Het plaatsen van een huislift

Bericht door dspier - 15 april 2012

Het plaatsen van een huislift

Hallo,
Ik woon in een drive-in woning met de voordeur op de begane grond en woonkamer op de eerste verdieping. Onze bad- en slaapkamers liggen op de tweede verdieping. Voor de WMO een ramp want de enig werkende oplossing is een woonhuislift en die is erg duur: een plateaulift langs de trap voor een elektrische rolstoel had onze voorkeur, maar was technisch niet haalbaar vanwege te weinig ruimte door de draaiingen in mijn trap.

De gemeente heeft wel 5 keer een inspecteur langs gestuurd en daar kwamen twee halve oplossingen uit, waaronder een soort bouwlift (heflift) buitenom. Dat vond men wel aardig en dan was ik in ieder geval al op de eerste (woon)verdieping. Van de eerste naar de tweede werd dan een zweeflift gesuggereerd, waarbij je in een soort hangzak naar boven wordt getransporteerd. Daar moet dus altijd iemand bij zijn om de transfer te kunnen maken.

Als je alles door rekende, met alle noodzakelijke aanpassingen buiten die twee liftsystemen om, bleek die halfgare oplossing met twee liften, installatiekosten, elektrische deuropeners op 4 deuren -waaronder een balkonschuifdeur en transferproblemen lastiger en duurder uit te vallen dan een recht-toe-recht-aan woonhuislift waarmee je simpelweg overal kunt komen. Een win-win situatie voor beide partijen dus. Je moet wel [i:3eop31gx]doorvragen[/i:3eop31gx], want in eerste instantie kijken de ambtenaren niet verder dan hun neus lang is en '[i:3eop31gx]zien ze later wel verder[/i:3eop31gx]' :twisted: .

Hetzelfde verhaal als bij een Segway rolstoel: beter een goedkope scootmobiel leveren en een duur schuurtje laten zetten dan [i:3eop31gx]voor 70% van dat geld[/i:3eop31gx] een Segway rolstoel leveren.

Een grote hulp om de ambtenarij te overtuigen van het nut en financieel voordeel van een lift was een schets en kostenraming van de twee opties: een door de ambtenarij met hun 'kundige' bouwinspecteurs opgezette half klare oplossing en een door architect Grootveld opgezette optie -met inpandige woonhuislift. De 'goedkoopst adequate oplossing' bleek dus een woonhuislift, hoe pijnlijk dit ook was voor de gemeente om toe te geven. Afgelopen week kregen we eindelijk groen licht en ging de schop in de grond, of liever gezegd, de beitel in het plafond. Een kleinigheid is het niet, een woonhuislift laten plaatsen, want alles staat twee volle weken op zijn kop!

Hieronder een eerste foto impressie.

[size=150:3eop31gx]Dag 1[/size:3eop31gx]

Dinsdagmorgen 08.00: Het klusbedrijf dat de gaten in de plafonds komt maken is gearriveerd. Het weekend ervoor (Pasen) hebben we 'gezellig' op drie verdiepingen alles aan de kant gezet en afgedekt tegen het stof.


Eerst wordt de vloer afgeplakt waar het liftgat in moet komen. De lift komt in de hoek van de woonkamer. Rondom het gat worden houten platen gelegd om deuken en krassen van vallend puin te voorkomen.
De voorbereiding is zeker netjes!


Vervolgens wordt een zeiltje gespannen tegen het stof (alsof dat helpt... :mrgreen: )

Dan nog even het plafond stempelen, een bak koffie en kan het zagen en hakken beginnen...


Ze werken vanaf de -voorheen- kinderslaapkamer (nu liftkamer) naar beneden... Gelukkig heeft Jasiu die kamer twee jaar geleden al omgeruild tegen een andere, zodat we hem er niet uit moesten zetten.
Tijdens het hakken komt er wel een beetje stof vrij :mrgreen:


Hierboven een 'doorbraakmoment' van de 2e naar de 1e verdieping.

Niet op de foto is het openhakken van de vloer op de begane grond; hierbij hebben ze de waterleiding en de riolering doorgehakt, dat leverde een mooi waterballet op! :lol:


Nog even afwerken en klaar! Het werk voor de eerste dag zit erop. Beduusd laten ze ons achter met een gat in het plafond. Gaat dat nog goed komen? :roll:

[size=150:3eop31gx]Dag 2[/size:3eop31gx]
Grazyna is een beetje gespannen: [b:3eop31gx]overal [/b:3eop31gx]waar je komt en kijkt ligt een dikke laag [b:3eop31gx]stof [/b:3eop31gx]in huis. De wasmachine en droger zijn ook al buiten bedrijf, dus mag ze af en toe met een lading was de deur uit. Een welkome aflossing!


Ondertussen gaan de mannen van A tot Z verder met de doorbraak naar de begane grond, waar eerst een inbouwkast stond die onze CV ketel en wasmachine/droger herbergde. De CV ketel mag blijven hangen, maar de wasmachine en droger worden straks naar de liftkamer verhuisd - op zich geen slechte oplossing want we sjouwen al 12 jaar met de wasmand twee trappen op en af. En nu we straks een lift hebben hoeft dat niet meer, want dan staan wasmand en wasmachine samen op dezelfde verdieping :lol:


Het doorgehakte leidingwerk wordt voorlopig provisorisch hersteld.


Ook de thermostaat krijgt even een nieuw plekje: het wordt 's nachts nog best koud met die gaten in de vloer!


Dan zit dag 2 er ook op: je kijkt nu van beneden helemaal naar boven, en omgekeerd! We worden vriendelijk verzocht om niet achter het oranje zeil te komen en niet op de liftkamer ivm ongelukken, maar kijken moet een dolle hond natuurlijk altijd :mrgreen: Eigenlijk hadden ze de gaten moeten afdekken met twee stevige houten platen. Een minpuntje voor de veiligheid...

[size=150:3eop31gx]Dag 3[/size:3eop31gx]
Vandaag worden de leidingen hersteld en om de gaten heen gelegd. Vanmorgen kwamen wij erachter dat er geen warm water meer was omdat de waterleiding naar de ketel per ongeluk was afgedopt. Dit hebben ze eerst hersteld zodat we toch even fijn konden douchen.


Vandaag hebben ze een lading staalprofielen en betonmix bij. De betonmix is om de liftput vloer te storten en de staalprofielen worden gebruikt om de dragers van de liftschacht te bouwen: een precies klusje!


Eerst worden de staalprofielen (100x100x10mm voor de puristen) op maat geslepen


...en aan elkaar gelast. Een raamwerk van staal moet het plafond ondersteunen als de stempels er straks onderuit gaan.


Als het raamwerk in het plafond is geplaatst worden de staanders eronder uitgelijnd en vastgelast. De uitgehakte liftput krijgt een nieuwe betonnen fundering, 10cm lager dan de vloer.


Als alles volgens tekening precies is geplaatst op de begane grond houden ze het voor gezien: de mannen nemen weekend en zien ons maandag graag weer terug!


Onze supervisor houdt intussen buiten alles goed in de gaten, want binnen is het niet te harden!

[size=150:3eop31gx]Dag 4[/size:3eop31gx]
Vandaag, zaterdag, hebben we -gezellig met vrienden, emmers sop en 5 stofzuigerzakken, het huis weer een beetje bewoonbaar gemaakt.


Iedereen werkt hard mee om het huis aan kant te krijgen.


Er worden zelfs nieuwe legplanken gezaagd voor onze linnenkast.


Kubus zorgt er intussen op de gebruikelijke manier voor dat alles soepel verloopt :lol:


We sluiten af met een gezellig diner aan de eettafel, met broodjes, Poolse aardappelsoep en iets wat lijkt op een pastoor aan het hoofdeinde. 8-)
[i:3eop31gx]Here... zegen dit huis en alles en allen onder dit dak ...enzovoort [/i:3eop31gx] Smakelijk eten! :P

Maandag hebben we weer een reünie met het sloopteam van A tot Z; ze zijn helaas nog niet klaar :(

Wordt vervolgd...
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen
Laatste bewerking: dspier † apr 17 2012, 22:13
Reactie door Lia - 15 april 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Mag ik jullie veel geduld, stalen zenuwen, stofwerende longen en wijsheid wensen voor de komende week :mrgreen:
Kijk jij wel uit waar je gaat staan Dickie ( zie laatste foto dag1 )

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door dspier - 15 april 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Ja hoor Lia,
Anders zou ik de afloop van dit project moeten missen, en dat is toch zonde niet waar? :lol:

Het stof is inmiddels weg en we kunnen weer normaal adem halen, dus met Grazyna gaat het nu ook een stuk beter. :P

Groetjes,
Dick

P.S. Op de ALS Liga website in België staat nog een 2e hands woonhuislift te koop . Slechts een verdieping, maar ook slechts €4300,-
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door dspier - 17 april 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Daar zijn we weer!

[size=150:253ecrid]Dag 5[/size:253ecrid]
De dag des heres, er wordt niet gewerkt maar gerust.


[size=150:253ecrid]Dag 6[/size:253ecrid]
Maandagmorgen, nu gaan we er weer serieus tegenaan.


Het raamwerk voor de 2e verdieping wordt in elkaar gezet


...en tegen het plafond van de woonkamer geplaatst


En dat betekent veel monteren, demonteren, kijken, met de hand bijhakken, passen en meten :twisted:


De kat vind het allemaal wel best: zij heeft zich heerlijk verschanst onder het plastic, lekker knus en warm!


Eindelijk zit het raamwerk goed en kan de eerste staander er tegenaan.

Daarna volgt nog een tweede en een derde en is het al weer half vijf. Time to go! :roll:

[size=150:253ecrid]Dag 7[/size:253ecrid]

Vandaag worden de stijlen ingelast waar de glaswand tegenaan komt


Een blik van bovenaf of zoals Kim Wilde het zou zeggen "View from above"
Het geheel begint al aardig vorm te krijgen. :P


Ik schenk zeker lekkere koffie :mrgreen: . Voor ik het weet staat mijn stoep vol met bedrijfswagens :o
Ik woon in het tweede huis van links.


Nog even de staanders boven inlassen en dan is de dag weer ten einde. Tijd om weer naar huis te gaan...

Morgen gaan ze weer verder. De projectleider van Valleiliften is ook langs geweest en zegt dat de voortgang een beetje tegenvalt: ze zullen volgende week waarschijnlijk ook door moeten gaan. :(

Tja... Gek he? En de koffie is ook al op :lol:
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door willy - 17 april 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Wat een klus!!!*

komen ze ook sausen of behangen?????

Willy
avatar > willy

starstarstar
Berichten: 181
Geregistreerd: 23 februari 2012
Woonplaats: harderwijk

Reactie door Peet - 09 mei 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Kolere wat een bouwput zeg :lol: ik zie er nu al geen gat meer in, o ja toch wel, in je plafont :lol:
Dat word bij ons een nog grote probleem, ik ben bang dat het een maaltijd lift gaat worden :lol:
Ik zal eens voorzichtig rond gaan kijken en anders maar met een wesseltakel :)

Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 10 mei 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Misschien heb ik het gemist of overheen gelezen, maar word zo Lift in je huis vergoed? gedeeltelijk of helemaal :mrgreen:
In ons huis word dat wel even anders als bij Dick. niet meer werk maar meer omslachtige denk ik. Mocht het feest hier gaan beginnen dan kom ik zeker met foto's.
Ons dijkhuisje is uit 1880 en bij mij weten werden die huisjes niet echt voorbereid op liften :lol: :lol: dus daar krijgen de bouwvakkers nog een hele kluif aan :o
Ik ben me aardig aan het inlezen en zoals ik het nu ziet zal het wel zo Platvormlift worden voor 1 verdieping.
Het is natuurlijk helemaal nog niet zeker dat ik in een Rolstoel terecht kom want er zijn er die gewoon kunnen blijven lopen. maar je armen gaan het op den duur wel begeven en dan word trappen lopen ook een beetje lastig :shock:
Het is geen trap maar het geeft dan wel het zelfde effect. van deze krijg ik geen genoeg :lol: :lol:

Ik word niet goed van die Foei plaatjes :twisted:

Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis
Laatste bewerking: Peet † jul 05 2012, 01:25
Reactie door Lia - 10 mei 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Hallo Peet

Ik heb een pateaulift maar daar heb je wel ruimte voor nodig.
Vergoeding? Hoge eigen bijdrage ;)

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Lia - 10 mei 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Hallo Peet

Ik heb een pateaulift maar daar heb je wel ruimte voor nodig.
Vergoeding? Hoge eigen bijdrage ;)

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 10 mei 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Hoi Lia.

Jij bedoelt zoiets als dit?

Dat zou wel een fantastisch ding zijn voor bij ons qua afmetingen denk.
ze zijn alleen zo verrekte duur he die krengen.
eerst maar eens kijken of het bouwkundig te doen is bij ons? altijd nog goedkoper dan verhuizen denk ik :(

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Lia - 10 mei 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Hallo Peet

Wij hebben deze: http://www.tkencasa.nl/Product_Sigma.aspx

En dat voor een trapje van 3 treden :(

Groetjes, Lia
avatar > Lia

starstarstarstar
Berichten: 459
Geregistreerd: 13 november 2011
Woonplaats: Roosendaal

Reactie door Peet - 10 mei 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Ja jullie hebben hem dus langs een trap? bij ons moet hij recht omhoog maar recht omlaag mag ook :lol:
gelukkig niet zo hoog als bij Dick, bij ons gaat het maar om zo 240 cm en alles is hout.
We zitten alleen nog een beetje te denken of we het boven doen of beneden? naar boven is wel hoger, veel werk, en problematische denk ik. maar wel veel daglicht met goed uitzicht over de nieuwe maas.
beneden (loopkelder / onderhuis) niet veel meer werk dan boven, maar wel praktische omdat de badkamer daar komt, maar donker door weinig daglicht. dat is natuurlijk wel op te lossen met lampen.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk


Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 05 juli 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Morgenochtend komt er een vrouw van de gemeente hier om te kijken of dat een plateaulift mogelijk is? ik wil niet pessimistisch overkomen maar ik weet nu het antwoord al, NEE! :shock:

Gr, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Esperanza - 05 juli 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Dag peet,

Een plateaulift plaatsen ze toch bij de trap of zie ik dat verkeerd :?: Maar als je een kamertje boven en onder over hebt die onder elkaar liggen dan kunnen ze toch ook een kooilift plaatsen zoals bij Dick en bij mij :?:

Groetjes, Afien
avatar > Esperanza

starstarstarstar
Berichten: 410
Geregistreerd: 09 november 2011
Woonplaats: Ter Apel (GR)

Reactie door Peet - 05 juli 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Hoi Afien.

Ja een Plateaulift kan bij een trap of langs een trap maar ook rechtstandig omhoog en naar beneden.

Bij ons de beste en enigste optie door de beperkte ruimte.
Enigste voordeel is dat de afstand die de lift af moet leggen zo 230cm is. het gaat maar om een korte afstand van de woonkamer naar het onderhuis / kelder. je kan het bijna vallend doen maar het omhoog komen word dan weer lastig :lol:

Een Kooilift

Is wel leuk maar dan heb ik 2 problemen, 1 ik ben bang dat die te kolossaal is voor hier in huis, 2 moet ik een liftdamen aannemen om de deuren achter mij te sluiten :lol: nee laat ik dat maar niet doen.

Die vrouw van de gemeente is net weg na bijna 2 uur en nu is het wachten op een bouwinspecteur van de gemeente. daarna gaat het verhaal verder. volgens die vrouw is het wel mogelijk. vinden wij natuurlijk fantastische want dan ziet ze het rooskleurige dan ik zelf :)

Groetjes, Peet.

[quote="Esperanza":3kr469t9]Dag peet,

Een plateaulift plaatsen ze toch bij de trap of zie ik dat verkeerd :?: Maar als je een kamertje boven en onder over hebt die onder elkaar liggen dan kunnen ze toch ook een kooilift plaatsen zoals bij Dick en bij mij :?:

Groetjes, Afien[/quote:3kr469t9]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 05 juli 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Hoi Peet,
Die kooilift (easyhomelift) hoeft niet zo kolossaal te zijn als jij zegt.

Het is een open systeem die de omgeving niet 'aantast' en verder ook meteen het plafond beneden en vloer boven goed afsluit. Het enige wat je zichtbaar hebt in de ruimte is een luik in de vloer van de bovenverdieping (tevens plafond van de benedenverdieping) en twee cabinegeleiders of 'pilaren' op de benedenverdieping. (als de cabine zelf er even niet is dan hé :mrgreen: ).

Klik maar eens op dit plaatje: is van dezelfde firma die mijn lift heeft geplaatst, maar voor ons niet handig gebleken omdat wij [i:244n2zz2][u:244n2zz2]drie[/u:244n2zz2][/i:244n2zz2] verdiepingen moeten overbruggen.
Quote van de leverancier: "[i:244n2zz2]"De toepassing is vooral in (kleine) woonhuizen waar een kleine bouwkundige aanpassing zal plaatsvinden. [/i:244n2zz2]"
' class='inline-anchor external' target='_BLANK'>

Achter de link vind je ook een demonstratie filmpje wat jouw WMO inspecteur misschien wel kan overtuigen.

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 05 juli 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Ja dat is een mooi ding, die had ik jaren geleden al willen hebben :) en de afstand die hij bij mij moet overbruggen is korte als op die film. zag je het gezicht van die kerel in die rolstoel, die had het echt naar ze zin :lol:

Die bouwinspecteur van de gemeente zal wel wat gewend zijn, althans daar ga ik vanuit. maar ik laat hem dit zeker zien.

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 31 augustus 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

[quote="Peet":24s1qxsc][...]
We zitten alleen nog een beetje te denken of we het boven doen of beneden? naar boven is wel hoger, veel werk, en problematische denk ik. maar wel veel daglicht met goed uitzicht over de nieuwe maas.
beneden (loopkelder / onderhuis) niet veel meer werk dan boven, maar wel praktische omdat de badkamer daar komt, maar donker door weinig daglicht. dat is natuurlijk wel op te lossen met lampen.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk[/quote:24s1qxsc]Hoi Peet,
Waar zul je het meeste verblijven (woongedeelte), is dat boven, beneden of begane grond? Dat zou ik de doorslag laten geven.
Ook geef je in een ander topic aan dat er een zorgunit op het balkon komt, met geïntegreerde badkamer neem ik aan? Heb je beide nodig (lift en zorgunit)?

Bij mij zorgde de lift ervoor dat de huidige badkamer gehandhaafd kon blijven (aanpassingkosten van huidige badkamer zijn marginaal tov een compleet nieuwe badkamer en dat verantwoorde een wat duurdere lift). Met (dure) lift en goedkope aanpassingskosten huidige badkamer (waarvan 40% in die PronkErgDuuro WC bril zit :evil: ) waren we toch nog enkele duizenden goedkoper uit dan de hele benedenverdieping verbouwen.

Ga anders een praten met die Grootveld: dank zij hem hebben wij ons idee er ook doorgekregen bij die stijf :twisted: gemeente. :mrgreen:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 31 augustus 2012

Re: Het plaatsen van een huislift

Hoi Dick.

De doorslag zijn de kosten. niet die ik moet maken maar de gemeenten :mrgreen: boven zitten de huidige slaapkamers maar dat is niet te bereiken met een lift. teveel bouwkundigen aanpassingen.
De kelder (Onderhuis) klinkt interessante :) moet echt compleet worden verbouwd tot slaapkamer en badkamer. het uitzicht daar is praktische nog het zelfde als goed 100 jaar geleden :lol: alleen staat er nu wat meer materiaal gestald. Als ik 11 jaar geleden had geweten wat ons nu te wachten stond dan was ik beneden wel begonnen met verbouwen en niet boven :o
Dus dat dit niet alleen gevoelsmatig maar ook financieel een probleem zou worden was ons sowieso al bekend. dus ik ben al erg blij dat de WMO überhaupt ergens in mee wil gaan, en ons niet adviseren om te verhuizen. wat we toch niet hadden gedaan :x
Het geluk :) wil dat we nog niet zo lang geleden een balkon aan ons huis hebben laten plaatsen met een redelijke afmeting.
deze grenst aan de woonkamer waar ik zeker het meeste verblijft. De keuken met de koelkast, Senseo. Woonkamer, Bank, Computer, en nog veel meer :lol:
Zo zorgunit is echt niet wat je wil :!: en wel om verschillende redenen: Toen ik in de tuin zat toen we dit huis gingen bezichtigen had ik al helemaal in gedachten hoe we het gingen doen, schuifpui er in, balkon er aan met uitzicht over je landgoed van 1100 bij 650 cm :lol: dus het balkon had ik toch voor hele andere doeleinden laten plaatsen. maar dat is niet anders :(
en de zorgunit moet met een hoogwerker over ons huis worden gehesen om aan de achterkant op ons balkon te worden geplaatst. Geloof mij maar, we komen in de krant :!: :shock: Pernis is toch nog een dorp en reken maar dat je bekijks heb.

Ik neem aan dat alle voorzieningen die ik nodig heb in die unit zitten, en het is voor mij een troost dat ik weet dat hij ook weer weg gaat. maar laat dat nog maar een jaar of 20 duren
Lift is dus van de baan.

Groetjes, Peet.


[quote="dspier":s8j07svj]

Hoi Peet,
Waar zul je het meeste verblijven (woongedeelte), is dat boven, beneden of begane grond? Dat zou ik de doorslag laten geven.
Ook geef je in een ander topic aan dat er een zorgunit op het balkon komt, met geïntegreerde badkamer neem ik aan? Heb je beide nodig (lift en zorgunit)?

Groetjes,
Dick[/quote:s8j07svj]
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis