde stem.

Daarna was het de beurd aan de Lightwriter.

Een klein compact apparaatje maar erg beperkt lijkt mij. niet geschikt voor eigen stem.
wel makkelijk is het mee lees gedeelte (Tweede Scherm) voor je gesprekspartner.

Mijn keus is gevallen op de Toughbook CF-19.

Een Rambo onder de Laptops! zegt zij :lol: word ook door het leger gebruikt en zou daardoor tegen een stootje kunnen :) zelfs een spat water moet kunnen. dus binnenkort komen de berichten direct bij mij onder de douche vandaan :lol:
Voor mij niet meer dan een doodeenvoudige laptop met een modern 15 inch schermpje in een robuuste behuizing wat op de verouderde versie Windows XP Professioneel draait. en qua systeem en geheugen ver onder doet voor zelfs de goedkope laptops die tegenwoordig te koop zijn.
Des al niet te min doet hij alles wat nodig is voor een communicatiemiddel. mijn gedigitaliseerde stem kan er op worden gebruikt, hij heeft een duidelijk ingedeeld scherm, en waarom ik hem heb gekozen is in de eerste plaats omdat hij vergoed word :mrgreen: en omdat hij een normaal toetsenbord heeft en zolang ik me handen kan gebruiken dat toch wel fijn vind. en je kan het scherm een slag draaien en het plat klappen zodat je hem als Tablet kan gebruiken via touchscreen.
verder zitten er genoeg aansluitingen op voor eventuele randapparaten voor bijvoorbeeld Infrarood voor omgeving bediening.
het is wel een vrij zwaar ding in vergelijking met een gewone Laptop door de robuuste behuizing. dit geld overigens ook voor de Tobii.

Het valt mij op dat alle middelen voor omgevingbediening via infrarood gaan. is dat niet een beetje achterhaald :?:
ik weet wel dat de meeste schermen / tv / dvd spelers, enz via infrarood gaan, maar dat lijkt mij toch de meest stoorgevoeliger draadloze aansturing. of zie ik dat verkeerd :?:

Ik was er van overtuigt dat ik vandaag meteen een 50 tal woorden en zinnen in moest spreken voor een test. maar dat was niet nodig en zij dacht dat mijn stem nog wel voldeed. ze heeft hier 2 uur gezeten dus een goeie indruk van mijn stem kunnen maken.
dus daar komen ze binnenkort voor terug.

Dick, Ik heb ook erg zitten twijfelen aan die Lightwriter omdat hij zo light is :lol: maar ik ben overstag gegaan voor die laptop omdat dat toch meer een computer is en je dan gelijk andere mogelijkheden ziet :mrgreen: maar wanneer mijn armen en handen slechter worden denk ik dat die zelfde laptop wel eens lastig kan zijn. maar volgens dat meisje zou ik dan heel snel over kunnen stappen. maar hoe langer ik er aan denk hoe meer ik twijfel aan me keuze. en eerlijk gezegd vind ik de software en hardware wel erg achterhaald op de laptop. tenminste met wat ik lees op de website van Rdgkompange.

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 17 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi Jos.

Ja dat wilde ik eigenlijk ook doen maar word niet vergoed :mrgreen: en laat je hem onderweg toevallig vallen op welke manier dan ook, dan zijn de reparatie`s voor jezelf.
dat kan in de papiertjes lopen.

Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 17 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

[quote="jos":9yckpmze]Zo heb ik een superlichte notebook die geheel in te stellen.
Staat bij mij altijd aan.
Gebruik op dit moment dragon 11.5. [/quote:9yckpmze]
Hoi Jos,
Wat mij eigenlijk verbaast is dat er nog geen goede (Nederlandstalige) software is voor de iPad!

Dat ding is niet alleen superlicht ergonomisch, gemakkelijk in gebruik, hip en weet ik wat, maar ook nog eens super betaalbaar.

Dat 'taaie boek' van Peet is erg robuust (militaire kwaliteit: wij gebruikten die op de boorplatforms op zee altijd - ze kunnen gerust tegen wat water en een stootje en je kan ze ook goed als steun gebruiken bij het opkrikken van je auto in een zachte berm - ideaal voor Peet dus :mrgreen: ).
Nadeel vind ik alleen dat ze superzwaar zijn -en ik begin al moeite met mijn laptop te krijgen (en peperduur, daar kun je wel een leuk autootje van kopen!). :(

Groetjes,
Dick

P.S. Wat is Dragon 11.5?
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 19 juni 2012

Re: Toughbook CF-19 Spraakcomputer

ik moet even wat info bijstellen van de Toughbook.
Op de website van Rdgkompange waar dit ding vandaan komt staat nog steeds de oude software beschreven. word tijd dat dit eens een keertje word geupdate.
onderstaande ga ik dus krijgen.

Toughbook CF-19 Mk5 - Intel Core i5 2520M 2,5GHz SV - 320GB HDD - 4GB SDRAM
10,4" TFT XGA Transflective Touchscreen - 802.11a/b/g/n - bluetooth - IEEE1394 - SD card reader - TPM1.2 -
integrated GPRS | UMTS | HSDPA 3G (Ericsson)
CF-19AHNAHF4 Qwerty US Int. keyboard MUI Win 7 Pro.
Het toughbook is te gebruiken met een draadloze (wiFi) of een bedrade internet verbinding.

Niet verkeerd ;)
Gr, Peet.

[quote="Peet":2tx2j61g]Hello iedereen.

Mijn keus is gevallen op de Toughbook CF-19.

Een Rambo onder de Laptops! zegt zij :lol: word ook door het leger gebruikt en zou daardoor tegen een stootje kunnen :) zelfs een spat water moet kunnen. dus binnenkort komen de berichten direct bij mij onder de douche vandaan :lol:
mijn gedigitaliseerde stem kan er op worden gebruikt, hij heeft een duidelijk ingedeeld scherm, en waarom ik hem heb gekozen is in de eerste plaats omdat hij vergoed word :mrgreen: en omdat hij een normaal toetsenbord heeft en zolang ik me handen kan gebruiken dat toch wel fijn vind. en je kan het scherm een slag draaien en het plat klappen zodat je hem als Tablet kan gebruiken via touchscreen.
verder zitten er genoeg aansluitingen op voor eventuele randapparaten voor bijvoorbeeld Infrarood voor omgeving bediening.
het is wel een vrij zwaar ding in vergelijking met een gewone Laptop door de robuuste behuizing. dit geld overigens ook voor de Tobii.

Het valt mij op dat alle middelen voor omgevingbediening via infrarood gaan. is dat niet een beetje achterhaald :?:
ik weet wel dat de meeste schermen / tv / dvd spelers, enz via infrarood gaan, maar dat lijkt mij toch de meest stoorgevoeliger draadloze aansturing. of zie ik dat verkeerd :?:

Ik was er van overtuigt dat ik vandaag meteen een 50 tal woorden en zinnen in moest spreken voor een test. maar dat was niet nodig en zij dacht dat mijn stem nog wel voldeed. ze heeft hier 2 uur gezeten dus een goeie indruk van mijn stem kunnen maken.
dus daar komen ze binnenkort voor terug.

Dick, Ik heb ook erg zitten twijfelen aan die Lightwriter omdat hij zo light is :lol: maar ik ben overstag gegaan voor die laptop omdat dat toch meer een computer is en je dan gelijk andere mogelijkheden ziet :mrgreen: maar wanneer mijn armen en handen slechter worden denk ik dat die zelfde laptop wel eens lastig kan zijn. maar volgens dat meisje zou ik dan heel snel over kunnen stappen. maar hoe langer ik er aan denk hoe meer ik twijfel aan me keuze. en eerlijk gezegd vind ik de software en hardware wel erg achterhaald op de laptop. tenminste met wat ik lees op de website van Rdgkompange.

Groetjes, Peet.[/quote:2tx2j61g]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 19 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Dan help ik je hopen dat je een nieuwe krijgt Peet, en niet een die zij al een jaartje of wat op de plank hebben liggen... :oops:

Bij de lightwriters was dit nl wel het geval, die hebben ze legio op voorraad: alleen omdat ik plausibel kon maken dat ik er ook mee moet kunnen bellen wordt er voor mij het nieuwste model met 'Connect' functies besteld; anders had ik er binnen een week zo een kunnen krijgen - recht van de plank (niet nieuw dus!).

Nadeel is wel dat de levertijd waarschijnlijk midden in mijn vakantie valt: de eerstkomende 6 weken moet ik nog zonder doen :(

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 19 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Ja het blijft afwachten maar als ik hem krijgt en het blijkt een aftands ding dan pak ik hem direct in en kunnen ze hem weer ophalen :) ik laat me geen knollen voor citroen verkopen :lol:

ik ben vanmiddag bij de logopediste geweest en zij moest haar fiat geven voor dat apparaat en uiteraard deed ze dat ook, alles via email met dat meisje wat hier dat ding heeft gedemonstreerd. maar de logopediste wil hem gelijk aangepast hebben voor omgeving bestuuring. en iedere keer laat die andere vrouw dat weg en als reden geeft ze dan op, met de bulbaire ALS blijven je handen het doen :o
normaal gesproken lost de revalidatiearts dit op maar die is op het moment ziek dus kan dit nog wel even duren.
maar tot nu heeft dat meisje wel gelijk want me handen werken nog

Laat ik het netjes houden :lol:

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 20 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Wat wordt bij jou onder 'omgevingsbesturing' verstaan Peet :?:

Ik bedoel, de afstandsbediening van radio en TV -OK, (die zou je er zelf ook wel in kunnen zetten) maar hoe zit het met lampen en zo?

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 20 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Ze hadden het onder andere over het licht, TV / Home cinema, Computer, Telefoon, en eventueel deuren. lijkt me erg handig bij een binnenbrandje :)
Ikzelf zie ook totaal het probleem niet want het is niet meer dan ook een stukje software en misschien een infrarood stickje en aanpassen op de infrarood van de tv, enz. oke de deur zal wat omslachtiger worden. zeker onze deur :!: :lol: want niks is hier recht. Dijkhuisje :o
hoe zij het aan willen pakken met het licht is mij niet duidelijk en is ook niet uitgelegd, wist ze niet.
maar wij hebben onze schemerlampen al op afstandbediening dus is het ook alleen aanpassen van de infrarood. lijkt mij.

Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Dick - 20 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Omgevingsbediening en apparatuur zoals tv, video, radio of telefoon is geen enkel probleem (mits het maar infrarood is). Het wordt een ander verhaal als je ook lichtschakelaars, deuren en dergelijke wil gaan aansluiten/opnemen. De installatie c.q. aanpassing hiervan (= alles aan het huis) valt onder de WMO en ligt dus bij de gemeente. De aansluiting op de omgevingsbediening valt echter onder de zorgverzekeraar.

Groetjes,
Dick S.
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert
Laatste bewerking: Dick † jun 20 2012, 12:14
Reactie door Peet - 20 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Wat ben ik blij met dit forum! zo leer je nog eens wat.
Ja eigenlijk heel logische, maar waarom zegt die vrouw van Rdgkompange dat dan gewoon niet. want volgens mijn logopediste moet dat van hun vandaan komen.

Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Dick - 20 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

"Peet": ..... met [u


[b:2eztdxey][size=125:2eztdxey]?![/size:2eztdxey] De revalidatiearts, logopedist en/of ergotherapeut bepalen toch wat je wanneer nodig en [u:2eztdxey]NIET[/u:2eztdxey].... dat meisje.[/b:2eztdxey]


Groeten,
Dick S.
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door Peet - 20 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

ja precies! maar ik denk dat ze de regeltjes een beetje verkeerd heeft begrepen want nu ziet het er uit dat zij het beslist.
maar bij dit revalidatie team mag alleen de revalidatiearts zelf actie ondernemen en die is nu natuurlijk net weer ziek.
Gekkenwerk want volgens mij is een logopediste toch ook een specialist?
Gelukkig is er bij mij nog geen haast mee anders had ik zeker een groot probleem gehad :shock:

Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 20 juni 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

'Dat meisje' kan toch niks bestellen zonder medische indicatie van jouw revalidatiearts/specialist.

Als ze dat toch doet en ze presenteert jou de rekening 'omdat de zorgverzekeraar niet vergoed' is dat wat mij betreft haar probleem!

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Philippe - 09 juli 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Ik heb zojuist contact gehad met mijn zorgverzekeraar en die vertelde mij dat het digitaliseren van mijn stem niet word vergoed maar de spraakcomputer wel.
Volgens de dame die ik sprak moet ik voor de vergoeding van het digitaliseren bij de WMO aankloppen.
Ik las hoe dit bij jullie ging en hoop dat mijn logopediste het verder kan regelen zodat het wel vergoed zal worden.

Groet,
Philippe
avatar > Philippe

starstar
Berichten: 81
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Woonplaats: IJsselstein (UT)

Reactie door Peet - 09 juli 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Inderdaad Dick, dat meisje van Rdg moest wachtte op bevestiging van de logopediste met een goedkeuring van de revalidatiearts, dan pas gaat de aanvraag naar de verzekering.
Maar dat schijnt nu gebeurd te zijn.maar je begrijpt dat het wat mij betreft niet snel genoeg kan gaan omdat mijn stem toch wel achteruit is gegaan in die paar weken. maar ik zal geduldig moeten zijn. Het ligt zeker niet aan het meisje :!: :)

Philippe.
Dan ben ik toch wel erg nieuiwsgierig welke zorgverzekering jij hebt?
er is ons verteld door onder andere dat meisje van Rdg en mijn logopediste dat inderdaad niet iedere zorgverzekeraar digitaliseren vergoed.
Ik heb Zilveren kruis Achmea. even voor de duidelijkheid, ik weet ook nog steeds niet of het vergoed word :?:

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 09 juli 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

[quote="Philippe":1liurbb8]Ik heb zojuist contact gehad met mijn zorgverzekeraar en die vertelde mij dat het digitaliseren van mijn stem niet word vergoed maar de spraakcomputer wel.
Volgens de dame die ik sprak moet ik voor de vergoeding van het digitaliseren bij de WMO aankloppen.[/quote:1liurbb8]Hoi Philippe,

Balen! Maar eea hangt van je motivatie af en je zorgverzekeraar. Maar ik geloof dat wij dezelfde verzekeraar hebben (IZZ), klopt dat? Verder denk ik dat je het via je logopedist moet spelen en niet zelf moet gaan onderhandelen: je hebt behalve een persoonlijke motivatie ook een medische indicatie nodig - dat laatste wordt geleverd door je logo.

Hoe ze erbij komen dat de WMO dat vergoed lijkt me prietpraat: als ze het in het ene geval wel vergoeden lijkt het me sterk dat ''de andere gevallen' alsnog bij de WMO mogen aankloppen. Maar goed, vraag het eens na bij je gemeente.

Wat je ook nog zou kunnen doen -als al het andere faalt- is Fluency direct benaderen. Zoals ik jou stem ken is daar nog helemaal niks mee aan de hand. Fluency is op zoek naar mannen en vrouwenstemmen die ze voor commerciële doeleinden mogen gebruiken: als je ze die toestemming geeft en je stem is voor hun geschikt digitaliseren ze gratis! En dan kun je je stem ook later met Acrobat Reader of met TOBI software laten spreken. TOBI zit op de luxere spraakcomputers (tenminste, als je zaken doet met RdgKompagne, waar Fluency ook voor digitaliseert - bij andere leveranciers durf ik het zo niet te zeggen)

Houdt er wel rekening mee dat je gedigitaliseerde stem alleen maar Nederlands kan, je kunt hem dus niet gebruiken met Engels, Pools oid. Vandaar dat ik het voorlopig nog even met een tweetalige (Engels en Nederlands) LightWriter doe. Hier ga ik dan zelf een Poolse bibliotheek bijbouwen - dat kan, maar dan wel een met een zwaar Nederlands accent!

Groetjes en succes met Fluency,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 19 juli 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

[b:vc5ohbjn]Hier is Radio ALS met het laatste nieuws.[/b:vc5ohbjn]

Ik ben sinds Dinsdag bezig om mijn stem in te spreken zodat Fluency hem kan digitaliseren. de vooruitzichten zijn dat het nog mogelijk is en dat ik nog goed genoeg verstaanbaar ben voor de spraakcomputer en daarom mag ik nog even doorgaan om Radio ALS te presenteren. want zo voeld het wel een beetje achter die mic, net zo ouwe diskjockey :lol:
ik zit nu op de 150 woorden en zinnen en moet er nog zo ruim 600.
er zitten woorden tussen die ik normaal al niet uit kon spreken laat staan nu, die moet ik zeker 10x opnieuw inspreken. maar het gaat goed komen.
Radio ALS is weer even uit de Offair want ook ik mag nog pauze nemen, Koffie! :) ;)

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Lia - 19 juli 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Ziet er proffesioneel uit Peet, waneer kunnen we je ontvangen of straal je niet zo ver :?:

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 20 juli 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Je kan mij door het hele land ontvangen Lia en zo snel mogelijk, ik straal verder dan Jomanda :lol:
Het enigste bijzondere aan dit spul is de Microfoon verder is het een gewone laptop.
Op naar de volgende 100 woorden en zinnen :roll:

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 03 augustus 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Update Radio ALS.

Bij deze kan ik melden dat Radio ALS per direct is gestopt. maar eigenlijk vorig weekend al :lol: ik zat alleen te wachten op wat uitslagen, en als die slecht waren geweest dan had ik nog even verder gegaan.

Vandaag heb ik bericht gehad van de vrouw van Rdgkompange dat mijn stem voldoet en dat ze kan horen dat ik erg me best heb gedaan :mrgreen:
mijn stem is opgestuurd naar Fluency om hem te laten digitaliseren. je zal altijd blijven horen dat er iets met mijn is maar het is goed te volgen volgens haar. ik ben benieuwd!
Dus als het goed is krijg ik binnenkort me dure laptop met me eigen stem.

Ik merk wel dat het ook echt geen weekje later had moeten zijn want mijn stem is aardig achteruit gegaan.
volgens mijn omgeving ben ik nog prima te verstaan maar het is slecht. ook het zuurstofgebrek merk ik goed.
Dick zei laatst dat de graadmeter van Bulbaire ALS niet het uitvallen van je ledematen is maar waarschijnlijk meer je long inhoud. ik ben bang dat hij wel eens gelijk kan hebben :( natuurlijk uit het zich bij iedereen anders want lopen bijvoorbeeld doe ik nog goed. maar ik merk het gewoon. het gaat te snel :!: :(

Groetjes, Peet. 8-)
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Eagle-John - 09 augustus 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Zo eind april tot eind mei 2011 heb ik de spraaksynthese van Fluency opgenomen. Hoop dat hij nog lang in de kast kan blijven liggen. Heb met Fluency helemaal geen contact gehad, alleen met Rdg. Vond hun wel daadkrachtig wat betreft mijn aanvraag bij de zorgverzekeraar, maar toen ik eenmaal als klant binnen was, was de uitvoering een beetje stuntelig. Maar wel vriendelijk en goed bedoeld volgens mij.

Mijn spraak gaat wel achteruit nu. Tot voor kort duidde ik de kwaiteit van m'n spraak nog met een leuke golfbeweging aan, maar die golven vertonen nu wel grotere diepe 'dalen'... :|
avatar > Eagle-John

starstar
Berichten: 87
Geregistreerd: 02 februari 2012
Woonplaats: Breda

Reactie door Lia - 09 augustus 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Goed PEET DAT JE HET KLAAR HEBT.Nu "gewoon" langzaam praten :mrgreen:

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 09 augustus 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

:lol: :lol: Ja gelukkig kunnen we er af en toe ook nog om lachen anders zou je het helemaal niet meer trekken he. ook voor de mensen om je heen anders moeten ze wel erg op hun tenen gaan lopen.

[size=85:1peegtw1]Iiiiiik Ppppppppraat zzzzzzzzzzo llllllllllllllllangzaam aaaaaaaaals iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik mmmmmmaar kkkkkkkkkkkan[/size:1peegtw1] :lol:

Jan, Die ervaring heb ik ook met Rdg, gewoon vriendelijk en behulpzaam.
maar ook bij mij is het niet helemaal soepel verlopen. natuurlijk niet helemaal maar dat komt mede denk ik omdat ik iets verkeerd had begrepen.
Alleen hou ik er wel een mooie Laptop aan over want die staat nog steeds hier :mrgreen: :lol:
nee hoor die zouden te zijne tijd ophalen als mijn stem klaar was.
En dat is hij nu want ik kreeg gisteren al een email dat mijn stem gebruiksklaar is. ik heb nog niet geluisterd, vraag me niet waarom want ik weet het niet.

Wie is er bij jou geweest Jan, ook dat mooie blonde meisje? laat ik maar geen namen noemen he.

Gr, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Catja - 10 augustus 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hallo

mijn spraakcomputer is ook binnen,ik wilde niet mijn eigen stem .
Die was al aardig afgevlakt, maar dan kom je tot de ontdekking, dat de computer niet alles goed uitspreekt.
Kopje maak die koopje van, schrijf ik kobje, spreekt ze het goed uit. was wel ff lachen.
het praten lukt nog wel, en ik ben nog goed verstaanbaar, maar het gaat langzamer.
Het kost meer moeite om te artikuleren


Groetjes catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door dspier - 13 augustus 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi Catja,
Wat voor spraakcompjoeter heb jij?

:mrgreen:
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Catja - 13 augustus 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi dick.

fijne vakantie gehad, zag er erg mooi uit daar.
maar mijn spraakcomputer is een tellius mobi 2.
is een uit de kluiten gewassen tablet van twee en halve kilo.
maar heeft veel mogelijkheden, oog besturing, omgevings besturing.
en draait op windows 7.


groetjes catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door willy - 29 september 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi allemaal,

Mijn computer duurt nogal lang....onze verzekeraar in Brussel vind het maar niks....17.000euro voor zo,n ding.....ik dacht ook:dit is kopen!.....maar nee,lenen voor die prijs! :o

Een ongelooflijk bedrag,het lijkt wel een beetje overdreven.

Maar de Ipad vasthouden lukt bijna niet meer op bed,in de stoel ligt hij gewoon op mijn schoot.
We klungelen nog wel even door,totdat we groenlicht hebben voor die Toby...... :mrgreen:

Groetjes Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Peet - 29 september 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

[quote:1yj43o7c]Mijn computer duurt nogal lang....onze verzekeraar in Brussel vind het maar niks....17.000euro voor zo,n ding.....ik dacht ook:dit is kopen!.....maar nee,lenen voor die prijs!

Een ongelooflijk bedrag,het lijkt wel een beetje overdreven.
We klungelen nog wel even door,totdat we groenlicht hebben voor die Toby......

Groetjes Willy[/quote:1yj43o7c]

Hoi Willy.

Brussel :?: oke dat kan misschien met een zorgverzekeraar, dat weet ik niet. maar 17.000 euro :o lijkt me inderdaad lichtelijk overdreven, zal wel een drukfout zijn, 17.00 euro :lol: kan gewoon niet anders.
En als het wel klopt dan zal de Toby niet veel goedkoper zijn :mrgreen: ik hoop dat je meer aan de Toby heb, misschien wat meer grip omdat hij dikker / groffer is, maar het blijft Touchscreen.
Ik heb al een dure spraakcomputter, ik denk zelfs 1 van de duurste, Toughbook CF-19 MK6 die komt totaal niet bij dat bedrag in de buurt. deze week binnen gekregen maar nog niet bekeken, heb hem gelukkig nog niet nodig.

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Dick - 29 september 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

[quote="Peet":1m2qus71]
...... maar 17.000 euro :o lijkt me inderdaad lichtelijk overdreven, zal wel een drukfout zijn, 17.00 euro :lol: kan gewoon niet anders.
En als het wel klopt dan zal de Toby niet veel goedkoper zijn :mrgreen....
:[/quote:1m2qus71]

Peet,

Helaas maakt Willy geen vergissing. Toen ik met mijn Tobii bezig was, vroeg ik wat dat ging kosten. Incl. software en de oogbesturingsmodule kwam dit op 23.000 euro! Hier een van de redenendat de ziektekosten de pan uit rijzen, maar gelukkig voor ons dat het er is.

Groetjes,
Dick S.
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door Peet - 29 september 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Dat is toch echt godsgeklaagd :!: waar halen ze toch die absurde prijzen vandaan.
Oke, bij het digitaliseren van je stem kan ik het begrijpen dat het wat duurder uitpakt omdat daar wat tijd in gaat zitten, hoeveel tijd zal dat zijn, 3 dagen :?: dan nog een beetje software, laten we het duur houden, 500 euro. maar omdat het om gespecialiseerde software gaat doen wij er nog even rustig 500 bovenop. een computer wat niet meer is dan een aangepaste laptop alleen met veel minder functies, laten we zeggen 3000 euro.
wat randapparatuur zoals bijvoorbeeld voor oogbesturing, ik zou het niet weten :?: maar vast niet zo duur.
ik vind dat je met deze middelen juist een beetje de prijs moet drukken om iedereen de kans te geven om het te kunnen gebruiken, natuurlijk gaat voor niks de zon op en mogen ze er aan verdienen, maar dit is niet normaal :!:
ze moeten dat soort leveranciers aanpakken en de klanten buiten schot houden. is erg moeilijk dat besef ik wel, maar dat moet toch kunnen :?:
Gelukkig is de mijne binnen en totaal vergoed, ook het digitaliseren.

Gisteren was er een tv programma en dat ging over de verschillende koffie soorten en hun prijzen die je betaald in koffiebars. nee geen koffieshop :lol:
vanaf de plantage tot in jou koppie in zo bar kost dat koppie koffie gemiddeld 16 cent. maar de klant betaald een gemiddelde van 3,50 euro. logische dat je meer moet betalen voor de luxe, enz. maar 3,50 euro :!:

Gekkewerk.
Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door willy - 29 september 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hi jongelui,

Nee,geen vergissing,Peet!
Het is zelfs iets meer,ik heb de rek.hier nog liggen!
Het is echt wel schandalig,dit soort prijzen,oké ze komen je uitgebreid voorlichten,maar is dat niet logisch?

We hebben,doordat we alles eerst zelf betalen,wel meer idiote rekeningen ontdekt èn kunnen veranderen,wat jullie niet kunnen en de verzekering ook niet,omdat die niet weet wàt er precies wel of niet gebeurd.

Zo heb ik ook uitleg gevraagd van de thuishulprekening,als ze mij komen douchen werden er 3tarieven berekend.....in eén bezoek,daar waren ze niet blij mee en ik kreeg ook een 'kattig'antwoord!
Maar uiteindelijk is er een fout gemaakt en het verschil is 1800,00 euro!
Daarom denk ik als iedereen dit zou doen ,er een grote bezuiniging ,een eerlijke verdeling van geld,plaats zou vinden.
Al zou je het alleen al kunnen controleren,want daar zit de kneep.

Ach ja,het is natuurlijk wel heerlijk makkelijk,niet al die rekeningen door de brievenbus te krijgen.....

Groetjes,Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Elly - 30 september 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Bij de verbouwing hadden wij te maken met een verschil van 1000 euro tussen twee leveranciers van een toilet met spoel-/ föhn-/sta-op functie. Er is geen makkelijker melkkoe dan een afhankelijke patiënt, vooral bij een snel progressieve ziekte. Wij hadden simpelweg de tijd niet om allerlei offertes op te vragen. Gelukkig hebben wij een behulpzame vriendin!
En inderdaad, ook wij hebben de offerte van de Tobii gezien: 23.000. Dure klantjes, die ALS-patiënten. En dan mogen we nog blij zijn dat we het allemaal vergoed krijgen.... Tegenwoordig ben je nergens meer zeker van, kijk maar naar de Pompe patiënten.
Elly
avatar > Elly

starstarstar
Berichten: 180
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Enkhuizen

Reactie door dspier - 30 september 2012

Re: Spraakcomputer met eigen stem

Hoi Dick,
Gelukkig voor ons ja, maar ook zolang als het duurt!

Ik baal ook van die torenhoge rijzen die nergens op slaan maar puur met marktwerking te maken hebben. Zou de overheid dit zelf in de hand houden dan zou dat enorm schele, want nu is meer dan 50% winst voor die 'zorgverlenende' bedrijven. :evil:

Hoertjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen