Sondevoeding en slijm

Bericht door Dick - 09 juli 2012

Sondevoeding en slijm

Doordat mijn slikproblemen inmiddels dusdanig zijn toegenomen, ben ik nu volledig aangewezen op sondevoeding. Dit betekent dat ik per dag 2 liter sondevoeding tot mij moet nemen via de PEG. [b:2rc36fi6][size=125:2rc36fi6][color=#4000BF:2rc36fi6]Probleem is nu, als ik dit doe, vormt zich slijm op mijn stembanden[/color:2rc36fi6]. [/size:2rc36fi6][/b:2rc36fi6] Ik krijg dit vervolgens niet weggehoest en ben urenlang aan het proesten. Uitputtend!

Ik gebruik al Acetylcysteïne om het slijm dunner te maken en ook heb ik al een middel geprobeerd dat de maag sneller ledigt. Niks helpt! Alleen uitzuigen van de mond en vooraan in de keel biedt wat, maar onvoldoende soelaas.
Het gelijkmatig toedienen van de sondevoeding over 24 uur of het toedienen in pieken (beide wel via de sonde-pomp) maakt ook geen verschil.

[b:2rc36fi6]Iemand ook ervaring met dit probleem? En een oplossing! [/b:2rc36fi6]

SONDEVOEDING = SLIJM/HOESTEN, GEEN SONDEVOEDING = AFVALLEN


Ten einde raad,

Dick S.
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door willy - 09 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo Dick,

Nee helemaal geen ervaring, maar hoop dat er anderen met oplossingen komen!
Ik leef met je mee en vind het superrot voor je
Houd moed!

Liefs Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Esperanza - 09 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Dag Dick,

Als dit een ernstig probleem blijft kun je overwegen om zelf je voeding in de grote versie van[b:1v7l6q3w] moulinex [/b:1v7l6q3w]te gaan vermalen, (er zitten twee hulpstukken bij) dat doen wij dus al een poosje zolang als ik met de kokosnootolie bezig ben, en het gaat prima. Vlees, groente, aardapelen, malen met wat melk erin voor de vloeibaarheid ervan en via de spuit door de peg. Brood doen we in de blender die erbij zit 3 plakjes brood, jam, casselerrib, tomaatje, melk erbij mixen eten maar. Fruit ook in de blender appeltje peertje, melk erbij klaar door de peg ermee. Is dit misschien een oplossing :?:


Groetjes, Afien
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door dspier - 10 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hoi Afien,
Dus wat jij zegt is dat sondevoeding mogelijk slijmvorming in de keel kan veroorzaken en 'normale voeding' niet?

Ik leef met je mee Dick en hoop dat er snel een oplossing komt, het is zoals Willy het zei: superrot!

Sterkte!
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Dick - 10 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hoi Afien,

Dat je dat allemaal door dat kleine slangetje krijgt. Knap hoor!

Hoe doe je dat precies? Per maaltijd, dus 3x per dag, via een aantal spuiten (60ml) alles achter elkaar toedienen of met tussenpozen?
Is er een bepaalde reden dat je geen (speciale) sondevoeding gebruikt?
Welke Moulinex gebruik je hiervoor?


Groetjes,
Dick S.
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door Esperanza - 10 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Dag Dick. S,

O nee, dat zeg ik niet maar zo begrijp ik Dick zijn verhaal, of bedoeld Dick iets anders :?: Ik heb opgemaakt dat Dick slijmvorming krijgt van de sondevoeding en dan zou dit een oplossing kunnen bieden.

Groetjes, Afien :D
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door Esperanza - 10 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Dag Dick,

Er zijn twee hulpstukken de kleine bakje (hakmolen) doe je aardapeltjes in plus de groente en stukjes vlees en evt. jus, melk erbij en malen en je krijgt het net zo dun dat het gewoon door de 60 ml sondespuit wil het is net sondevoeding en is het nog te dik beetje melk of water erbij. Broodmaaltijd: brood in stukjes trekken en in de blender doen die erbij zit, Jam, tomaat in stukjes of aardbeien of komkommer pindakaas noem het maar op, melk erbij, koffie of water maakt niet uit en blenderen maar, klaar is kees en met de spuit opzuigen en door de peg, wel naspoelen als je klaar bent maar dat moet ook met de sondevoeding.. Fruithapje ook in de blender.
Kaas wil niet goed er blijven kleine stukjes over en dat gaat niet door de spuit ik doe het af en toe wel maar dan heb je extra werk om de stukjes er uit te halen die voor de spuit blijven zitten.

Het is de Moulinex, La Moulinette, 1000 w, er zit een hakmolen en een blender bij, de kleur is gedeeltelijk rood en komt bij Expert weg en wij hebben 65, oo euro betaald.

Succes

Groetjes, Afien
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door Lia - 10 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Ervaring ja, oplossing nee.
Wat een ellende Dick. Bij mij gebeurt het niet dagelijks en ik heb nog 1 hand om in een doek te proberen op te vangen. Ik laat Marc met een gaasje om de vinger mijn mond schoon maken en kokhals dan weer verder. Het is voor mij onbegrijpelijk dat er zich eensklaps zoveel slijm in je strot schiet.
Misschien weet de logopede iets :?:
Sterkte

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door willy - 10 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo Iedereen,

ALS ik het zo hoor,zijn wij gedoemd een stelletje grote slijmballen te worden................. :lol:

Ik ben nog sonder SONDE.... ;) en heb al last van slijm,dus geef alle tips die ons kunnen helpen ,maar door!
Als er een dokter, diëtiste,logopediste,maatschappelijk werkster,ergotherapeute of wat dan ook voor :belangstellend persoon,geïnteresserd in het leed van een ALS patient, iets WEET tegen dit zeer oncomfortabele fenomeen,laat het dan weten!


Want er zullen toch onder de 'gasten' van dit forum ,toch wel mensen zijn die raad willen geven?Ik bedoel buiten de fidele forumbezoekers;
Of blijven we bij de uitspraak van de neuroloog: ALS hebben = geen pijn!

Doorligpijn? nee hoor.Slijm? is ongemak!Vermoeidheid :?:
ALS steeds weer een lichaamsdeel uitvalt? dat hoort erbij :!:

Blijf vooral de zonzijde zien......(in nederland?in de zomer?)waar :?:

Mon Dieu, quelle vie de merde!

Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Tom - 11 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo iedereen,

Wanneer men ook met uitzuigen geen voldoende resultaat kan behalen.... dan helpt alleen [b:25gpxkjh]Amitriptyline 25 mg[/b:25gpxkjh].
Van oorsprong een antidepressivum, met een bijwerking die bij ALS van pas komt: veel minder last van slijmvorming.
Dit weet ik helaas uit ervaring tijdens de begeleiding van mijn vriend.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Hartelijke groet
Tom
avatar > Tom

star
Berichten: 46
Geregistreerd: 19 april 2012
Woonplaats: Gelderland

Reactie door Lia - 11 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Bedankt voor de tip Tom.
Krijg je daar ook een droge mond van :?:

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Tom - 11 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Dag Lia,

Ja, je krijgt er ook een droge mond van.... in het begin vooral.
Voor dat probleem bestaat er weer een gel bij de apotheek, die je mond vochtig
maakt, zonder slijm.
Deze medicijn kan ook via de PEG gegeven worden (was het geval bij mijn vriend)
Hij heeft er veel baat bij gehad.
Daardoor hoefde ik hem niet meer zo vaak uit te zuigen, want dat is voor niemand een pretje.

Groetjes,
Tom
avatar > Tom

star
Berichten: 46
Geregistreerd: 19 april 2012
Woonplaats: Gelderland

Reactie door willy - 12 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Dank je wel lieve Lia!

Ja, ik heb het idee dat het constant'vechten' is met wat mij(ons) overspoeld,daar word ik moe en moedeloos van.

De 17e ga ik naar Utrecht voor de PRG. als ik thuiskom mag ik een dag of 10 niet douchen.
Om toch gewassen te kunnen worden in bed,moeten we een hoger bed hebben,dit 2 pers. nieuwe bed ,leend zich daar niet voor en dus kan thuiszorg dit niet doen!

Voor die dag of 10 willen ze dat we een één pers.bed zolang in de kamer zetten,waar ik dan die 20min.per dag op ga liggen om me daar te wassen...... :idea:
We hebben gezegd:Kommaar niet,we helpen onszelf wel : :roll:
De hoogte van ons bed is :65 cm.

Het kan dus zijn dat ik niets te melden heb de komende tijd,maar dan ruiken jullie me wel :lol: :lol:
groetjes Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Lia - 13 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

hALLO wILLY

eN ALS JE ER BEDVERHOGERS ONDER ZET, 30 CM. MOET TOCH HOOG GENOEG ZIJN :?:

sterkte met alles, groetjes, lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Lia - 14 juli 2012

Re: Sondevoeding en slijm

De reacte van mijn logopede op mijn vraag.
Bij mij hangt de slijmvorming niet samen met sondevoeding, wel met kruidig voedsel.
[quote:chlbmq1c] Ik heb de laatste tijd vaak het gevoel een splinter of doorn achter in mijn keel te hebben, afwisselend li en re. Dan ook veel taai slijm productie.
Kan ik daar iets aan doen, het kokhalzen en bellen blazen uit mijn neus is zo benauwd. [/quote:chlbmq1c]

[quote:chlbmq1c] Ik ken een mevrouw met ALS die vergelijkbare klachten had, maar zonder het splintergevoel. Ze is toen gestart met uitzuigen van het slijm uit de keelholte (alleen oppervlakkig, dus niet diep uitzuigen). De apparatuur werd thuis geleverd en haar man had dat snel onder de knie. Het gaf haar veel opluchting, omdat ze ook vaak benauwd was.
Het kokhalzen wordt waarschijnlijk opgewekt door het slijm dat zich ophoopt achter in je keelholte en precies die reflex triggert; ik kan me voorstellen dat als dat slijm weggezogen wordt, je wellicht minder last van zou hebben.
Misschien is dit een optie voor je?
De revalidatiearts heeft destijds een medische indicatie geschreven, ik heb een brief geschreven voor de zorgverzekering en de aanvraag is gedaan bij Vivisol ( http://www.vivisol.nl ). [/quote:chlbmq1c]

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Elly - 07 augustus 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Lieve allemaal,
Vandaag heb ik de huisarts erbij gehaald, omdat mijn man zo vreselijk hoest. Het is niet om aan te zien (en horen!). Volgens mijn man is het slijm. De huisarts schreef fluimicil in bruistabletten voor. We hopen dat het het slijm dunner maakt, maar ik heb niet veel hoop, eerlijk gezegd. Hebben jullie er ervaring mee?
Lieve groet,
Elly
avatar > Elly

starstarstar
Berichten: 180
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Enkhuizen

Reactie door Peet - 07 augustus 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hoi Elly.

Dat is dus iets waar ook ik mij ook ernstig zorgen om maakt :roll:
Ik heb me leven lang al bronchitis en ik ben een roker. ik hoest me al jaren helemaal gek als ik uit bed kom.
Dus ik weet wat het is en ik ben bang dat mij dat straks erg op gaat breken :shock: :(

Ik hoop dat het helpt voor je man.
Sterkte.
Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Dick - 08 augustus 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hoi Elly,

Heel herkenbaar. Sinds een paar dagen gebruik ik [b:3ver82lo]Amitriptyline[/b:3ver82lo] en ik moet zeggen het is een hele verbetering.Gelukkig!
Daarnaast probeer ik zo veel mogelijk speeksel uit te spugen of eigenlijk uit mijn mond te laten lopen. Ook dat helpt.
Wel ben ik erg slaperig van het medicijn.

Beter een kwijlende patiënt dan dodelijk vermoeid van het hoesten en proesten.


Groetjes,
Dick S.

[quote="Tom":3ver82lo]Hallo iedereen,

Wanneer men ook met uitzuigen geen voldoende resultaat kan behalen.... dan helpt alleen [b:3ver82lo]Amitriptyline 25 mg[/b:3ver82lo].
Van oorsprong een antidepressivum, met een bijwerking die bij ALS van pas komt: veel minder last van slijmvorming.
Dit weet ik helaas uit ervaring tijdens de begeleiding van mijn vriend.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Hartelijke groet
Tom[/quote:3ver82lo]
avatar > Dick

starstarstarstar
Berichten: 242
Geregistreerd: 13 februari 2012
Woonplaats: Weert

Reactie door willy - 08 augustus 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hoi Allemaal,

Na ook een PEG te hebben gekregen....en PECH erbij van een goeie ontsteking,die nog niet weg is en mij veel pijn bezorgt,zit ik ook met dat rotslijm!!!!
Ook s'nachts moet ik m'n masker afrukken en kokhalzen,gelukkig ligt mijn man naast me en is dan de klos om alles weer in goeie banen te leiden,lijden!!!

Ik had koorts,ben afgevallen en voel me afschuwelijk!
Tegen allerlei pijnen heb ik nu een morfinepleister.en neem toch nog paracétamol erbij.
Wil m'n euthanasiespul klaar hebben,dokter komt weer over 10 dagen.om erover te praten.
De tijd die ik nu doorheb gebracht ,wil ik niet meer,dit is overleven,niet leven.
Al die bijkomende,superongemakken:ik kots ervan!

Als ik alles klaarheb,voel ik me rustiger in de toekomst.
ALS is niet pijnlijk....staat overal en zeggen de doktoren!Maar alles wat erbij komt,maakt het onverdraaglijk! :evil:

Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Peet - 08 augustus 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hoi Willy.

Echt heel erg om te lezen, verschrikkelijk!
zoals jij het verteld moet het ook zijn want zo zie ik het in mijn verbeelding :( wat een ellende voor ons die nog iets kunnen staat te wachten.
Het toeval wil dat ik over een half uurtje vertrek naar Harderwijk. helaas ben ik niet alleen maar samen met mijn broer want we moeten een relaxstoel halen voor mij. als ik alleen was geweest was ik even bij je langs gekomen. maar nu durf ik dat niet aan. niet alleen voor jou omdat het misschien te druk word, maar ook voor mijn broer, die krijgt waarschijnlijk een inzinking als die jou ziet omdat zijn broertje waarschijnlijk het zelfde ongeveer staat te wachten.
Heel veel sterkte maar laat nog wel wat van je horen he ;) :cry:

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Lia - 08 augustus 2012

Re: Sondevoeding en slijm

WILLY, WAT EEN PECH HEB JIJ MET ALLES, AFSCHUWELIJK GEWOON.WENS JE VEEL STERKTE EN WIJSHEID

GROETJES LIA
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door willy - 08 augustus 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo PEET,

Ik heb PECH,dat betekend niet dat JIJ dat automatisch ook krijgt.......betrek niet al het onheil wat ons overkomt op jezelf!!!! er zijn er zoveel hier op't forum waarbij het allemaal van een leiendakje gaat,dat zal ook bij jou zijn!

M'n morfinepleister begint te werken,er stond op:na 3 dg. en zo is het ook.

JE LOOPT. EN RIJD; NOG LEKKER ROND DENK DAAR MAAR AAN!!!!!

Voorlopig heb je nog zoveel werk te doen....lees ik.o.a.je lift, is die er nu? en de organisatie van de fietstocht in september,waarbij je niet moet vergeten droog weer te bestellen :roll:

Groetjes Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Peet - 09 augustus 2012

Re: Sondevoeding en slijm

Dat is waar Willy. het loopt zoals ik het hoor bij iedereen zo beetje anders.

Het word prachtig weer 16 September dat weet ik zeker. en als het regent, het is maar 80 kilometer :lol: :lol: :lol:

Nee lift is er nog steeds niet, we zitten met smart op de vrouw van de gemeente te wachten want die was op vakantie.
Bouwinspecteur is vorige week geweest en die zag wel mogelijkheden, Ja Lia precies wat jij zei, buitenom ;)

Droom zacht op de morfine. goed spul he :o :)

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 01 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Dit herken ik nu zo goed, ik zit nu met exact het zelfde probleem :cry:
http://www.stopals.nu/forum/viewtopic.php?f=21&t=408#p3375
Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Arwi - 01 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Wat bedoel je Peet, je verwijst naar je eigen bericht volgens mij?
Groet
Arwi
avatar > Arwi

starstarstarstar
Berichten: 333
Geregistreerd: 16 juni 2012
Woonplaats: Teteringen (Breda)

Reactie door Peet - 01 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Nee Arwi naar het eerste bericht van deze topic van Dick s.

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Catja - 01 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo peet,


Sonde voeding en slijm hebben niets met elkaar te maken.
Sonde voeding komt gelijk in je maag, en gaat niet door de mond.
Wat er wel gebeurd, je gaat sonde voeding gebruiken om dat je moeilijk slikt.
Dan gaat je speeksel indikken, dus heb je slijm achter in je keel.



Groetjes catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door Jan v - 01 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo Peet en Catja, Wat ik ervaar is, dat wat je inneemt wel de dikte van het speeksel beïnvloedt. Toen ik overging op de zwaardere Twocal werd mijn speeksel ook iets dikker. Als ik tussendoor een kwartileer bosvruchtensap of sportdrank neem, dan wordt het juist weer dunner. Het speeksel wordt natuurlijk gemaakt van wat je binnenkrijgt. Groeten, Jan
avatar > Jan v

starstarstarstar
Berichten: 215
Geregistreerd: 04 februari 2012
Woonplaats: Wouw

Reactie door Catja - 01 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo Jan



Ja door drinken word het slijm dunner,als je weinig drinkt worden je slijmvliezen droog.
Daar word slijm ook dikker van.plus in mijn geval moeilijk slikken.
Dus werkt het dubbel, maar ik merk wel dat ijs water prima werkt.

Groetjes catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door Peet - 01 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Hoi Catja en Jan.
Wij zijn overgestapt naar een andere thuiszorg en dat had volgens ons ook niet veel langer moeten duren.
deze thuiszorg pakt het regelreus aan en ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat dit niet goed is, natuurlijk wel.
maar het gaat allemaal erg snel, ik voel de energie gewoon uit me wegstromen.
Dit ligt uiteraard niet aan de thuiszorg maar aan mijn situatie, zo hoort het en zo zie ik het graag.
waarom ben ik dan zo moe, energieloos, bang, warm, verkrampt, :?:
dat komt waarschijnlijk omdat ik ondervoed was en zij dit nu op proberen te krikken tot een aanvaardbaar niveau, maar dat gaat niet zomaar.
Nu zit ik dus aan de pomp met sonde voeding, de voeding is in een paar dagen opgebouwd tot nu anderhalve zak, maar het probleem wat Dick s hier beschrijft zou van mij af kunnen komen http://www.stopals.nu/forum/viewtopic.php?f=21&t=408#p3375 ook ik ervaar zodra ik de sonde voeding krijg misselijk gevoel, kokhals neigingen bij het hoesten, slechter praten door slijm, slijmophoping en plakkerig in me mond.
Dit begint echt alleen wanneer er sonde voeding toe word gediend. ze zeggen dan ook geef het de tijd want je moet er echt weer aan wennen,dat doen we dan ook maar ik ben er niet blij mee.
Dit spul gebruik ik, Nutrison energy multi fibre 1,5 kcal ml en af en toe zo flesje nutricia.
Ik hoop echt dat het beter word want nu is het niks.

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Catja - 02 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo peet.

Ik gebruik nu andere voeding, van 2000 Kalorieen per liter.
Het zijn 2flessen van een halve ltr, ze passen ook in de pomp.
Ik neem het in 4keer, dus 250cc per keer, dat is ook beter voor de maag,
om niet zulke grote hoeveelheden per keer te nemen.
Ik laat het in ongeveer 40 min inlopen, en dat bevalt prima.
Het heet nepro2.0, als dit je wat lijkt moet dat via de dietiste regelen.
Bij mij was het in een dag geregeld, de dietiste faxte een machtiging.
Ik kreeg de zelfde dag telefoon, en op de eerste beste bezorgdag, werd het geregeld.
Wat over was aan nutricia werd weer meegenomen.
En peet als jij weer energie wil op bouwen, zul je meer kalorien binnen moeten krijgen.


Groetjes Catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door Jan v - 02 juli 2013

Re: Sondevoeding en slijm

Hallo Peet, dat futloze gevoel had ik in het begin ook toen ik begon met de sondevoeding. Ik kwam wel langzamerhand wat aan, maar het was net of je genoeg calorieën binnenkreeg maar ze niet kon omzetten in energie, Ik begon me pas wat beter te voelen, nadat ik smorgens op de nuchtere maag een kwartileer zwarte koffie begon in te nemen. En dan zeker een kwartier wachten voordat je aan de voeding begint, zodat je lichaam de koffie op kan nemen. Laat Marian eerlijke koffie zetten en natuurlijk geen decaf. SUcces ermee! Groeten, Jan
avatar > Jan v

starstarstarstar
Berichten: 215
Geregistreerd: 04 februari 2012
Woonplaats: Wouw