Rode Zeeduik

Bericht door Jan v - 28 juli 2013

Rode Zeeduik

Hallo Aernout, je bent al weer op alle fronten actief, maar vertel eens hoe de vakantie in Egypte is verlopen. Heb je inderdaad nog aan duiken kunnen doen? Groeten, Jan
avatar > Jan v

starstarstarstar
Berichten: 215
Geregistreerd: 04 februari 2012
Woonplaats: Wouw

Reactie door Nautica - 29 juli 2013

Re: Rode Zeeduik

Hallo allemaal,

Ik was er inderdaad nog niet echt aan toe gekomen om hier wat op het forum over mijn vakantie aan de Rode Zee te vertellen. Als verrassing heeft mijn zus onder mijn vrienden en familieleden een actie op touw gezet om mij nog een keer te laten genieten van de duiksport. Ik heb op veel plaatsen gedoken maar was nog nooit naar de Rode Zee geweest en eigenlijk zou ik samen met mijn dochter misschien nog even op vakantie maar dat hing ook van de financiën af en bovendien zag ik er eigenlijk best wel tegen op om alleen met mijn dochter ver weg te gaan.

Doordat vrienden en familie geld hebben gedoneerd was er toch een mogelijkheid om nog te gaan duiken in de Rode Zee. De vraag was natuurlijk of ik dat fysiek nog wel aan kan en zo iets alleen doen is geen optie. Gelukkig is de vriend van mijn zus duikinstructeur en heeft een eigen duikschool gehad. En zij hebben aangegeven om als begeleiding graag mee te gaan.

Voorafgaande aan deze reis moesten ze wel weten of ik dat fysiek nog wel aankon en zo was er bij mijn oude duikclub in het zwembad een proefduik georganiseerd. Het zwemmen onder water is dat niet het grootste probleem want dat gaat vrij makkelijk en zonder veel fysieke inspanning maar het probleem is of de apparatuur nog wel te bedienen is met mijn slechte handen. Het was dus even zoeken naar de juiste uitrusting en het belangrijkste is daarbij het trimvest waarmee je jezelf in het water zwevend kunt trimmen. Na een paar vesten te hebben geprobeerd kwamen we uiteindelijk bij het model wat ik vroeger zelf heb gehad dus dat was bekend voor mij en deze kon ik met twee handen bedienen.

Achter mijn rug om is er contact geweest met mijn revalidatiearts en begrijp dus nu waarom ik plotseling werd opgeroepen voor een longfunctietest. Deze longfunctietest bleek gelukkig nog voldoende. Ook moest ik om te kunnen duiken in Egypte een medische verklaring van een arts hebben dat ik medisch gezien gezond genoeg ben om te kunnen duiken. Hiervoor werd ik gekeurd bij een speciale duikarts en uiteindelijk kreeg ik de medische verklaring maar wel met de aantekening dat ik door beperking van mijn handen en benen alleen mag duiken met begeleiding.

Toen dat eenmaal rond was konden we dus de reis gaan boeken en dat moest snel want in het hoogseizoen tijdens de bouwvak worden de reizen alleen maar duurder. Uiteindelijk kozen we voor een reis naar Marsa Alam in Egypte bij een mooi resort genaamd Brayka Bay Reef Resort. Dit resort heeft de beschikking over een huisrif waardoor je dus gewoon vanaf het strand ineens midden tussen het koraal en de vissen zit.

De eerste dag heb ik alleen gesnorkeld om even te kijken hoe het qua kracht met mijn benen ervoor stond want ik was met name bang voor kramp bij inspanning maar gelukkig bleef dat achterwege. Die dag daarop hebben we dus de eerste duik gemaakt en natuurlijk moet ik geholpen worden met het aankleden en het gereed maken van de apparatuur. Tijdens die eerste duik was ik best nerveus omdat het al jaren geleden is dat ik voor het laatst heb gedoken en omdat je weet dat je natuurlijk wat beperkingen hebt. Hierdoor was mijn luchtverbruik in het begin ook best wel hoog maar na een minuut of 10 merkte ik dat het allemaal best nog wel makkelijk ging en dat voelde weer als vanouds en vertrouwd dus kon ik meer genieten van de omgeving en alle kleurenpracht. Ik heb gedurende de week meerdere keren gedoken en tegen verwachting in hebben we zelfs twee duiken per dag gemaakt.

Het duiken zelf is dan nog niet eens zo vermoeiend maar vermoeiender was dat wij weliswaar een appartement op de begane grond hadden geregeld maar om daar te komen moesten we toch diverse trapjes op en ze zijn gek op trapjes op dat resort. Het vermoeiendste was voor mij dan ook de gang naar het restaurant drie keer per dag om te gaan eten. Gelukkig viel de temperatuur mee want het was er zo'n 35 à 37° met een windkracht vier à vijf van zee en dus door de droge lucht goed uit te houden want het kan er ook zomaar boven de 40° zijn.

Ook was ik bang hoe ik dat moest gaan oplossen met mijn toiletgang want thuis heb ik natuurlijk een aangepast toilet met spoel en föhnfunctie. Gelukkig bleek dat de douche vlak naast het toilet was en was voorzien van douche kop met massagestand met een krachtige straal om mij van onderen schoon te spoelen.

Al met al een hele mooie ervaring geweest die ik nooit had willen missen en waar ik voorlopig nog wel even op kan teren met het besef dat zo iets over een paar maanden nagenoeg onmogelijk zal zijn. Momenteel zijn er dan ook nog aan het nagenieten van de vele foto's en ook is er door een professionele filmmaker een prachtige onderwater video gemaakt.

Ik had ook nog als plan om met mijn dochter naar Dolpin House te gaan. Dat is een rif waar zich vaak dolfijnen ophouden en mijn dochter wilde zo graag nog een keer tussen de dolfijnen zwemmen.
Gelukkig hebben wij deze trip waar ook kosten mee gemoeid zijn kunnen besparen want op een morgen dat wij alsnog aan het snorkelen waren kwamen de dolfijnen vanzelf in de baai bij het resort en zwommen wij er midden tussen dus is de droom van mijn dochter Joëlle ook uitgekomen.

Voor diegenen die het interesseert hier een link naar de openbare Facebookgroep zodat jullie kunnen meelezen hoe de organisatie is verlopen: https://www.facebook.com/groups/173007366202250/

En hier dan de link naar het fotoalbum op Facebook: https://www.facebook.com/aernout.koole/media_set?set=a.496171447128153.1073741827.100002059062080&type=3
avatar > Nautica

starstarstarstar
Berichten: 524
Geregistreerd: 03 oktober 2012
Woonplaats: CASTRICUM

Reactie door Esperanza - 30 juli 2013

Re: Rode Zeeduik

Geweldig daar hebben jullie mooi van kunnen genieten, prachtig zo'n vakantie.


Groetjes, Afien :grin:
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door walterr - 30 juli 2013

Re: Rode Zeeduik

Het zal zalig zijn geweest, zo te lezen ! :-)
avatar > walterr

Berichten: 17
Geregistreerd: 18 april 2013
Woonplaats: Belgi�

Reactie door Jan v - 31 juli 2013

Re: Rode Zeeduik

Hallo Aernout, Gezien de inspanningen en bijdragen vooraf is het geweldig dat het ook een succes is geworden. De flippers waren nog een mooie toegift. Wat wil een mens nog meer!
groeten, Jan
avatar > Jan v

starstarstarstar
Berichten: 215
Geregistreerd: 04 februari 2012
Woonplaats: Wouw

Reactie door Arwi - 31 juli 2013

Re: Rode Zeeduik

Een klasse-vakantie.
Die nemen ze je niet meer af.
Groeten,
Arwi
avatar > Arwi

starstarstarstar
Berichten: 333
Geregistreerd: 16 juni 2012
Woonplaats: Teteringen (Breda)

Reactie door Peet - 31 juli 2013

Re: Rode Zeeduik

Mooi dat heb je toch maar even gedaan, geweldig :!:
Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Letty - 01 augustus 2013

Re: Rode Zeeduik

Wat fijn dat je dit hebt kunnen en mogen doen met je naasten en dat het allemaal goed is gegaan, echt super!
avatar > Letty

star
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 september 2012
Woonplaats: Hoensbroek Lb

Reactie door (unsigned) - 27 augustus 2013

Re: Rode Zeeduik

Hallo Aernout,
Ik lees jouw vakantieverslag nu pas.
Wat moet dat een geweldig mooie ervaring en verassing zijn geweest!!
Na alle ellende ook nog wat positiefs.
En net op tijd, was nu niet meer mogelijk geweest met alle toestanden daar.
Groetjes Els.
avatar > (unsigned)

Geregistreerd: