Eerste keer Revalidatiecentrum

Bericht door Peet - 16 april 2012

Eerste keer Revalidatiecentrum

Hoi allemaal.

Ik ben vandaag voor het eerst naar het Revalidatiecentrum geweest in het Maasstad ziekenhuis in Rotterdam en eerlijk gezegd ben ik daar bijna net zo down vertrokken als op het moment dat ik hoorde dat ik ALS heb :(
Hij begon zijn verhaal met, nou je bent in Utrecht geweest en daar zal je wel aardig ingelicht zijn? dus niet maar dat komt ter spraken in een andere Topic.

Zoals jullie wel weten ging die Revalidatiearts mij vertellen wat mij ongeveer te wachten stond, hij vertelde mij hoe het einde ongeveer kan gaan lopen en dat ik er niks van zal merken, Dat kan natuurlijk niemand mij wijsmaken want niemand heeft het ooit na kunnen vertellen om te zeggen van, o maar dat viel best mee :lol: en hij zei dat ik zo snel mogelijk aan een Peg sonde moet denken :shock: want dat zou het zoveel makkelijke maken.
en natuurlijk nog veel meer over van alles en nog wat? niet echt hele belangrijke onderwerpen. meer vergelijkingen met andere patiënten uit zijn verleden.
Ik moest me uitkleden tot op me boxershort en toen deed hij het onderzoek wat de dokter ook had gedaan nog even dunnetjes over, hamertje tik en krassen met een pen over me huid. daarna op de weegschaal om er achter komen dat ik weer 4 kilo af was gevallen :( daar schok ik wel van! niet dat ik mager ben want ik zit nog steeds aan de 89,10 kilo maar toch!.
Hij vond mijn motoriek nog wel redelijk goed en hij was blij met mijn nuchtere karakter. nou dat is maar schijn want zo nuchter ben ik nu niet meer :) dat is aardig verdwenen. open wel! want ik laat nu graag weten hoe ik me voel om op die manier aan zoveel mogelijk info te komen.

Verder zei hij dat de levensverwachting ongeveer 1/5 tot 2 jaar is. ik vroeg hem nog hoe dat zat met dikke mensen? omdat ik al verschillende keren heb gelezen dat dikke mensen minder snel aftakeling hebben. maar dat was niet waar volgens hem. Ook over de trial NP001 en de Orale Sodium Chloride wist hij niks.

Nee een aardige kerel die veel praat en met veel waarheid uiteraard want hij zuigt het natuurlijk niet uit ze duim, maar ik hoor zoveel tegenstrijdigheden met wat ik lees op de verschillende websites die specifiek over ALS gaan dat ik er wel achter ben dat als je iets echt wil weten gewoon zelf moet zoeken. ik bedoel daar natuurlijk niet mee dat je niks aan de revalidatie heb want dat is onmisbaar in deze.

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 16 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hoi Peet,
Dat met die PEG sonde dat ken ik. Mij wilden ze ook meteen aan de PEG hebben.

Is lekker gemakkelijk voor de heren artsen denk ik, want dan hoeven ze je niet meer zo goed in de gaten te houden qua longcapaciteit en verslikken (kans op longontsteking). Hoe eerder jij stopt met 'oraal voeden' hoe minder risico - klinisch gezien.

Maar ik wil zo lang als ik kan gewoon blijven eten. Ben het wel met ze eens dat je een PEG niet op het aller-aller laatste moment moet gaan plaatsen, want dan is het geen kleine ingreep meer, dan wordt het een marteling. Maar het is hun taak om dat in de gaten te houden, alleen een eerlijk antwoord zul je -ben ik bang- niet snel krijgen. :-(

Mijn huisarts zegt dat ik zelf heel goed in staat ben om in te schatten wanneer een PEG nodig zou zijn. Je moet wel twee weken tevoren inplannen, anders wordt het een minder prettige spoedoperatie.
Ik denk daarom ook dat dikkere mensen langer leven, dat verhaal heb ik ook gehoord: die kunnen natuurlijk gemakkelijker 2 weken zonder voedsel terwijl ze op die PEG wachten :lol: :lol:

;-)
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Ja precies Dick. dat idee kreeg ik dus ook. en ik hou teveel van me stukje vlees om dat niet meer te kunnen proeven, dan verslik ik me maar zo af en toe tot het echt niet meer gaat :oops:
ik denk ook dat ik zelf wel het beste in kan schatten van, nu word het tijd voor peg. wel een ander soort peg dan pech maar we hebben nu zoveel pech dat die peg er ook nog wel bij kan :lol: wat kan een mens slap ...... als die melig is he :lol:

ik weet niet hoe het bij jullie is? We weten nu wel dat het ongeneeslijk is en ook dat er nog steeds niks is wat het echt een behoorlijk stuk vertraagt. maar er word wel door ik weet niet wie allemaal tegen je gezegd, houd de moed er in, niet opgeven want misschien vinden ze wel wat. maar toen ik vanmiddag over die OSC en de NP001 tegen die revalidatiearts begon zei hij, ze vinden echt niks, misschien dat onze kinderen dat meemaken maar niet in ons leven.
Zie ik het nou verkeerd maar dit is toch geen opbeurend gesprek. op zo moment heb je eigenlijk al zin om het bijltje er bij neer te gooien :( mijn dag was in ieder geval weer behoorlijk verziekt.

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis
Laatste bewerking: Peet † mei 17 2012, 02:27
Reactie door Dick - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Het moment van plaatsing van een PEG-sonde (Pech - zonde) wordt naast het verslikken vooral [b:2n3p78pm]ook[/b:2n3p78pm] bepaald door je longcapaciteit :!:
Voor de plaatsing is een narcose/roesje nodig en dan zijn voldoende functionerende longen een noodzaak.
Overigens betekent plaatsing van een PEG nog niet dat je hem ook direct moet gebruiken, die van mij zit al 4 maanden en ik heb hem
nog niet gebruikt. Gelukkig :P


Dick S.
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door Peet - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hoi Dick s.

Ja het is inderdaad zonde :lol:
weet ik wel dat je hem niet direct hoeft te gebruiken maar het maakt het allemaal zo definitief. en ik zal er ook eerder aan moeten geloven dan me lief is want ik ben altijd en nog een steviger roker geweest dus mijn longcapaciteit is nu al niet voldoenden met 72%.
Nee ik zal echt moeten stoppen om dat nog een klein beetje uit te kunnen stellen.

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Lia - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hallo Peet
Het is zoals de Dicken schrijven. Beter te vroeg dan te laat. Ik weet het, het is een grot stap, ik ben toch blij het op tijd gedaan te hebben. Zonder gevaar voor complicaties omdat ik nog goed kon ademen, hoesten en slikken. Nu eet ik wat gaat en wat ik lekker vind. Anders moet je met moeite er vanalles in blijven proppen omdat je te veel afvalt. Maar je voelt zelf het beste wanneer het nodig wordt.

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door willy - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hai Allemaal,

Wat l.lverhaal van die r.arts uit R'dam!

Om je 'zoveel' tijd te geven,weten ze niet echt,kijk naar Miron!
Ook het ontnemen van je hoop,zoals over de chlorite en NPOO1,misschien heeft hij gelijk,maar gewoon NIET zoiets negatiefs zeggen!
Heel waarschijnlijk zullen WIJ het niet meer meemaken,maar anderen die over een poosje dit ook hebben of krijgen misschien WEL,misschien NIET!

De hoop op iets ontnemen is het slechtste wat een arts kan doen!
Je hebt het niet getroffen met zo iemand!

Was het vrijdag de 13e??

Ja als je die sonde nu kunt zetten en later pas gebruiken,is nooit weg,nu je nog 'goed' bent!
Scheelt waarschijnlijk later hoop gezeur!
En zo flink als JIJ bent,Peet,en dat meen ik ècht,wie is er zo (stom?braaf?moedig!)om gelijk vanalles over deze rotziekte te weten te komen? zich gelijk in de strijd te werpen om er van alles over te lezen etc?
Zich als een doorgewinterde reporter op dit forum te storten?En waarschijnlijk de snelheidsbarrière overschrijt met al je berichtjes,want ben je al niet over de 200en zoveel? na pas één keer revalidatiearts......dat beloofd wat!

Alle gekheid op een stokje:je bènt flink,dat heb je allang bewezen! huilen mag,ook door flinke jongens !

Maar als je zou kunnen minderen met roken.......,ga gewoon:lekker snoepen(ik zit ondertussen aan een minimagnum)


Ik kan weer een beetje zitten....;dat is een ander hoodstuk en vrijdag de 13 heb ik nu door,moet je ook geen cathéter laten zetten......hahaha!
ook ander hoofdstuk!

groetjes Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Lia - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Willy vertel eens over die catheter, misschien bij hulpmiddelen? Zou niet weten waar het thuis hoort.

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door willy - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hoi Lia,


ik ben zo bang dat dit op een 'peepshow' uitdraait! :lol: :lol: :lol: :lol:

Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Lia - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Zet het dan maar bij alternatieve therapie :D

Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door willy - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

:D :D :D


of bij TE KOOP OF TE RUIL! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Willy

Nee hulpmiddelen denk ik,t'is een lang verhaal hoor......................;
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Lia - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Succes dan, ik ben benieuwd :oops:
Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 17 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hee jongens, kom op met ze allen naar de topic hulpmiddelen want we krijgen een peepshow

:lol: :lol:

Nou zo flink ben ik niet hoor Willy, allemaal schijn. onze kinderen hadden mij nog nooit echt zien huilen. maar dat heb ik wel even ingehaald.
en dat je na zulk slecht nieuws tegen schenen gaat schoppen is bekend. en dan vooral bij de slecht nieuws brengers terwijl die er verder niks aan kunnen doen dat jij ziek bent. maar dan verwacht ik in het verdere verloop toch wel meer info en een betere omschrijving of een iets genuanceerde uitspraak van de artsen. wat voor arts je ook bent.

Ik duik zeker verder in het onderzoek naar NP001 en de OSC omdat dit schijnbaar onze enigste strohalm is?

Ja die Pegsonde zal er best wel komen, maar dat is toch echt iets wat nu nog even op een klein pitje staat. ik weet natuurlijk van jullie dat je daar niet onderuit komt, maar het viel me nu toch even koud op me dak. ik verwachte gewoon niet dat hij daar nu al over zou beginnen.

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis
Laatste bewerking: Peet † mei 16 2012, 13:29
Reactie door Lia - 18 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hoi PEET

Is de teleurstelling al wat gezakt :?: Het vervelende is dat je van een arts bepaalde verwachtingen hebt, wanneer daar niet aan voldaan wordt zit je in de puree.
Maar zijn er wel afspraken gemaakt voor fysio, ergo en logopedie. :?: Want meestal wordt dat door de realidatiearts geoordineert en dat zijn nu belangrijke zaken. :!: :idea:

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 18 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hoi Lia.

Ja dat gelukkig wel. ik probeer zover het gaat er maar niet aan te denken. maar ik weet ook dat ik er niet onderuit kom en er aan moet geloven.
Het is gewoon zo klote dat ik schijnbaar op de artsen overkom als een nuchtere Hollander terwijl ik nu echt niet meer zo nuchter ben :(
Ik hou er wel van om iets recht voor ze raap te zeggen en geen blad voor je mond, maar een slag om de arm zogezegd is wel op ze plaats hier. Zeker voor iemand als een arts die totaal en alleen in de wetenschap geloofd!
op dit moment ben ik en natuurlijk de mensen om mij heen de enigste die tegen beter weten in nog een klein beetje hoop houd dat ze misschien iets vinden. maar dat word dan direct de grond in geboord door zo arts, dat kan toch niet?
Op zo moment klap ik dicht en wil ik maar 1 ding, naar buiten :oops:
Maar nu gaat het wel weer en gaan we gewoon weer vrolijk verder :)

Ja die afspraken worden gemaakt, zelfs bij een Psycholoog alhoewel ik en iedereen om mij heen, ook de arts niet denken dat i die nodig heb. Nog niet :lol:

Nog een fijne dag allemaal maar wel binnen want het is koud. tenminste in Pernis.
Groetjes, Peet.

[quote="Lia":n4i5lnwl]Hoi PEET

Is de teleurstelling al wat gezakt :?: Het vervelende is dat je van een arts bepaalde verwachtingen hebt, wanneer daar niet aan voldaan wordt zit je in de puree.
Maar zijn er wel afspraken gemaakt voor fysio, ergo en logopedie. :?: Want meestal wordt dat door de realidatiearts geoordineert en dat zijn nu belangrijke zaken. :!: :idea:

Groetjes, Lia[/quote:n4i5lnwl]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Lia - 18 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hallo Peet

Ik ga 1 keer in de 6 weken naar de psycholoog. wanneer ik niets leukers te doen heb, anders stellen we het uit.
Mij doet het goed soms met iemand anders dan uit mijn omgeving te praten. Zij kijkt er profesioneel tegen aan en daar komen vaak ideeen uit waar ik iets mee kan.

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 18 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Ja uiteraard ga ik ook minimaal 1 keer, al was het alleen maar omdat ik zo nieuwsgierig ben :lol: je weet het niet he, misschien komen er wel dingen uit die ik niet verwacht.

Maar nu nog even niet 8-)

Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door willy - 18 april 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Nou Peet,


Als jij die psy NOG meer verteld als aan ons......................kom je er niet mee met één keer :lol: :lol:

Alles doen waarvan je denkt dat het je kan helpen,later zie je zelf wel wat je wil of niet wil!

groetjes Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Peet - 16 mei 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Gisteren voor het eerst naar de Fisio en de Logopediste geweest. vrijdag naar de rest van de club.
ze hebben verteld wat ze gaan doen en wat ik en mijn vrouw kunnen verwachten. daar word je niet vrolijk van :( maar dat hoef ik jullie niet te vertellen. erg confronterend!
wat is besproken? nou bijvoorbeeld Airstacken, computer, enz :mrgreen:
Lieve meiden en ze doen natuurlijk hun werk. maar wel met gevoel.

Groetjes, Peet. 8-)
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door willy - 10 juni 2012

Re: Eerste keer Revalidatiecentrum

Hoi Karin,

Leuk dat je hier ook bent!
Niet om de reden,maar jij kan goed de ervaringen van Jan bekend maken en bewoorden!

Er zijn hier ook verschillende mensen die naar de ALSdag gaan en kan je gelijk kennis met ze maken, je was toch van plan te gaan?
Vorig jaar waren er ook allerlei dingen voor kinderen.
Als je de foto's van de mensen ziet(allemaal sympa)kan je je er wel of niet bij aansluiten.. :lol:
Ik denk vaak aan jullie en aan Martijn ook,jammer dat we niet in elkaars buurt wonen!

groetjes,Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk