Verpleegtehuis

Bericht door dspier - 24 oktober 2012

Verpleegtehuis

Hallo,
Gisteren zijn we bij ter orientatie bij een verpleegtehuis langs geweest om te kijken wat de mogelijkheden zijn, mocht mijn verzorging thuis te zwaar worden.

Ik was niet hoopvol, maar dacht toch wel wat faciliteiten te krijgen. Ik schrok me echter rot: er zitten alleen maar oude opa's en oma's die de hele dag in hun el. rolstoel TV zitten te kijken. Geen leeftijdsgenoten van mij en dus ook geen Playboy en AutoSport Magazin in de plaatselijke kiosk. :mrgreen:

Je leeft met 9 anderen in een van de vele vleugels, krijgt een kamertje van 3x4 met een bed, een nachtkastje en een kledingkast. Niet alleen de woonkamer met tafel en TV (dat is de woonkamer!) deel je met je 9 'vleugelgenoten' , de badkamer moet je ook delen en er is niet eens een spoel/fohn installatie op het toilet aanwezig! :o

Op mijn vraag wat de dagelijkse bezigheden waren zei men wandelen, knutselen en handenarbeid. Ook hebben ze 2x per maand optredens met volksmuziek! Enne... Computers, Internet en zo? :oops: "ehh, nee, daar zijn we wel mee bezig hoor." Ze kreeg er zo'n rood hoofd bij dat ik me afvroeg "hoeveel jaar al?" :evil:

Toen we in de auto op weg naar huis zaten wisten we niet waar we het moesten zoeken. Dit was niet alleen het voorportaal van het mortuarium maar ook nog eens een nachtmerrie! :o

Walgelijk! Hier hoop ik nooit heen te hoeven! Gelukkig denkt mijn vrouw er ook zo over, nog wel tenminste... :roll:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 25 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

[quote="dspier":2s02xz5o]
Gisteren zijn we bij ter orientatie bij een verpleegtehuis langs geweest om te kijken wat de mogelijkheden zijn, mocht mijn verzorging thuis te zwaar worden.

Toen we in de auto op weg naar huis zaten wisten we niet waar we het moesten zoeken. Dit was niet alleen het voorportaal van het mortuarium maar ook nog eens een nachtmerrie! :o [/quote:2s02xz5o]
Dick, nu laat je mij toch wel even schikken hoor :o ik weet dat je redelijk rationeel ben :mrgreen: maar gaan die gedachten niet een beetje ver :?:
of had je het gewoon als vervanging van de Efteling gedaan, een leuk dagje uit :-)
dat het te zwaar word voor onze vrouwen is natuurlijk zeker :!: maar daar hebben we toch onze lieftallige thuiszorgers voor ;-) die doen het met veel plezier zolang het betaald word. en als je huis geen probleem is, dan is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht.
Maar mocht je toch besluiten om in zo omgeving te gaan wonen, dan kom ik zo af en toe wel wat auto totaal boekjes bij je brengen :lol:

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Esperanza - 25 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

Dag Dick,

Het is echt niet verkeerd om alles te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn in deze situatie, maar ik hoop echt met je mee dat je daar nooit heen hoeft want daar krijg ik zelfs mijn haar recht van omhoog en de rillingen over mijn lijf, en ik ben wat gewend geloof me, maar daar zou ik nooit echt nooit heen gaan :bgrr

Groetjes, Afien :grin:
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door dspier - 25 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

Gelukkig zijn er dus nog ergere dingen dan ALS hebben. :bgrr

:lol: Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Dick - 25 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

[quote="dspier":ihd143vo]Gelukkig zijn er dus nog ergere dingen dan ALS hebben. :bgrr

:lol: Dick[/quote:ihd143vo]

[b:ihd143vo]OUD WORDEN ERGER?[/b:ihd143vo] :bgrr
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door dspier - 25 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

Nee Dick,
Je laatste dagen in psychische eenzaamheid en verwaarlozing moeten slijten! [i:20rxmi1y]Dat[/i:20rxmi1y] bedoel ik!

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door dspier - 28 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

We gaan eens kijken naar de mogelijkheid om Polen hier in huis te halen. Mijn vrouw is ook Poolse en nu hebben we al een familielid van haar in huis om ons te ontlasten met het huishouden. En dat helpt enorm (maar niet genoeg, aangezien ik ook nog een schoolgaande zoon heb van 12 en vrouwlief ook nog werkt).

Er is een organisatie, stichting Homecare , die op basis van PGB een 'nanny' of au-pair 24 uur in huis kan plaatsen. Die persoon woont dus wel in, dus er moet een klik zijn, maar het voordeel is dat je er te pas en te onpas een beroep op kunt doen. Is even wennen, maar we hebben al 2x een au-pair uit Polen gehad (was goedkoper dan kinderdagverblijf!), dus ervaring hebben we er wel mee. Mij maakt het niet veel uit of er Pools of Nederlands in huis wordt gesproken, ik doe toch wat ik zelf wil. :mrgreen:

Wat zij op hun website schrijven klopt ook aardig.[quote=" Stichting Homecare ":1cfywixa]Binnen de Poolse en Slowaakse cultuur is hulp aan ouderen of hulpbehoevenden door familie, vrienden of anderen de normaalste zaak van de wereld.
Het wordt niet als werk gezien, maar als menselijke plicht, waarbij respect en aandacht de speerpunten zijn.[/quote:1cfywixa]To be continued...

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Arendje - 28 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

ik hoop ook ver te komen met de thuiszorg, ze komen 's morgens een uur, heb gelukkig een indicatie voor meer uren. Ik heb een mooie aangepaste woning met elektrische deuren :-) , een tillift en natuurlijk onmisbaar mijn hulphond :!:
Mijn huisarts begon eerst ook over het verzorgingscentrum, nooit :bgrr .

Geen eigen keuze in stoma materialen, ze nemen het goedkoopste, de gedachte dat anderen mijn stoma 's moeten verzorgen
en het misschien minder goed doen, met alle gevolgen van dien :o . Nee lekker thuis blijven!

Gr. Arendje
avatar > Arendje

starstarstar
Berichten: 174
Geregistreerd: 25 juli 2012
Woonplaats: Wolvega

Reactie door Esperanza - 29 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

Dag Arendje,

Gelijk heb je probeer zelf baas te blijven, de regie in eigen hand te houden zolang als het kan. Even heel anders wat, je schreef in even voorstellen over een stemversterker, kun je daar iets meer over vertellen onder Verbale Communicatie? Ben nieuwschierig wat het precies is en hoe het functioneert.

Groetjes, Afien :grin:
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door Esperanza - 29 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

Dag Dick,

Zelf heb ik deze mogelijkheid ook aangegeven maar mijn wederhelft ziet deze oplossing niet zo zitten ik ben benieuwd hoe jullie dit gaat bevallen. Het lijkt mij juist wel heel plezierig dat je ieder moment er een beroep op kunt doen en niet hoeft te wachten op hulp van de thuishulp die niet alle minuut voor je klaar kan staan want als ze met een andere patiënt bezig zijn kunnen ze niet erbij weglopen.


Groetjes, Afien :grin:
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door dspier - 30 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

Hoi Afien,
Kijken wil nog niet zeggen dat we het ook meteen doen hoor.

Gewoon het idee dat er nog opties zijn geeft vaak al voldoende lucht om door te gaan. Bovendien komt morgen schoonmama logeren, dus dan zal het gehalte Pools aan tafel wel weer toenemen. :lol:

Gelukkig maar dat mijn iPadje ook een aardig woordje Pools kan. Ik moet het alleen nog foutloos zien in te tikken! :mrgreen:

Pozdrowienia,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 30 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

Jazeker Peet is back online :grin: zijn jullie er weer klaar voor :?: :lol:

Ik hou van rust, dus het liefs op een onbewoond eiland met een stuk of 70 amazones om mij heen. maar voor als ik niks te doen heb is het wel makkelijk al het internet het doet of op ze minst de tv.
waar ik nu zit is een kleine vergeleiking hiermee, het enigste wat ontbreekt zijn die 70 amazones :lol:
komen ik en mijn vrouw vrijdagavond aan in groningen in ons buitenhuisje midden in de polder, geen internet en de saterliet was verdraaid. ik eerst met veel lef de ladder op, maar de stap naar het dak vond ik toch iets te ver gaan :shock: dat heb ik de volgende dag maar even door een maatje van mij laten doen. en zoals jullie merken wrkt het internet ook weer :-P

Maar om nog even op het onderwerp terug te komen, Dick, heb je echt serieus overwogen om naar een verpleegtehuis te gaan :?:
dan lijken mij die andere opties toch vele malen aantrekkelijke ;-) het zou lastiger zijn als je geen pools sprak.
ik ken jou huis alleen van de fotos die je hebt geplaatst, maar met wat ik heb gezien moet dat bij jou toch geen probleem zijn, of zie ik wat over het hoofd ?

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 30 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

Tja, wat zal ik zeggen?

We kijken graag naar mogelijkheden voor het geval dat het zelf thuis verzorgen niet meer zou gaan, dat het teveel van mijn vrouw zou vergen.

Je moet niet vergeten dat zij behalve werk ook nog de zorg voor onze puber heeft en wij hebben gezegd dat zijn leven vooral door moet gaan, no matter what. Dus komen er hier nog steeds veel vriendjes over de vloer, blijven eten enz. Dat, en Jasiu assisteren met (en motiveren voor) zijn huiswerk (1e jaars gymnasium, best moeilijk :oops: ) is soms best veel.

Nu gaat het nog, maar voor als ik meer hulpbehoevend word zoeken we alternatieven, zonder meer Buurtzorg over de vloer (gaat ook ten koste van privacy en rust).

Maar één ding kan ik je wel vast beloven: een verpleegtehuis, dat NOOIT! :halloween3 daar waren we meteen van genezen, wat een ellende zeg... :cry:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 31 oktober 2012

Re: Verpleegtehuis

"dspier": Maar één ding kan ik je wel vast beloven
Nee natuurlijk niet Dick, dat is iets waar ik en zover mijn mensenkennis rijkt, jij niet heen moet gaan. gekkewerk!
Dat wil niet zeggen dat ik je niet begrijp, natuurlijk wel! geloof me maar. Maar ondanks je aftakeling dieJasiu gaat zien en alle stress die daarbij komt kijken, denk ik dat Jasiu het later zal waarderen dat je toch gewoon thuis bent gebleven. hij mag niet als laatste dat beeld in ze gedachten hebben van zijn vader in een verpleegtehuis.
Nee hoor Dick, lekker thuis bij je lift in de buurt en en poolse schone die je er zo af en toe inrold ;-) dat is toch het betere werk.
kinderen zijn sterker dan je vaak verwacht, tegenwoorig ook veel rationole door alle media. dat is niet altijd slecht, dat sterkt ze ook.

en in die tehuizen gaat om 22:00 uur het licht uit en het internet er af, wat zal jij je vervelen :lol:

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Nautica - 25 juni 2013

Re: Verpleegtehuis

Aangezien ik alleen woon wordt mij steeds aangeraden om naar een verpleeghuis te gaan in de toekomst. Dat vond ik natuurlijk niet echt leuk maar ik moet natuurlijk reëel blijven en ben toch op zoektocht gegaan naar iets wat geschikt voor mij is.
Ik kwam zodoende terecht bij Odion die hebben een beschermde woonvorm in het oude ziekenhuis van Heemskerk en dat heet Cronenburcht.

Vorige week woensdag ben ik daar eens gaan kijken samen met mijn maatschappelijk werker bij iemand die daarnet was komen wonen. Ik moet zeggen dat het er niet verkeerd uitzag. Je huurt daar gewoon een appartement en die is best ruim maar er is wel 24 uur per zorg beschikbaar. Het appartement is maar iets kleiner dan mijn huidige appartement en natuurlijk al grotendeels aangepast. Het bestaat uit een ruime woonkamer een ruime slaapkamer een balkonnetje een ruime douche met wc een washok voor de wasmachine en nog een extra slaapkamer zodat mijn dochter daar ook nog kan slapen.

Ik ga mij daar dan toch laten inschrijven want er is natuurlijk wel een wachtlijst. Heel toevallig had het vrouwtje waar ik ging kijken, Tineke heet ze, ook ALS maar dan de bulbaire vorm. Praten kon ze nog wel maar moeilijk verstaanbaar. Zij woont daar net twee maanden en ik vroeg aan haar hoe het beviel en volgens haar was er helemaal gelukkig. Aangezien je ook zelf voor je televisie en internet aansluiting moet zorgen kan je natuurlijk kiezen met welke partij je in zee gaat, want zonder internet is natuurlijk geen optie.

Hiervoor moest ik natuurlijk een CIZ indicatie krijgen maar die werd afgewezen omdat ik nu nog te zelfstandig ben. Er zit daar dus weer een of andere hork die niet weet wat ALS is. Maar goed daar gaat mijn revalidatiearts achteraan dus neem aan dat het uiteindelijk wel goed komt.
avatar > Nautica

starstarstarstar
Berichten: 524
Geregistreerd: 03 oktober 2012
Woonplaats: CASTRICUM

Reactie door Arwi - 25 juni 2013

Re: Verpleegtehuis

Klinkt niet verkeerd Aernout.
Het is zoals je schrijft, je moet reëel zijn, al vind ik dat zelf wel moeilijk.
Als het je wat lijkt, heb je een groot punt minder om over te tobben :-)
Groeten,
Arwi
avatar > Arwi

starstarstarstar
Berichten: 333
Geregistreerd: 16 juni 2012
Woonplaats: Teteringen (Breda)

Reactie door Esperanza - 25 juni 2013

Re: Verpleegtehuis

Klinkt goed Aernout, gelijk heb je, toch nog mooi je eigen plek.
En ook nog de mogelijkheid dat je dochter kan blijven slapen.
Ik zeg doen :!:


Groetjes, Afien :grin:
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door Peet - 25 juni 2013

Re: Verpleegtehuis

Lijkt mij in jou geval helemaal niet verkeerd. is er ook een Bar aanwezig :mrgreen:
maar inderdaad niet slecht denk ik.

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Jan v - 26 augustus 2013

Re: Verpleegtehuis

Hallo Aernout, hoe ver ben je gevorderd bij het verpleeghuis Cronenburcht. Ik dacht daaraan toen je kort geleden nog eens herhaalde dat je niet wist of je wel een sonde wilde hebben. Maar als je niet kan beschikken over dagelijks aanwezige zorg, dan kan je niet eerlijk kiezen. In je eentje kan je namelijk de verzorging van de wond en de frequente voeding niet aan. Vandaar mijn vraag of er al schot in zit met dat tehuis. Groeten, Jan
avatar > Jan v

starstarstarstar
Berichten: 215
Geregistreerd: 04 februari 2012
Woonplaats: Wouw

Reactie door Nautica - 27 augustus 2013

Re: Verpleegtehuis

"jan v": Hallo Aernout, hoe ver ben je gevorderd bij het verpleeghuis Cronenburcht.

Ik moet eerst een indicatie hebben van de CIZ voordat ik me daar überhaupt kan inschrijven. Die indicatie krijg ik nog niet omdat ik nu nog zelfstandig woon en nog geen gebruik maakt van thuishulp.
Ik vrees dat nu de tijd aangebroken dat ik thuishulp moet gaan inschakelen dus dan komt die indicatie er ook wel en kan ik me uiteindelijk toch inschrijven.
Of ik daar überhaupt kan gaan wonen hangt natuurlijk af van de wachtlijst en wanneer er een woning vrijkomt.

Dus nog steeds erg vaag of het allemaal wel zal lukken
avatar > Nautica

starstarstarstar
Berichten: 524
Geregistreerd: 03 oktober 2012
Woonplaats: CASTRICUM