Autorijden en CBR

Bericht door Peet - 18 december 2012

Gestopt met autorijden

Ik had nooit durven denken dat ik dit nog eens zou zeggen,
Maar het is een feit dat deze Peet nooit geen auto meer rijd Sinds vorige week ben ik officieel gestopt met autorijden :cry: de laatste keer dat ik in mijn eigen auto reed is alweer ruim een maand geleden, daarna nog een keertje in de auto van me vrouw omdat die een stuk lichter stuurt, maar daarna ben ik nog maar amper buiten geweest en als ik wel ging dan liet ik me rijden door mijn vrouw. iets wat toch wel iets is waar ik overheen heb moeten stappen, niet omdat ze zo slecht rijd, integendeel :!: ze doet het bijzonder goed ondanks dat ze nog maar net haar rijbewijs heeft. en voor haar is het natuurlijk net zo moeilijk want een ritje van 5 minuten met mij naast haar komt voor haar geen eind aan :lol: maar het gaat goed.
natuurlijk zat dit er aan te komen, maar het moment dat je zoiets definitief beslist probeer je toch steeds uit te stellen :(
ik ben zoals je wel kan zeggen een echte auto liefhebber, autorijden was echt mijn ding :!: ik deed dit dus dan ook al erg lang, ik ben opgegroeid tussen de auto`s omdat mijn vader vroeger een sloperij en garage had, hierdoor werd ik al erg vroeg besmet met dat virus en reed ik met 8 jaar al met een Opel Blits van 11 meter lang, je moet niet vragen hoe :shock: :lol: maar het was op de sloop dus kwaad kon het niet. korte tijd later was er geen auto veilig voor mij :-) ik ben dan ook nog nooit van me leven naar een garage geweest behalve voor de APK keuring omdat ik alle reparatie`s zelf deed, Helaas gaat dat nu niet meer.
mijn auto die begin november al gekeurd moest zijn had ik een beetje verwaarloost, maar ik moest de knoop een keertje doorhakken dus heb ik hem maar aan me broer meegegeven voor de keuring en meteen verkopen. dat is gelukt! dat was voor mij het punt dat ik tegen mezelf zei, het is afgelopen.
De auto is na een ander koplampje vandaag gekeurd en zelfs direct verkocht, dat maak je niet vaak mee.

Maar 2 dingen heb ik er in ieder geval bijgekregen.
een eigen parkeerplaats voor de deur en een eigen chauffeur.

Groetjes, Peet.
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Arwi - 18 december 2012

Re: Gestopt met autorijden

Ha Peet,
Dat is mooi kl*te, ik kan het niet anders samenvatten.
Ik denk dat ik wel een beetje snap hoe vervelend het voor je is. Ik ben ook gek op (oudere) auto's en autorijden. Zolang het nog gaat, ga ik regelmatig een eindje rijden in m'n ouwe Golf om de gedachten te verzetten. Sleutelen vond ik ook altijd leuk, ik ben vroeger begonnen met brommers, toen een paar 2CV's en zo verder. Sleutelen gaat trouwens al lang niet meer. En ik kon lang niet alles zelf, zoals jij.
Ik vind het rot voor je, maar een eigen chauffeur is verdorie ook niet niks :-P
Groeten,
Arwi
avatar > Arwi

starstarstarstar
Berichten: 333
Geregistreerd: 16 juni 2012
Woonplaats: Teteringen (Breda)

Reactie door Peet - 18 december 2012

Re: Gestopt met autorijden

Ja Arwi het is erg zuur allemaal, we zitten allemaal in het zelfde schuitje.
in April van dit jaar heb ik voor het laatst gesleuteld, nieuwe remmen en schijfen op me Subaru Impreza uit 1993 gezet. een wereld auto. en toen merkte ik al goed dat het moeilijke ging.
Ja die Eendjes ken ik ook maar al te goed, lachen met die dingen :lol:
ik heb echt van alles onderhanden gehad, brommers, motorfietsen, auto`s, het sleutelen had ik dan ook wel op een laag pitje gezet, maar wat zou ik het nu weer graag doen :bgrr
Maar ja, ik hoef nu in ieder geval geen uren me handen te boenen voor ik naar de wc gaat :-)

Gr, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 18 december 2012

Re: Gestopt met autorijden

Annie, als ik doe wat jij zegt dan komen de straat nog niet eens uit
niet alleen mijn vrouw, maar ook me zoon, me broer, ze worden al zenuwachtig als ik stilstaand naast ze zit, en ik zeg nooit wat.
Het beste is om zonder blikken en blozen recht voor me uit te kijken met me mond dicht, en vooral niet me hoofd bewegen :lol:
Maar ik heb alle vertrouwen in haar, ze doet het beter dan sommige die ik ken en al tientallen jaren achter het stuur zitten.

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Arendje - 19 december 2012

Re: Gestopt met autorijden

ja het is grrrrrrr, klote enz. Een heel naar gevoel, verdrietig en inderdaad de herinneringen aan je auto's komt zo nu en dan naar boven.
Mijn renault 4 met gordijntjes, mijn hondenbakjes.. . . Mijn rijbewijs dit jaar vervallen, had geen zin meer om te velengen. Het is nu eenmaal zo maar toch

Groetjes Arendje
avatar > Arendje

starstarstar
Berichten: 174
Geregistreerd: 25 juli 2012
Woonplaats: Wolvega

Reactie door dspier - 21 december 2012

Re: Gestopt met autorijden

Mijn rijbewijs heb ik 2 maanden voor ik de autosleutel in de wilgen heb gehangen nog laten vernieuwen, dat voelde wel prettig!

Maar ik heb reden boven gevoel laten gaan en ben even later dus gestopt: ik kon nog rijden, maar mijn remreflex was weg, moest dus 100% afgaan op mijn anticiperend vermogen, alleen ... je kunt niet alles anticiperen!

Nu zou ik de autosleutel niet eens meer kunnen omdraaien als ik dat zou willen :cry:

Maar ik heb gelukkig een hele schare vrijwilligers die mij willen rijden! :-P

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Peet - 27 december 2012

Re: Gestopt met autorijden

Hoi Ingeborg.

3 maanden geleden kon ik me echt niet voorstellen dat ik het autorijden nu al op zou geven, zeker ik niet die het grootste gedeelte van ze leven achter het stuur doorbracht, beroepsmatig en prive.
maar helaas heb ik toch moeten toegeven dat het autorijden in deze omstandigheden gewoonweg niet verantwoord meer is, je moet er toch niet aan denken dat iemand jou of een kind van je aanrijd en dan uitstapt en je niet eens fatsoenlijk te woord kan staan of je de hand kan schudden wat al snel met drank word geassocieerd. nee dan zou ik ook kwaad worden en snel verkeerde conclusies trekken, dat is wel het laatste wat ik wil, dan laat ik me wel rijden.

Jij bent nog gewaarschuwd, onderling hier thuis en op het forum hebben we het er wel over, maar verder heb ik van geen een instantie of dokter wat meegekregen over het autorijden. sterker nog :!: ik was taxichauffeur op een pendelbus en ik vroeg aan de dokter of ik gewoon mocht werken? ja hoor want je merkt zelf wel wanneer het niet meer gaat. de dokter van de GGD voor aanvraag gehandicaptekaart zei praktische het zelfde.
ik ben geen gekke lowietje natuurlijk dus ik weet echt wel hoe het zit :mrgreen:
maar niemand heeft mij er op gewezen om contact met me verzekering of het CBR op te nemen. Dus is het sowieso goed dat dit besproken word.
Goeie actie van je Ingeborg.

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Peet - 27 december 2012

Re: Gestopt met autorijden

"Petra van Alphen": maar er is een pluspuntje........ je hoeft niet meer de bob te zijn.
Zo is het maar net Petra, Proost :lol:

Er zijn natuurlijk ALS varianten die voor een tragere aftakeling zorgen, soms wel tot 10 jaar of langer. maar in veel gevallen heb je dat geluk niet, bijvoorbeeld bij Bulbaire ALS, dan is mijn advies, en dan ga ik er vanuit dat je dit zelf allemaal moet betalen? dan zou ik zeggen hou je geld lekker in je zak want al die procedures duren waarschijnlijk langer dan dat jij auto kan blijven rijden. voor alles rond is laat je zelf wel de auto staan omdat het je te link en te vermoeiend word.
en op deze manier spaar je niet alleen geld uit maar behoud je ook je rijbewijs, leuk voor de kinderen als die er zijn.

ik had een gehandicaptekaart aangevraagd op het moment dat ik hem nog echt niet nodig had, toen ik hem uiteindelijk kreeg ben ik vrij kort daarna gestopt met rijden. zo snel kan het gaan :(

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door dspier - 27 december 2012

Re: Gestopt met autorijden

Tja Peet,
Helaas heb ik daar niks aan op te merken, je hebt helemaal gelijk! :cry:

Groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen

Reactie door Letty - 16 januari 2013

Re: Gestopt met autorijden

Ook ik heb vorige week met een brok in mijn keel mijn autosleutel overhandigd aan mijn dochter want het was te vermoeiend en inspannend en het ging helaas niet meer, kreeg kramp in been als ik de koppeling moest indrukken en met een brace om rechteronderbeen was de controle met gas geven ook weg.
helaas weer een stukje onafhankelijkheid kwijt.

Groetjes, Letty
avatar > Letty

star
Berichten: 30
Geregistreerd: 19 september 2012
Woonplaats: Hoensbroek Lb

Reactie door Arwi - 16 januari 2013

Re: Gestopt met autorijden

Waardeloos Letty, da's balen.
Ik kan nog autorijden maar de vraag is hoe lang nog, want de koppeling gaat steeds zwaarder merk ik.
Hopelijk heb je genoeg mensen om je heen die je willen rijden, dan is het misschien minder erg :-)
Groeten,
Arwi
avatar > Arwi

starstarstarstar
Berichten: 333
Geregistreerd: 16 juni 2012
Woonplaats: Teteringen (Breda)

Reactie door Nautica - 16 januari 2013

Re: Gestopt met autorijden

Bij mij gaat autorijden nog prima maar ik heb angst voor de dag dat ik mijn sleutels aan dochterlief moet geven. Ik hoop dat ze slaagt 29 januari.
avatar > Nautica

starstarstarstar
Berichten: 524
Geregistreerd: 03 oktober 2012
Woonplaats: CASTRICUM

Reactie door Eagle-John - 21 maart 2013

Re: Gestopt met autorijden

Ik stap zo weer in de auto. Maar zal één van de laatse keren worden vrees ik. Voel me nog volledig veilig, maar, ja, áls er wat gebeurt... :cry:
avatar > Eagle-John

starstar
Berichten: 87
Geregistreerd: 02 februari 2012
Woonplaats: Breda

Reactie door Peet - 21 maart 2013

Re: Gestopt met autorijden

"Eagle-John": Ik stap zo weer in de auto. Maar zal één van de laatse keren worden vrees ik. Voel me nog volledig veilig, maar, ja, áls er wat gebeurt... Jan heel verstandig.
Zo verwend auto rijder als ik zelf had echt niet kunnen dat ik het zou laten, tot ik afgelopen oktober onderweg naar Groningen een alcoholcontroller inreed, geen probleem verder maar je bent niet op je gemak :roll:
Het scheelt weer geld moet je maar denken :mrgreen:

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Eagle-John - 27 maart 2013

Re: Gestopt met autorijden

@ Dick en anderen; omdat het vooral in m'n armen en tong zit, gaat het autorijden nog wel, maar er zijn wat onhandigheden. Vooral scherpe bochten nemen. Dat doe ik langzaam, omdat het overpakken niet zo vlot gaat. Verder vooral de contactsleutel omdraaien, en de verwarming bedienen. Dus ja... Ik beperk het nu tot een minimum, als we echt klemzitten met éen auto. En dan eigenlijk ook níet... :bknocked
avatar > Eagle-John

starstar
Berichten: 87
Geregistreerd: 02 februari 2012
Woonplaats: Breda

Reactie door Peet - 27 maart 2013

Re: Gestopt met autorijden

"Eagle-John": vooral de contactsleutel omdraaien, en de verwarming bedienen.Dit Herken ik echt goed, bij mij gaf dit eigenlijk al de doorslag, het is natuurlijk geen gezicht als de afstandsbediening het een keertje niet doet en je met 2 handen je deur van het slot moet halen. ik ben jaren niet aangehouden, maar uitgerekend op mijn laatste lange rit naar Groningen werd ik aangehouden, ik stapte nogal klungelig uit, het spreken klonk toen net of ik een weekend in het bier had gezwommen, dus ik heb maar gelijk goed kenbaar gemaakt dat ik ALS heb, gelukkig verder geen problemen maar heb je een wat minder ervaren agent dan kan je toch een hoop gezeik hebben :o
Toen besloot ik, als ik thuis ben dan stop ik met rijden :(

Groetjes, Peet
avatar > Peet

starstarstarstar
Berichten: 1293
Geregistreerd: 20 februari 2012
Woonplaats: Pernis

Reactie door Nautica - 29 maart 2013

Re: Gestopt met autorijden

Bij mij gaat autorijden nog goed. Overpakken met sturen gaat nog maar merk dat sturen nu zwaarder wordt. Ook ik ervaar moeite met de afstandsbediening dus gebruik nu de sleutel om de auto open te maken. Gelukkig heeft VW zo een dikke opvouwbare sleutel die ik om te starten met de hele hand kunt omvatten. Verder lichtknop omdraaien soms moeilijk dus doe ik voor ik wegrij met linkerhand. Ook het vastmaken van de gordel wordt lastig.
Ik ga binnenkort naar Heliomare. Daar hebben ze een soort van rijschool waar ze kunnen testen of rijden nog veilig kan en met welke aanpassing je nog langer veilig kunt sturen.
Mijn revalidatie arts wees wel op het feit dat wanneer je een ongeluk veroorzaakt en je blijkt een handicap te hebben wat rijden bemoeilijkt en het is niet bij het CBR gemeld (aantekening op rijbewijs) dat de verzekering moeilijk kan doen.
avatar > Nautica

starstarstarstar
Berichten: 524
Geregistreerd: 03 oktober 2012
Woonplaats: CASTRICUM

Reactie door Nautica - 05 september 2013

Autorijden en CBR

Ik denk dat ik nu op het punt ben aangeland op mijn auto te gaan laten staan. Ik merk namelijk dat het sturen met name moeilijker wordt. Op zich gaat het nog wel maar met veel moeite. Ik ben bang dat in een noodsituatie ik niet met voldoende kracht zou kunnen reageren. Het schakelen gaat nog goed en eveneens het koppelen, remmen en gas geven.Mijn gordel vastmaken lukt al niet meer, mede omdat de bevestiging tussen mijn stoel en de middenconsole in zit, dus rij ik al een tijdje zonder gordel met mogelijke boete als gevolg.

Een tijdje geleden heb ik nog een rijproef gehad bij Heliomare en dat ging toen nog goed maar moet ik erbij zeggen dat die lesauto, een Volkswagen Golf van recent bouwjaar, veel lichter stuurt dan mijn eigen auto.
Aansluitend na de rijproef heb ik een nieuwe eigen verklaring ingevuld voor het CBR en deze is door Heliomare opgestuurd. Vervolgens kreeg ik van het CBR een brief dat ik naar het ziekenhuis moet om mij te laten keuren bij een neuroloog. Als ik dan kijk naar alle kosten die het met zich meebrengt want de keuring moet ik zelf betalen plus dan twee rijlessen om de lesauto te leren kennen plus dan nog 1 uur huurkosten van de lesauto tijdens de rijproef van het CBR. Dat loopt dan zomaar op naar € 400 à € 500 en dat zou ik op dit moment niet echt kunnen missen. Bovendien zou dat misschien maar voor een paar maanden zijn en zou ik misschien met een auto met automaat die lichter stuurt nog wel even door kunnen rijden dus moet ik een dergelijke auto wel aanschaffen.

Ik heb dus nog geen afspraak gemaakt bij de neuroloog en kreeg al dreigbrieven van het CBR dat ik die keuring moest gaan afspreken omdat ze anders mijn rijbewijs kunnen invorderen. Er staan natuurlijk wel termijnen voor dus om de boel te rekken wacht ik op het laatste moment met het maken van een afspraak en probeer die zo ver mogelijk weg te zetten. En of ik dan überhaupt naar de afspraak ga of niet dat zie ik dan wel afhankelijk van mijn toestand.

Achteraf heb ik dus spijt dat ik die eigen verklaring heb ingestuurd en daardoor slapende honden wakker gemaakt. Maar ik heb dat gedaan op aandringen van mijn revalidatiearts dat indien je een aanrijding krijgt of iets dergelijks en ze komen er achter dat je ALS hebt dat de verzekering dat moeilijk zou kunnen doen en geen schade uitkeren.
avatar > Nautica

starstarstarstar
Berichten: 524
Geregistreerd: 03 oktober 2012
Woonplaats: CASTRICUM

Reactie door Catja - 05 september 2013

Re: Autorijden en CBR

Hallo Arnout,

Er komt nog iets bij , als jij nu een aanrijding, krijgt of veroozaakt.
Ben je de Sjaak en mag je alles zelf betalen.

Catja
avatar > Catja

starstarstarstar
Berichten: 312
Geregistreerd: 21 november 2011
Woonplaats: Arnhem

Reactie door Jan v - 06 september 2013

Re: Autorijden en CBR

Hallo Aernout, bij mij ging het zo: bij de apk bleek dat er veel reparatie nodig was op mijn auto van 10 jaar oud. Ik durfde al bijna niet meer te rijden, dus toen heb ik de auto maar van de hand gedaan. Je krijgt een navenant deel van je verzekering terug. Daarvoor moet je wel een kopie van het vrijwaringsbewijs opsturen. Ik hou nu geld over, want autorijden is toch duur. Groeten, Jan
avatar > Jan v

starstarstarstar
Berichten: 215
Geregistreerd: 04 februari 2012
Woonplaats: Wouw

Reactie door Bart - 06 september 2013

Re: Autorijden en CBR

Hoi Aernout,
Dat is pech zeg, had nou maar niks laten weten. Misschien kun je om kosten te besparen toch maar beter alsnog je rijbewijs inleveren. Of was je echt van plan nog te gaan rijden?
Ik heb nog steeds m'n rijbewijs en heb er nog niks over aan de grote klok gehangen. Rijden zou ik nog wel kunnen maar ik doe het niet echt meer. Mijn vrouwtje rijd me bijna overal heen. Maar in noodgevallen kan ik altijd nog achter het stuur kruipen.
Net wat Carla schrijft loop ik dan waarschijnlijk wel een risico wanneer er echt wat gebeurt. Er zal wel ergens een wettelijk regeltje zijn dat aangeeft dat je moet melden wanneer je iets mankeert.
Bart
avatar > Bart

starstarstarstar
Berichten: 276
Geregistreerd: 22 januari 2012
Woonplaats: Hauwert

Reactie door Arwi - 06 oktober 2013

Re: Gestopt met autorijden

Ik ben gestopt met autorijden. Ik reed alleen nog af en toe in mijn oude Golf cabriolet automaat.
Autorijden is niet verantwoord meer. Ik krijg m'n rechtervoet niet snel genoeg van het gas op de rem. Normaal is dat geen probleem als je rustig rijdt, maar snel stoppen zit er echt niet meer in.
Autorijden was altijd een fijne afleiding. Het gaf het idee dat ik nog onafhankelijk en vrij was en kon gaan en staan waar ik wilde.
Wéér een stap terug. Ik wist dat het moment zou komen, maar ik vind het moeilijk om dit onder ogen te zien.
Nu laat ik me maar rondrijden. Voor zover dat nog gaat, want ik moet met de rolstoel naar de auto gebracht worden en in- en uitstappen is moeilijk ....
Groeten,
Arwi
avatar > Arwi

starstarstarstar
Berichten: 333
Geregistreerd: 16 juni 2012
Woonplaats: Teteringen (Breda)

Reactie door Bart - 07 oktober 2013

Re: Gestopt met autorijden

Jammer dat inleveren telkens, is er iemand die voor je chauffeurt Arwi?
Mijn beentjes deden al een jaar na de diagnose moeilijk.
Heb het rijbewijs nog wel, maar rijden durf ik niet meer.
Op voorhand hebben we onze auto ingeruild tegen een oude rolstoelbus die het overigens prima doet hoor.
Mijn Willy rijdt ons overal heen en ik kan met een lift in de bus komen.
Begin dit jaar stapte ik nog lopend op de lift, nu moet ik er met de rolstoel op.
Ja, het is wel zwaar dat je telkens stukjes moet inleveren.
avatar > Bart

starstarstarstar
Berichten: 276
Geregistreerd: 22 januari 2012
Woonplaats: Hauwert

Reactie door Nautica - 08 oktober 2013

Re: Gestopt met autorijden

Ook ik ben nu sinds twee weken gestopt met autorijden omdat het te gevaarlijk gaat worden omdat mijn handen niet genoeg grip hebben op het stuur. Ik zit nu wel erg onthand wat vervoer betreft. mijn Scootmobiel duurt nog een week of twee voordat deze geleverd wordt.

Na mijn rijproef bij Heliomare is er opnieuw een eigen verklaring naar het CBR gestuurd. Daarna kreeg ik van het CBR bericht dat ik mij bij een neuroloog moest laten keuren. Dit heb ik op de lange baan geschoven aangezien het van de zomer veel te mooi weer was en ik geen zin en tijd had om in een ziekenhuis te gaan zitten. Nu word ik inmiddels bestookt met dreigingen van het CBR dat ze mijn rijbewijs gaan invorderen wanneer ik niet meewerkt aan een keuring en ben dus 29 oktober opgeroepen om verplicht te verschijnen.
Zou ik dan al goedgekeurd worden wat ik niet verwacht dan zou ik ook nog een rijproef moeten doen en dat kost me minimaal 3:00 uur een lesauto huren. Dat kost dus zomaar weer € 210 en dat kan ik eigenlijk niet missen. Bovendien zou dat dan ook maar voor een paar maanden zijn in een andere auto die licht stuurt en dan lukt het ook al niet meer.

Ik heb dus besloten om het CBR maar mijn rijbewijs te laten invorderen.

WAARSCHUWING: indien je een ongeval veroorzaakt en er wordt duidelijk dat je een neurologische aandoening hebt die niet is gemeld aan het CBR dan kan de verzekering moeilijk doen met betaling van de schade
avatar > Nautica

starstarstarstar
Berichten: 524
Geregistreerd: 03 oktober 2012
Woonplaats: CASTRICUM

Reactie door Charlotte - 02 maart 2015

Re: Autorijden en CBR

Goh, had ik dit maar eerder gelezen! Wij hebben 1,5 jaar geleden slapende honden wakker gemaakt door een eigen verklaring bij het CBR aan te schaffen (jawel, daar moet je namelijk € 27,80 voor betalen) omdat we dachten dat dit voor de verzekering noodzakelijk zou zijn na de diagnose, mocht er eens iets gebeuren onderweg (toen rijden nog prima ging).

We ontvingen bericht van het CBR: er moest een keuring plaatsvinden door een onafhankelijke neuroloog in Leiden, erg ver bij ons vandaan. Wij verzochten het CBR of een keuring door onze neuroloog gedaan mocht worden, daar moesten we toch een maand of 2 later naartoe en dat was akkoord. De keuring vond plaats, maar na 6 maanden kwamen we er pas achter dat het keuringsformulier niet door de neuroloog was opgestuurd naar het CBR. Wij dachten dat alles op de achtergrond geregeld was.... :cry: . Het CBR wilde ons toen nog een keuringsafspraak laten maken, aangezien het keuringsformulier onvindbaar was bij de afdeling neurologie. Dat was voor ons een brug te ver (je kunt je energie wel beter gebruiken als je ALS hebt). Het CBR bleef met regelmaat herinneren aan de nog lopende procedure en we besloten de procedure zelf weer stop te zetten.

We gaven aan dat mijn man vrijwillig stopte met autorijden, toen we inmiddels zelf merkten dat dat eigenlijk niet meer ging. Na een prachtige brief van het CBR (wat knap dat u zelf afstand doet van uw rijbewijs), werd ons gemeld dat het rijbewijs opgestuurd moest worden of anders door de gemeente ongeldig zou worden verklaard. Dat laatste leek ons handig, want koste ons geen energie.....dachten we, want nu worden we gestalkt door de gemeente omdat zij het rijbewijs in willen nemen: of we dat maar even willen komen overhandigen....

Als we dit allemaal geweten hadden, hadden we deze procedure nooit gestart. Wat zonde van de tijd, energie, ergernis en centen die dit heeft gekost. Had ik toch (nog) beter het forum moeten afspeuren ;-) .

Groet,
Charlotte
avatar > Charlotte

starstar
Berichten: 58
Geregistreerd: 16 februari 2015

Reactie door lijster - 02 maart 2015

Re: Autorijden en CBR

Hallo Charlotte,

Alsof het hebben van een ernstige ziekte nog niet genoeg is moet je ook nog van alles regelen. Als je dan denkt het geregeld te hebben is het extra rot te merken dat, dat niet het geval is en je gestalkt wordt door instanties. Wat mij ergerde was steeds in de brieven : als U niet binnen 4 weken..... enz.
Ik snap wel dat zij ook hun werk moeten doen hoor maar het steeds moeten inleveren bij deze ziekte is moeilijk.
Ik voel met jullie mee.

vr.gr.,
lineke
avatar > lijster

starstarstarstar
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 oktober 2014
Woonplaats: leiden

Reactie door dspier - 02 maart 2015

Re: Autorijden en CBR

gewoon je gezond verstand gebruiken en niet teveel volgens de regels willen spelen (zo goed is het ook niet in Nederland geregeld, ALS patiënten vallen vaak tussen wal en schip), ik ben nog 3 weken in Amerika met een RV (camper) gaan rijden na mijn diagnose. De verzekering vermoedt niks als je kerngezond oogt!

later zelf gestopt met rijden omdat mijn voet niet snel reageerde, ik moest gaan anticiperen. maar uiterlijk was niks te zien. ik heb mijn rijbewiis net na de diagnose nog verlengd en nog steeds op zak! maar ik peins er niet over om achter het stuur te kruipen, voor zover dat zou kunnen in een rolstoel. ;-)

groetjes,
Dick
avatar > dspier

starstarstarstar
Berichten: 1164
Geregistreerd: 07 november 2011
Woonplaats: Rosmalen