Ervaring en tips met PGB gevraagd

Bericht door dspier - 27 december 2011

Ervaring en tips met PGB gevraagd

Hallo,
Wie heeft er ervaring met de PGB en inzicht in/tips over de voorzieningen voor 2012?

Wij kregen van de gemeente Den Bosch op 23 december 'zomaar' een ongevraagde PGB voor huishoudelijke hulp vanaf de 22e, en wat doe je dan? (De brief kwam in reactie op een vraag in het kader van de WMO; [i:2yczy7v3]"hoe het staat met de passing van mijn el. rolstoel"[/i:2yczy7v3] e.d. en dan reageren ze zo, maar goed...). Wegens Kerstreces is mijn contact bij de gemeente niet te bereiken.

We zijn al op de website van PerSaldo gaan kijken voor meer informatie, en op de site van het CAK (Het CAK berekent en incasseert de eigen bijdragen voor Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wmo).
Dit berekenen doen ze op basis van je inkomen twee jaar eerder. Nu hebben wij het twee jaar geleden financieel best goed gehad, maar er is veel veranderd: mijn vrouw is minder gaan werken en ik ben mijn baan van weleer kwijtgeraakt en sta inmiddels voor minder elders op de loonlijst. Daar klaag ik niet over, maar wel het inkomen waar het CAK je eigen bijdrage op baseert: dat is allang achterhaald!

We graven en bellen verder en worden er alleen maar treuriger van: zoals het er nu voor ons gaat uitzien krijgen we de eerste 700 euro PGB niet vergoed. Dan gaan we, eenmaal in de IVA, er ook nog eens bijna duizend euro netto op achteruit. Eea zou in het ultieme doemscenario kunnen betekenen dat we over niet al te lange tijd de hypotheek van ons -door de gemeente duur aangepaste- huis niet meer kunnen betalen en we [u:2yczy7v3][i:2yczy7v3]nog[/i:2yczy7v3][/u:2yczy7v3] een keer bij de gemeente kunnen aankloppen: [i:2yczy7v3]"Sorry van jullie fijne en dure WMO aanpassingen in ons huis, maar we moeten het toch verkopen en een sociale huurwoning aanvraag doen."[/i:2yczy7v3]

Wie schiet hier wie nou in de voet? :oops:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Esperanza - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Dag Dick,

Je zou de instantie MEE kunnen benaderen, het is een organisatie die mensen met een beperking ondersteuning, informatie en advies geven in vele zaken, op een heel breed terrein.
Ze zoeken alles voor je uit waar je zelf niet uitkomt en geven je begeleiding waar nodig. Er zit vast wel een bij jullie in de buurt.

Groetjes,

Afien
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door Catja - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Hallo Dick,

Even over je eigen bijdrage. Als je inkomen met 1800.- op jaarbasis is gedaald, kun je een herziening aanvragen
Dan word je eigen bijdrage berekent met je nieuwe gegevens. misschien heb je hier iets aan.
Groetjes Catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door dspier - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Hoi Catja,
Op jaarbasis? Huh, dat zou ik wel acceptabel vinden. :)

Ik besef dat wij samen best wel een aardig salaris hebben en eigenlijk niet mogen klagen :oops: , maar ik heb het hier over een netto inkomensdaling [i:1r66rt9s]per maand[/i:1r66rt9s]!
Door onze vaste lasten van hypotheek, energie, (gemeente)belasting, schoolkosten etc. houden we door die daling voor levensonderhoud (boodschappen, benzine, kledinggeld etc.) nog maar een paar honderd per maand over en -sorry dat ik het zeg- dat is erg krap en doet pijn: vooral omdat je er zo hard voor werkt!

Het lijkt erop dat de middenklasser die op alle subsidies mis grijpt ook nu weer het zwaarst mag boeten. :(

@Afien,
ik zal eens kijken wat MEE inhoudt. Alvast bedankt voor je tip.

[size=65:1r66rt9s](een beetje gefrustreerde) [/size:1r66rt9s]Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Lia - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Hallo Dick
Mijn reactie werd net weggeveegd door je reactie aan Catja. Volgende poging.
Hoe is het met jouw arbeidsongeschiktheid. Wanneer je in loondienst bent heb je recht op een (gedeeltelijke) uitkering.
Bij ons is het zo: wij hebben zelf voor huishoudelijke zorg gezorgd. De elektrische rolstoel en duwrolstoel worden door de gemeente vergoed. De trippelstoel en hoog-laagbed door de zorgverzekeraar.
De Tellus door de zorgverzekeraar behalve een deel van de afstandsbedieningen ( electrische huisaanpassingen), dit is weer gemeente.
Van CAK hebben we een brief ontvangenmet uitleg over het maxiamle bedrag wat wij per jaar moeten ophoesten. We begrepen er niet veel van maar een telefoontje heeft veel opheldering gegeven.
Voor de traplift betalen we maandelijks een eigenbijdrage, zo ook voor de thuiszorg.
Bedenk goed dat het waarschijnlijk nog moeilijker is een huis te verkopen met diverse aanpassingen. Dat wil niet iedereen.

Wat een ellende allemaal zeg, ik zal mijn oor links en rechts te luisteren legen hierover. Ik heb trouwens een hele goede hulp aan mijn ergotherapeute.Maar probeer je positieve houding te behouden. Jij bent een kanjer en jullie komen hier weer doorheen. Laat het niet te veel van je energie vreten.

Sterkte en succes met alles.
Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door dspier - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

[quote="catja":3nrjs4dr]Als je inkomen met 1800.- op jaarbasis is gedaald, kun je een herziening aanvragen
Dan word je eigen bijdrage berekent met je nieuwe gegevens. [/quote:3nrjs4dr]Hoi Catja,
Ik geloof dat ik je verkeerd begreep en dat je bedoelt dat ik dan een herziening bij het CAK kan aanvragen?

Ik heb ze dit al tijdens een telefoongesprek voorgelegd: ik heb een inkomensverschil van ruim €10.000,- tussen 2009 en 2010 (iets meer dan jouw 1800 ;-) ), maar dat maakt voor het CAK niks uit: mijn eigen bijdragen op de PGB blijven ongewijzigd volgens de dame aan de andere kant van de lijn. Ik zou wel eens tabellen/schijven willen zien waar het CAK haar eigen bijdragen op baseert, maar ik heb nog niet de tijd gehad om eea uit te zoeken. Ze zullen er vast wel zijn en al ik ze vind zal ik ze hier publiceren.

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door dspier - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Hoi Lia,
Eindelijk kans op een 'life dialoog', dat maak je niet vaak mee op dit forum ;-) . Vooruit dan, nog één reactie voor ik mijn auto naar de APK breng:
"Lia": Hoe is het met jouw arbeidsongeschiktheid. Wanneer je in loondienst bent heb je recht op een (gedeeltelijke) uitkering. Bij ons is het zo...
Ik zit momenteel nog in de ziektewet, mijn baas betaalt me nu nog 100% uit (en krijgt dat terug van zijn verzekering) maar als er niks gebeurt kom ik in augustus in de 70/75% schaal; vandaar mijn 'angst' voor dubbele inkomensdaling. Ik weet dat ik een deel van de kosten op de zorgverzekeraar kan afwentelen en de gemeente ook een deel betaald, maar Den Bosch staat erom bekend niet al te flauw te zijn met het vragen van een eigen bijdrage.

Dat zal betekenen dat ik redelijk snel aan mijn tax van €700 PGB bijdrage zal zitten. Vanaf augustus komt daar dan een inkomensdaling bij, vandaar mijn 'paniek'reactie (nee, ik besef ook wel dat dit niet het einde betekent, maar het is wel een klap in je gezicht en daar word ik een beetje boos van.)
[quote="Lia":gths1z4m] Jij bent een kanjer en jullie komen hier weer doorheen. Laat het niet te veel van je energie vreten.
Groetjes, Lia[/quote:gths1z4m] :oops: Iemand doet een beroep op mijn humor... Ik word geloof ik verliefd... :oops:

:mrgreen:
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Lia - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Hallo Dick
Gelukkig heb je nog humor, je kunt er veel mee aan.
Leef, lach en geniet!!!!!
Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Catja - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Hallo Dick,

Ik heb een formulier gekregen van het als team in mijn woonplaats.Het formulier heet :
Zelf bijdragen in de kosten van een wmo voorziening. Berekening maimale periode bijdrage 2011.
Op de achterkant staat het volgende.

Peiljaar.
De eigen bijdragen over 2011 wordt berekend op basis van uw fiscaal verzamelinkomen over 2009.
Dit inkomen vraagt het CAK op bij de belastingdienst.Als uw inkomen intussen met is gedaald (tenminste e 1.816.00
op jaarbasis) kunt u het CAK vragen uit te gaan van een later pijljaar.

Ik heb dit letterlijk overgetypt van het formulier dat ik vorige week gekregen heb van het als team klimmendaal arnhem.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groetjes Catja.
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door Catja - 28 december 2011

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Nog ff dit;

Kan mijn eigen bijdrage worden aangepast?



Antwoord

Verwacht u dat uw verzamelinkomen en/of dat van uw partner in 2011 minstens € 1.816,- lager is dan in 2009? Dan kunnen wij uw maximale periodebijdrage aanpassen. Uw maximale periodebijdrage voor 2011 wordt dan berekend met uw verwachte inkomen over 2011.

Let op:
•U kunt alleen een aanpassing van de eigen bijdrage voor het huidige zorgjaar 2011 aanvragen.
•Heeft u dit jaar nog een beschikking voor een voorgaand jaar ontvangen? Dan kunt u binnen 6 weken na de beschikking ook voor dat jaar nog een aanpassing aanvragen.

U kunt de herziening van uw eigen bijdrage aanvragen met een inkomensformulier van het CAK. Dit inkomensformulier is helaas niet digitaal beschikbaar. Op het formulier worden uw gegevens namelijk alvast voor u ingevuld. U kunt het telefonisch aanvragen via 0800 - 1925 of per e-mail via het contactformulier hieronder.

Gevonden op de site van het cak onder veelgestelde vragen,
Sucses Catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door Catja - 04 januari 2012

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Hallo Dick,

Heb je nog met het CAK gebeld over bovenstaande . En wat was het resultaat?

Gr, Catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door dspier - 09 januari 2012

Re: Ervaring en tips met PGB gevraagd

Pfff,

Nee, sorry Catja - ik ben er nog niet aan toegekomen!

Ik ben weer met de gemeente moeizaam aan het communiceren geweest over mijn woningaanpassingen en heb verder met mijn zoontje een treinplaat op wieltjes in elkaar getimmerd, zodat hij zijn HO trein met huisjes etc. niet steeds hoeft af te breken.

Wat ik nog voor hem kan doen, krijgt wat mij betreft voorrang, wat we aan geld krijgen zal hierdoor niet anders worden. ;-)

Groetjes,
[size=85:3gix7htr]een wat meer gekalmeerde [/size:3gix7htr]Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen